Gå til innhold

Gutt (10 år) og kosthold

Gutu

Anbefalte innlegg

Hva i all verden skal jeg gjøre med sønnen min på 10 år som stort sett ikke spiser annet enn knekkebrød med Nugatti på?

Av pålegg spiser han _ingenting_ annet enn Nugatti (ikke smør, ost, kjøttpålegg etc.). Da lar han heller være å spise.

Av middagsmat spiser han også veldig begrenset, og det dreier seg stort sett om risgrøt, pannekaker, Grandiosa pizza, tomatsuppe og spaghetti med masse ketchup på. Utover dette rører han ikke grønnsaker og poteter, kjøtt/fisk. Et par ganger i uka kan han spise et eple hvis jeg maser lenge nok. Han drikker melk og liker yoghurt. En periode spiste han havregryn med melk og sukker på, men nå er det helt stopp med det.

Dette må da bli altfor begrenset kosthold for en gutt som strekker seg flere centimeter i året? Han er mager og ribbena står ut på han, armer og bein er som fyrstikker. Han er ca. 145 cm lang og veier 31 kg.

Men han nekter plent å spise noe annet enn ovennevnte, og han spiser ikke store porsjonene. Hvis jeg serverer noe annet, spiser han bare ikke. Så enkelt er det! Han brekker seg og holder på å kaste opp hvis han får noe i munnen som han ikke liker.

Han har ikke innført noen nye matvarer siden han var 2 år gammel. Bør vi være bekymret for ham eller vil han bli bedre med tiden? Selv sier han at han ikke føler seg slapp (og det virker heller ikke slik faktisk), men det må jo være mange næringsstoffer/vitaminer han ikke får i seg? Vitaminer vil han heller ikke ha, så noe tilskudd får vi ikke i ham.

Hva i alle dager skal vi gjøre????

Bekymret hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minnien

Jeg har ikke så veldig mange råd å komme med, jeg kjenner jo ikke gutten din uteom det du skriver...

Men du sier han liker pizza....du kunne jo kanksje prøvd å lage ostesmørbrød til ham, det blir jo noenlunde samme smak som pizza...? Han vil da iallefall få i seg brødmat, og du kunne jo kanskje prøve å "lure" litt skinke/salami e.l under osten...?

Du skriver at han ikke spiser poteter....har du prøvd potetmos??

Eller du kunne laget noe pasta-lignende greier som het gnocci, det er det mye poteter i...siden han liker spaghetti liker han gjerne gnocci også.

Eller du kunne smørt noen potetlomper med noe han liker på.

Siden han liker nugatti kunne du prøvd å bake selv, kanskje noen horn med sjokalde inni?? Hjemmebakt pleier å være mer populært enn kjøpt.

Når det gjelder frukt og grønnsaker burde han absolutt få i seg noe av det...har du prøvd fruktsalat med vaniljesaus e.l?? En god salat med mye mais og ananas, litt gulrot, salatblader, agurk og paprika kan være noe han kanskje liker? Hvis du blander et glass vann med litt eddik og sukker oppi og heller dette over salaten smaker den ofte litt bedre.

Som dessert kunne du jo kokt noe frukt/bær desserter til ham?? Ellers finnes det jo en god del gode bær desserter få kjøpt.

Hva med å fylle pitabrød med pizzafyll og litt salat inni?

Liker han havregrøt?

Du kan jo prøve å blande yoghurt og kornblanding, siden han liker yoghurt..?

vet ikke mer jeg...lykke til iallfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...