Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 blir det minfre kcal i pasta etter koking enn før. Utapå pakken står det at det er 355 kcal /100 gram...men det må da være mindre etter koking?? har lest det et sted.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landsbyidioten Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Den veier ihvertfall mye mer etter koking, dessverre. Men jeg vil tro kaloriinnholdet er det samme....? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Kaloriinnholdet pr. 100 gram er mindre hos kokt pasta enn hos tørr pasta, fordi i 100 gram kokt pasta vil en stor del av mengden utgjøres av vann. 100 gram tørr pasta vil imidlertid inneholde like mye kalorier før og etter koking (men det vil altså veie mer etter koking pga vannet). Ser du forskjellen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Den veier ihvertfall mye mer etter koking, dessverre. Men jeg vil tro kaloriinnholdet er det samme....? Det kan det vel ikke være fordi en stor del av pastaen inneholder vann etter koking og vann veier betydelig mer enn tørr vare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landsbyidioten Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Det kan det vel ikke være fordi en stor del av pastaen inneholder vann etter koking og vann veier betydelig mer enn tørr vare. Birdie vet sånt, ikke jeg. Jeg bare spiser pastaen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Det kan det vel ikke være fordi en stor del av pastaen inneholder vann etter koking og vann veier betydelig mer enn tørr vare. La oss anta at 100 g tørr pasta inneholder X kcal. Hvis du så koker 100g tørr pasta vil denne mengden pasta åpenbart fremdeles inneholde X kcal, men den vil nå veie mye mer enn 100g. Ergo inneholder 100g "våt" pasta langt MINDRE enn X kcal, fordi de samme caloriene nå er fordelt på langt mer enn 100g (våt) pasta! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.