Gå til innhold

Hvilken bok er den beste du har lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som barn leste jeg etpar (lange) historier fra "Mitt skattkammer" (leseverk i noe sånt som 10 bind med bidrag fra svært mange forfattere fra hele verden) uendelig mange ganger. Den ene het "I kamp med blekksprut", en skildring av en ung mann som nesten blir drept av en kjempeblekksprut inne i en underjordisk grotte, men som klarer å drepe den med kniven sin. Ganske fjernt fra min egen 60-tallsbarndom i en blokk i Oslos utkant. Den andre var fra eksperimentene til Louis Pasteur for å finne et middel mot rabies. Det var ikke mye hundegalskap i mitt nærmiljø, men den "skumle" forskningen han måtte utføre på rabiessmittede mennesker, var spennende og litt uhyggelig lesning.

Jeg var nok egentlig for liten til å forstå alle detaljer i begge disse fortellingene, og det gjorde dem sikkert enda mer spennende.

Jeg slukte mange serier også. F.eks. "Historien om..."-biografiene, der jeg likte best bøkene om komponistene.

Jeg husker også veldig godt "Kjersti" av Babbis Friis Baastad. Den handler faktisk om mobbing, lenge før den betegnelsen var innført. Den boka lånte jeg mange ganger på biblioteket.

"Med Lille-Klaus i kofferten" av Gunnel Linde lo jeg meg halvt i hjel av hver gang jeg leste den. En totalt usannsynlig historie om to barn som bl.a. frakter en ponny med toget fra København til Stockholm uten at tanten i samme sovekupé oppdager det.

Og så skulle jeg gjerne hatt opptak av den aller første hørespill-versjonen av "Mio, min Mio". Den må ha vært fra 1968 eller noe sånt, og var utrolig skummel, mye nifsere enn den senere utgaven. NRK har slettet den, dessverre. Jeg leste boka også, med radiostemmene inne i hodet, og omtrent alt annet av Astrid Lindgren - likte godt serien om Mesterdetektiv Blomkvist.

Som voksen har jeg hatt John Steinbeck høyt oppe på lista, spesielt "Vredens druer" gjorde inntrykk.

Etter en veldig spesiell tur til det "norske" miljøet i Midtvesten i USA på 80-tallet, leste jeg mye som handlet om utvandringstiden, både skjønnlitteratur og fakta.  Ingen slår Mobergs bøker (som "alle" har sett filmversjonen av) etter min mening, dem har jeg faktisk også lest på originalspråket. 

Kerstin Ekman liker jeg også godt - anbefaler "Hendelser ved vann".

Mine krimfavoritter er Johan Theorin og Karin Fossum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg hadde bare sett filmen men visste jo at det var bok og,vi skulle skrive stil om en bok vi hadde lest. Jeg hadde ikke lest en eneste bok derfor skrev jeg stil om den boken, fikk nedsatt karakter dvs G fordi jeg hadde for mye utrdag fra boka. Kan du forstå det? For en drittlærer!

Jeg skjønner læreren godt, det var jo ikke meningen at det meste i oppgaven skulle bestå av utdrag fra boken (som noen andre har skrevet), den skulle jo handle om boken og du skulle skrive hva du mente om den og sånt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye og det er umulig å komme opp med en favorittbok. :) Leste meg vel gjennom hele barne- og ungdomsavdelingen på den lokale bibliotekfilialen da jeg gikk på barneskolen. Nå jobber jeg som bibliotekar og ønsker at døgnet hadde flere timer så jeg fikk lest alle de bøkene jeg ville. :) 

I 10-12-årsalderen var det 5-serien av Enid Blyton som var det store, vet ikke hvor mange ganger jeg har lest den og fremdeles har jeg serien komplett i bokhylla. :) Likeså med "Britta og Silver"-bøkene av Lisbeth Pahnke, aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt dem mellom hendene og den står også komplett i bokhylla mi nå. Ina-bøkene av Annik Saxegaard likeså. :) 

I voksen alder går det mye i krim og jeg har mest sansen for skandinavisk og britisk krim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lillemus skrev:

I voksen alder går det mye i krim og jeg har mest sansen for skandinavisk og britisk krim. 

Glemte å nevne en bok jeg fant i bokhylla i fjor. "Den som frykter ulven" (Karin Fossum). Spennende og ikke minst har hun en fantastisk beskrivelse av hvordan en psykotisk mann tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Glemte å nevne en bok jeg fant i bokhylla i fjor. "Den som frykter ulven" (Karin Fossum). Spennende og ikke minst har hun en fantastisk beskrivelse av hvordan en psykotisk mann tenker.

Har du lest boken «det er ikke mer synd på deg enn andre»? Det var en givende bok som anbefales :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har lest mye og det er umulig å komme opp med en favorittbok. :) Leste meg vel gjennom hele barne- og ungdomsavdelingen på den lokale bibliotekfilialen da jeg gikk på barneskolen. Nå jobber jeg som bibliotekar og ønsker at døgnet hadde flere timer så jeg fikk lest alle de bøkene jeg ville. :) 

I 10-12-årsalderen var det 5-serien av Enid Blyton som var det store, vet ikke hvor mange ganger jeg har lest den og fremdeles har jeg serien komplett i bokhylla. :) Likeså med "Britta og Silver"-bøkene av Lisbeth Pahnke, aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt dem mellom hendene og den står også komplett i bokhylla mi nå. Ina-bøkene av Annik Saxegaard likeså. :) 

I voksen alder går det mye i krim og jeg har mest sansen for skandinavisk og britisk krim. 

Wow.. hvordan finner du roen til å lese så mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det var kjekt å skrive og det var terapi :) Hadde faktisk brevvenner jeg også. 

Godt å høre :) jeg kom meg gjennom vanskelige tider på den måten. Det og å spille 3 instrument. 

Jeg hadde nesten toppkarakterer i norsk på skolen til tross for at jeg slet. 

Hadde flere brevvener i Norge og 2 i  utlandet (skrev på engelsk - hadde ikke klart det idag). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er vanskelig å svare på, da det er så mange. Det er kanskje de jeg leste som  ung, de som vekket leselysten som har gjort størst inntrykk . Anne Franks dagbok er en av de. Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad. Cristiane F. 

Mange bøker jeg har lest i ettertid har sikkert vært bedre, men det jeg leste som helt ung og det som gjorde at jeg fant gleden ved å lese,  er nok det som likevel har gjort størst inntrykk. 

Og når jeg først snakker om bøker som vekket leselysten, må jeg ikke glemme Nancy Drew, frøken detektiv. 

De bøkene var de aller første som fikk meg til å sitte i timevis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MxxM skrev:

Har du lest boken «det er ikke mer synd på deg enn andre»? Det var en givende bok som anbefales :) 

Ja, har lest den. Den ligger jo tett opp mot det jeg vil kalle en fagbok. Jeg har ikke tatt med fagbøker her. Jeg regner med at ikke så mange andre enn meg har denne som favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Glemte å nevne en bok jeg fant i bokhylla i fjor. "Den som frykter ulven" (Karin Fossum). Spennende og ikke minst har hun en fantastisk beskrivelse av hvordan en psykotisk mann tenker.

Hun har en del krimmer som er veldig gode og så har hun noen som ikke fenger meg. Og ja, hun skriver godt (tror jeg da, har lite innsikt i psykiatri) om forbryternes tanker og handlingsmønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MxxM skrev:

Wow.. hvordan finner du roen til å lese så mye? 

Nå skulle døgnet gjerne hatt flere timer! Får jo ikke lest noe i nærheten av alt jeg har lyst til. Hadde 12 dagers juleferie sist jul og en diger stabel med bøker. Jeg rakk å lese en halv bok... Jeg er ikke ferdig med den ennå, den er så rar og både kjedelig og spennende, men når jeg har kommet så langt må jeg nesten se hvordan det går, men jeg tror jeg skal frese gjennom resten i full fart bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner læreren godt, det var jo ikke meningen at det meste i oppgaven skulle bestå av utdrag fra boken (som noen andre har skrevet), den skulle jo handle om boken og du skulle skrive hva du mente om den og sånt. :) 

Jeg hadde ikke tatt i boken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MxxM skrev:

Godt å høre :) jeg kom meg gjennom vanskelige tider på den måten. Det og å spille 3 instrument. 

Jeg hadde nesten toppkarakterer i norsk på skolen til tross for at jeg slet. 

Hadde flere brevvener i Norge og 2 i  utlandet (skrev på engelsk - hadde ikke klart det idag). 

 

Spilte du tre instrument? Da var du flink :) 

Jeg hadde bare norske brevvenner. Jaja hadde en fra Tysklang men han skrev norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Spilte du tre instrument? Da var du flink :) 

Jeg hadde bare norske brevvenner. Jaja hadde en fra Tysklang men han skrev norsk. 

Ja, jeg var et såkalt talent (sa de) når det kom til trekkspill, de ville satse på meg så jeg fikk stipend til å kjøpe trekkspill. Var ikke gammel da. Jeg elsket å spille trekkspill - når jeg fikk lov. Jeg spilte også orgel og keyboard, jeg var selvlært. Begynte da jeg var 5. 

Så begynte jeg i korps, storkoste meg, men pga sosiale utfordringer og sterke plager sluttet jeg etter et par år. 

Mine foreldre hadde ikke råd til alle treningene jeg var på ifm trekkspill, så jeg fikk det gratis. De ville satse på meg, og jeg fikk egen personlig trener. 

Musikk og skriving var terapi for meg. Jeg kunne drive på hele dagen med det.

ps. Som følge av at jeg elsket å skrive så lærte jeg meg flere typer håndskrifter, og jeg er også flink til å skrive med kaligrafipenn - noe jeg også lærte meg selv ;) 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MxxM skrev:

Ja, jeg var et såkalt talent (sa de) når det kom til trekkspill, de ville satse på meg så jeg fikk stipend til å kjøpe trekkspill. Var ikke gammel da. Jeg elsket å spille trekkspill - når jeg fikk lov. Jeg spilte også orgel og keyboard, jeg var selvlært. Begynte da jeg var 5. 

Så begynte jeg i korps, storkoste meg, men pga sosiale utfordringer og sterke plager sluttet jeg etter et par år. 

Mine foreldre hadde ikke råd til alle treningene jeg var på ifm trekkspill, så jeg fikk det gratis. De ville satse på meg, og jeg fikk egen personlig trener. 

Musikk og skriving var terapi for meg. Jeg kunne drive på hele dagen med det.

ps. Som følge av at jeg elsket å skrive så lærte jeg meg flere typer håndskrifter, og jeg er også flink til å skrive med kaligrafipenn - noe jeg også lærte meg selv ;) 

 

Wow 😮 Spiller du i dag også? Må være kjekt å kunne spille instrumenter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Wow 😮 Spiller du i dag også? Må være kjekt å kunne spille instrumenter :) 

Nei, dessverre. Jeg har ikke mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MxxM skrev:

Nei, dessverre. Jeg har ikke mulighet. 

Ok. Litt synd det da, hadde sikkert vært kjempekjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok. Litt synd det da, hadde sikkert vært kjempekjekt. 

Ja, jeg har veldig lyst :) kanskje jeg får mulighet senere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MxxM skrev:

Ja, jeg har veldig lyst :) kanskje jeg får mulighet senere.

 

Ja du får satse på det :) Hadde jeg kunne spillet trekkspill hadde jeg spilt mye tror jeg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja du får satse på det :) Hadde jeg kunne spillet trekkspill hadde jeg spilt mye tror jeg ;) 

Du kan jo lære deg det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...