Gå til innhold

Hvilken bok er den beste du har lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, MxxM skrev:

Du kan jo lære deg det :) 

Tror ikke noe går inn hos meg hehe :D. Min far ville meg og han skulle spille orgel, så vi gikk i lære. Lærte meg aldri noter ,tror jeg er tonedøv. Men lærte meg å spille noen sanger bare på måfå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, stjernestøv skrev:

Lærte meg aldri noter, tror jeg er tonedøv. 

De to tingene har ingen sammenheng, det er du vel klar over? Noter er musikkens "alfabet", og akkurat som man kan snakke  og fortelle historier uten å kunne lese, er man ikke tonedøv eller umusikalsk selv om man ikke kan noter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Glemte å nevne en bok jeg fant i bokhylla i fjor. "Den som frykter ulven" (Karin Fossum). Spennende og ikke minst har hun en fantastisk beskrivelse av hvordan en psykotisk mann tenker.

 

2 timer siden, Lillemus skrev:

Og ja, hun skriver godt (tror jeg da, har lite innsikt i psykiatri) om forbryternes tanker og handlingsmønstre.

Enig - jeg vet heller ikke mye om psykiatri, men hun er flink til å beskrive hvordan f.eks. barn tenker og oppfører seg. Husker den lille jenta som slites mellom at hun utmerket godt vet at hun ikke skal sette seg i fremmdes biler, og det faktum at han har kaninbabyer på gården sin...

Dessuten skriver hun gode, naturlige dialoger - ikke konstruerte replikker for å få fram fakta og drive handlingen framover, men setninger som kunne vært en del av en virkelig samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Glemte å nevne en bok jeg fant i bokhylla i fjor. "Den som frykter ulven" (Karin Fossum). Spennende og ikke minst har hun en fantastisk beskrivelse av hvordan en psykotisk mann tenker.

Har du lest "Hviskeren"?

Anonymkode: 9748e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, laban skrev:

De to tingene har ingen sammenheng, det er du vel klar over? Noter er musikkens "alfabet", og akkurat som man kan snakke  og fortelle historier uten å kunne lese, er man ikke tonedøv eller umusikalsk selv om man ikke kan noter.

Ok. Jeg er musikalsk da. Så det har vel ingen sammenheng nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest "Hviskeren"?

Anonymkode: 9748e...620

Den er veldig spesiell. Jeg klarer fremdeles ikke bestemme meg for om boka var genial eller dritkjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, emilie321 skrev:

Har ikke lest boka, men har sett filmen om En mann ved navn Ove. Den kan jeg tenke meg å se en gang til.

 

Veldig morsom både boka og filmen!

Vet ikke hvilken bok jeg synes var best, men mange har satt spor på ulike vis. Bobsey-barna som barn, "Beatles" og "Bly" (LSC) ble lest om igjen og igjen i ungdommen, det samme ble "Vi som fyller nettene" av Sverre Asmervik. Jeg leste også om Christiane F, og om ei norsk i samme situasjon, Marit ett eller annet. "Oda" om Oda Krogh av Kjetil Bjørnstad har blitt lest i fillebiter. Hun har gitt meg ulike perspektiver for ulike epoker i livet jeg har lest om hun, og hun slutter aldri å fascinere. ❤️ 

To som sitter godt igjen er "Rebecca" av Daphne Du Maurier og "Magikeren" av John Fowles, Jeg er ikke så veldig glad i krim, men "Kvinnen i buret" av Jussi Adler-Olsen gjorde noe med meg. 

I senere tid har jeg likt spesielt godt Napoli-kvartetten av Elena Ferrante og "Alle vil hjem-triologien" til Helga Flatland. Og Anne Bitsch, "Går du nå, er du ikke lenger min datter". Nå prøver jeg å komme meg gjennom "Amerikanske guder" av Nail Gaiman, som jeg foreløpig liker godt, men jeg har ikke konsentrasjon til å lese for tiden. Etter denne venter "Så mye hadde jeg" av Trude Marstein og "Vernon Subutex 1" av Virginie Despentes (julegaver :)). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg er Harry Potter fan. Det er fordi bøkene ga meg muligheten til å flykte inn i et annet univers når det virkelige livet var tøft. Bøkene vekte følelser i meg, og var spennende🤓 Jeg liker HP like godt nå, selv om jeg er voksen.

 

Endret av franklyscarlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror "Kosmos" av Carl Sagan har betydd mest. Den fikk meg til å slutte å tro på Gud (og enda viktigere: helvete). 

I tillegg inspirerte den meg til å like naturfag. Det var også en tv-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, franklyscarlet skrev:

Jeg er Harry Potter fan. Det er fordi bøkene ga meg muligheten til å flykte inn i et annet univers når det virkelige livet var tøft. Bøkene vekte følelser i meg, og var spennende🤓 Jeg liker HP like godt nå, selv om jeg er voksen.

 

Jeg er 50 år og blodfan av Harry Potter! Leste faktisk hele serien opp igjen i høst og har selvfølgelig alle bøkene og filmene i bokhylla. :D Hadde jeg vært tenåring i dag hadde jeg sikkert vært dødsforelska i Daniel Radcliffe. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Den er veldig spesiell. Jeg klarer fremdeles ikke bestemme meg for om boka var genial eller dritkjedelig.

Kjedelig er den ikke. Ei heller genial, men god. Svært god.

Anonymkode: 9748e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har lest mye og det er umulig å komme opp med en favorittbok. :) Leste meg vel gjennom hele barne- og ungdomsavdelingen på den lokale bibliotekfilialen da jeg gikk på barneskolen. Nå jobber jeg som bibliotekar og ønsker at døgnet hadde flere timer så jeg fikk lest alle de bøkene jeg ville. :) 

I 10-12-årsalderen var det 5-serien av Enid Blyton som var det store, vet ikke hvor mange ganger jeg har lest den og fremdeles har jeg serien komplett i bokhylla. :) Likeså med "Britta og Silver"-bøkene av Lisbeth Pahnke, aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt dem mellom hendene og den står også komplett i bokhylla mi nå. Ina-bøkene av Annik Saxegaard likeså. :) 

I voksen alder går det mye i krim og jeg har mest sansen for skandinavisk og britisk krim. 

5-serien😍😍😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Hvilken bok er den beste du har lest, og hva var det som gjorde at du likte den så godt?

Anonymkode: b83c0...7d9

Hei

Det er av skjønnlitteratur:

Musikk fra en blå brønn, stemningen likte jeg.

Sult, noe dramatisk fengslet meg.

Markens grøde, jordnærheten grep meg

Fuglane, noe dramatisk og myalgisk jeg ikke greier forklare...en slags flukt jeg har i meg, son Islottet.

Og bakom synger skogen, det å være meg, der jeg er, være lykkelig mest, og dypt fortvilet iblant, det er den beste bok jeg noen gang har lest! Så nær så ærlig så god.

Det er mange flere...men de var de første jeg kom på, så de gjorde et stort inntrykk på meg 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

Det er av skjønnlitteratur:

Musikk fra en blå brønn

Sult

Markens grøde

Fuglane

Og bakom synger skogen

Det er mange flere...men de var de første jeg kom på, så de gjorde et stort inntrykk på meg 

Fuglane er satt opp hos Riksteateret i år. :) 

Har du eller skal du se den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mëmëso skrev:

Fuglane er satt opp hos Riksteateret i år. :) 

Har du eller skal du se den? 

Hei

Det visste jeg ikke:-)

skal sjekke det opp, kunne vært fint se, Vesaas og hamsun er forfattere som også grep mine barn.

Så takk for opplysningen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglane likte jeg også, analyserte den i norsk. Pan, med vakre naturbeskrivelser. Beretninger om beskyttelse av Fosnes Hansen. Steppeulven av Herman Hesse, Den hemmelige hagen, de aller fleste Roald Dahl bøkene var fantastiske. Det suser i sivet. Mordet på Orientekspressen. Brødrene Løvehjertet. Muleum. Mormor hilser og sier unnskyld, Dewey bibliotekkatten. Drageløperen (filmen ødela litt). Beatles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Når Google spurte meg i personvernerklæringen på en av linjene der svarte jeg det samme. Den gjorde dypt inntrykk på meg den boka. Tror også det var en " verdensomspennende " bok. Usigelig trist. Husker en fortvilet barnegråt. Jeg klarte ikke stoppe gråte. Spurte det andre barnet jeg lånte boka av om hun hadde fler av samme forfatter hvilket hun ikke hadde. Tror ikke boka hadde gjort det samme inntrykk på henne. Men hun var nok litt mer moden for alderen. Hun fikk være trillepike for andre barn og mere " nyttig" i voksenverden. Misunte henne i grunnen husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...