Gå til innhold

Hvilken bok er den beste du har lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken bok er den beste du har lest, og hva var det som gjorde at du likte den så godt?

Anonymkode: b83c0...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bok er den beste du har lest, og hva var det som gjorde at du likte den så godt?

Anonymkode: b83c0...7d9

Jeg likte godt himmelske samtaler, det ga gjenklang inni meg. Men ellers har jeg lest masse bra bøker, vanskelig å velge en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er vanskelig å svare på, da det er så mange. Det er kanskje de jeg leste som  ung, de som vekket leselysten som har gjort størst inntrykk . Anne Franks dagbok er en av de. Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad. Cristiane F. 

Mange bøker jeg har lest i ettertid har sikkert vært bedre, men det jeg leste som helt ung og det som gjorde at jeg fant gleden ved å lese,  er nok det som likevel har gjort størst inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er vanskelig å svare på, da det er så mange. Det er kanskje de jeg leste som  ung, de som vekket leselysten som har gjort størst inntrykk . Anne Franks dagbok er en av de. Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad. Cristiane F. 

Mange bøker jeg har lest i ettertid har sikkert vært bedre, men det jeg leste som helt ung og det som gjorde at jeg fant gleden ved å lese,  er nok det som likevel har gjort størst inntrykk. 

Så du filmen og? Å være ung er for jævlig? Det gjorde jeg og den trigget meg til å ville ruse meg enda mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

 

Mange bøker jeg har lest i ettertid har sikkert vært bedre, men det jeg leste som helt ung og det som gjorde at jeg fant gleden ved å lese,  er nok det som likevel har gjort størst inntrykk. 

Jeg savner også å bli så grepet av bøker som jeg ble da jeg var yngre. Har sikkert lest mange like gode bøker siste 20 år, men de gjør ikke samme inntrykk.

Fra ung alder  husker jeg spesielt Jonas av Bjørneboe, Kransen av Undset, En glad gut av Bjørnson, Forbrytelse og straff av Dostojevskij, Prosessen av Kafka, Tilværelsens uutholdelige letthet av Kundera, og sikkert mange flere. Har lest mange gode bøker også senere år, men har ikke opplevd å bli like grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Så du filmen og? Å være ung er for jævlig? Det gjorde jeg og den trigget meg til å ville ruse meg enda mer. 

Ufattelig. Jeg husker best helvetet de måtte gjennom og jeg ble enda sikrere på at dit skulle aldri jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg savner også å bli så grepet av bøker som jeg ble da jeg var yngre. Har sikkert lest mange like gode bøker siste 20 år, men de gjør ikke samme inntrykk.

Fra ung alder  husker jeg spesielt Jonas av Bjørneboe, Kransen av Undset, En glad gut av Bjørnson, Forbrytelse og straff av Dostojevskij, Prosessen av Kafka, Tilværelsens uutholdelige letthet av Kundera, og sikkert mange flere. Har lest mange gode bøker også senere år, men har ikke opplevd å bli like grepet.

Jonas grep meg også veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Ufattelig. Jeg husker best helvetet de måtte gjennom og jeg ble enda sikrere på at dit skulle aldri jeg.

Ja det er ufattelig,men jeg ville bort fra verden og være i en annen virkelighet. Det var jeg når jeg ruset meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode bøker, ja... Enkle, store gleder! Synes det er vanskelig å plukke ut én, men tror det må bli Gulldronning, Perledronning» av Margaret Skjelbred. Fikk denne av en god venn for mange år siden. Hadde null forventninger i forkant, men ble veldig grepet og berørt av boka. Husker jeg angret på at jeg ikke leste den saktere når jeg var ferdig. Tror aldri jeg har tenkt det om en bok før. Noe med språket som trollbandt meg, i tillegg til at den forteller en sterk historie. Anbefales varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
28 minutter siden, stjernestøv skrev:

Så du filmen og? Å være ung er for jævlig? Det gjorde jeg og den trigget meg til å ville ruse meg enda mer. 

Ja, det mener jeg å huske at jeg gjorde, men det er boka jeg husker best. 

På meg virket den motsatt. Jeg leste hard asfalt også og bøkene gjorde så sterkt inntrykk, at jeg valgte å skrive særoppgave om narkotikamissbruk på Gymnaset 😀

De var så skrekkelige at jeg tenkte at om man bare forsøkte hasj, ble man  narkoman etter en tid. Jeg har aldri forsøkt hasj. Det hadde jeg sannsynligvis ikke gjort uten ha lest bøkene heller, men ble i alle fall helt uaktuelt etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det mener jeg å huske at jeg gjorde, men det er boka jeg husker best. 

På meg virket den motsatt. Jeg leste hard asfalt også og bøkene gjorde så sterkt inntrykk, at jeg valgte å skrive særoppgave om narkotikamissbruk på Gymnaset 😀

De var så skrekkelige at jeg tenkte at om man bare forsøkte hasj, ble man  narkoman etter en tid. Jeg har aldri forsøkt hasj. Det hadde jeg sannsynligvis ikke gjort uten ha lest bøkene heller, men ble i alle fall helt uaktuelt etter det. 

Ok. Jeg hadde bare sett filmen men visste jo at det var bok og,vi skulle skrive stil om en bok vi hadde lest. Jeg hadde ikke lest en eneste bok derfor skrev jeg stil om den boken, fikk nedsatt karakter dvs G fordi jeg hadde for mye utrdag fra boka. Kan du forstå det? For en drittlærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg hadde bare sett filmen men visste jo at det var bok og,vi skulle skrive stil om en bok vi hadde lest. Jeg hadde ikke lest en eneste bok derfor skrev jeg stil om den boken, fikk nedsatt karakter dvs G fordi jeg hadde for mye utrdag fra boka. Kan du forstå det? For en drittlærer!

He he, jeg fikk 4+ på særoppgaven og var sur fordi jeg ikke nådde 5-eren . Husker det fordi jeg selv synes den var så bra 😀

Men livet har gått videre 35 år etterpå 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

He he, jeg fikk 4+ på særoppgaven og var sur fordi jeg ikke nådde 5-eren . Husker det fordi jeg selv synes den var så bra 😀

Men livet har gått videre 35 år etterpå 😄

Ja livet går jo videre ;)

Likte aldri lærere bare, de likte ikke meg heller. Men å skrive var noe jeg virkelig likte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja livet går jo videre ;)

Likte aldri lærere bare, de likte ikke meg heller. Men å skrive var noe jeg virkelig likte. 

Jeg likte også å skrive. Det var faktisk terapi for meg :) Jeg hadde også mange brevvenner, hadde du brevvenner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra de hine hårde dager gjorde Udødeligheten (Milan Kundera) og Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede (Jan Wiese) voldsomt inntrykk, og det samme gjorde Victoria og Mysterier (Knut Hamsun). I senere år har Vi, de druknede (Carsten Jensen), Skammen (Bergljot Hobæk Haff) og Havets katedral (Ildefonso Falconess), among others. Falconess kom med en oppfølger i 2018 som jeg ikke har lest ennå, den gleder jeg meg til å lese.I tillegg har jeg likt Peter Høegs forfatterskap veldig godt, spesielt De få utvalgte og Det tjuende århundre, og jeg liker den jeg leser nå - Mi briljante venninne (Elena Ferrante) godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg husker best: Drømmen og hjulet (Bjørneboe) leste jeg i tenårene. Sannsynligvis det næreste jeg har vært psykose. Hamsun er min favoritt August-trilogien, Victoria, Mysterier. Av nyere bøker er nok En mann ved navn Ove den som har gitt meg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kupton skrev:

De jeg husker best: Drømmen og hjulet (Bjørneboe) leste jeg i tenårene. Sannsynligvis det næreste jeg har vært psykose. Hamsun er min favoritt August-trilogien, Victoria, Mysterier. Av nyere bøker er nok En mann ved navn Ove den som har gitt meg mest.

Har ikke lest boka, men har sett filmen om En mann ved navn Ove. Den kan jeg tenke meg å se en gang til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, emilie321 skrev:

Har ikke lest boka, men har sett filmen om En mann ved navn Ove. Den kan jeg tenke meg å se en gang til.

 

Jeg har også sett den.

Den beste boka jeg har lest er for øvrig boka om Mette Marit. Men så har jeg heller ikke lest mange bøker så jeg har sikkert gått glipp av mange som er bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MxxM skrev:

Jeg likte også å skrive. Det var faktisk terapi for meg :) Jeg hadde også mange brevvenner, hadde du brevvenner? 

Ja det var kjekt å skrive og det var terapi :) Hadde faktisk brevvenner jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvem jeg synes er best. Da jeg var ung, leste jeg mye. Leste alle Historien om bøkene hvor nok historien om Helen Keller brant seg mest fast.

Bøker som Men mine tanker får du ikke og Ikke uten min datter, er også bøker som satte spor. Ikke uten min datter er en sann historie som også ble filmatisert. En fin film.

Kunne ønske jeg greide å lese bøker igjen, det ga meg mye den gangen. Men konsentrasjonen er foreløpig ikke god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...