Gå til innhold

Medisiner mot PTSD.


kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kom over studien "Topiramate as a Therapy for Chronic Posttraumatic Stress Disorder" og siden jeg har epilepsi fikk jeg prøve Topimax. Denne har virkelig snudd opp ned på livet mitt både når det kommer til mareritt og sinneutbrutt/irritabilitet. Den har også gjort epilepsien mer stabil. I dag får man kun Topimax på blå resept mot epilepsi og migrene.

Litt fra studien: "In 1996, based on serendipitous observations, the author began to use topiramate for treatment-resistant chronic PTSD in civilian patients in private practice and in a public sector mental health clinic. When patients persisted in reporting symptom control, a retrospective chart review6 <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2990556/#B6> described a pattern of predominantly positive responses for reexperiencing symptoms, and the author began to explore topiramate's effects on avoidance and hyperarousal symptoms.This naturalistic study in 35 patients with nonhallucinatory PTSD (on=28) and hallucinatory PTSD (n=7) included eight nonhallucinatory patients with bipolar disorder. The study lasted a mean duration of 33 weeks, with a range of 1 to 119 weeks. Overall, topiramate suppressed nightmares in 79 percent of the patients and intrusive memories and flashbacks in 86 percent. Patients with hallucinatory PTSD had a somewhat lower response rate, particularly for persistent suppression of reexperiencing symptoms. Median time to full suppression of nightmares and hallucinations was eight days. The last 17 nonhallucinatory patients also received pre- and post-treatment Posttraumatic Stress Disorder Checklists (PCL-C). The PCL-C is a self-report scale that reportedly shares similar reliability with the Clinician-Administered PTSD Scale (CAPS) (κ∼0.9). Total PCL-C scores reduced from 60 at baseline to 39 at Week 4, which translates to a 49-percent reduction in PTSD symptoms (as calculated on the basis of no symptoms on the PCL-C equaling 17). The PCL-C data suggested a positive effect for avoidance and hyperarousal symptoms as well as for reexperiencing symptoms. The PCL-C data suggested a positive effect for avoidance and hyperarousal symptoms as well as for reexperiencing symptoms."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg er litt nysgjerrig på om Topimax hadde kunnet hjelpe meg. Har aldri turt å ytre det, da jeg forventer å bli avvist😕 Jeg er også litt skremt av det noen sier om at det svekker kognitiv funksjon, eller at man kan bli dummere av det. Samtidig er det mye som høres bra ut med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på om Topimax hadde kunnet hjelpe meg. Har aldri turt å ytre det, da jeg forventer å bli avvist😕 Jeg er også litt skremt av det noen sier om at det svekker kognitiv funksjon, eller at man kan bli dummere av det. Samtidig er det mye som høres bra ut med det.

 

Jeg synes det er litt vanskelig å avgjøre i mitt tilfelle, som har hatt epilepsi i mange år, om det er epilepsien eller medisinene som gjør meg "dummere". Anfallene er jo med på å svekke en kognitivt, men medisinene har jo også bivirkninger som går på det kognitive. Topimax har eksempelvis språkuttrykksproblemer, oppmerksomhetsproblemer, svekket hukommelse m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
21 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg synes det er litt vanskelig å avgjøre i mitt tilfelle, som har hatt epilepsi i mange år, om det er epilepsien eller medisinene som gjør meg "dummere". Anfallene er jo med på å svekke en kognitivt, men medisinene har jo også bivirkninger som går på det kognitive. Topimax har eksempelvis språkuttrykksproblemer, oppmerksomhetsproblemer, svekket hukommelse m.m.

Takk for svar. Da er kanskje ikke Topimax så lurt for meg likevel. Jeg håper på å kunne studere fra høsten av, så da trenger jeg konsentrasjon og hukommelse. Samtidig er disse litt svekket pga. utfordringene jeg har, så jeg vet ikke om det ville blitt verre, eller om det hadde gått opp i opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Trapper ned på topimax etter jeg fikk beskjed om at jeg fremsto svært sløv og bare glodde ut i rommet og bruker lang tid på å reagere når folk snakker til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, franklyscarlet skrev:

Takk for svar. Da er kanskje ikke Topimax så lurt for meg likevel. Jeg håper på å kunne studere fra høsten av, så da trenger jeg konsentrasjon og hukommelse. Samtidig er disse litt svekket pga. utfordringene jeg har, så jeg vet ikke om det ville blitt verre, eller om det hadde gått opp i opp. 

 

De bivirkningene jeg listet opp er de som er mulige å få. Det er ikke gitt at man får dem. Jeg vet som sagt ikke hva som følger av min epilepsi og hva som følger av medisinene. Trolig er det en salig blanding. Og midt i alt kan man jo ha konsentrasjons- og hukommelsesproblemer pga. PTSD også.

Men om du ikke har epilepsi eller migrene kan det pr. i dag bli vanskelig å få dekket Topimax over blå resept-ordningen. Jeg har hørt om enkelte som har fått Topimax dekket over blå resept gjennom private leger, men de har ikke oversikt over hva det begrunnes med fra legenes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
5 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

De bivirkningene jeg listet opp er de som er mulige å få. Det er ikke gitt at man får dem. Jeg vet som sagt ikke hva som følger av min epilepsi og hva som følger av medisinene. Trolig er det en salig blanding. Og midt i alt kan man jo ha konsentrasjons- og hukommelsesproblemer pga. PTSD også.

Men om du ikke har epilepsi eller migrene kan det pr. i dag bli vanskelig å få dekket Topimax over blå resept-ordningen. Jeg har hørt om enkelte som har fått Topimax dekket over blå resept gjennom private leger, men de har ikke oversikt over hva det begrunnes med fra legenes side.

De 10 kg jeg mistet var verdt å betale for pillen selv. Men vektnedgangen er uansett stoppet og jeg er helt nedsløvet så nok er nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
1 time siden, Eva Sofie skrev:

 

De bivirkningene jeg listet opp er de som er mulige å få. Det er ikke gitt at man får dem. Jeg vet som sagt ikke hva som følger av min epilepsi og hva som følger av medisinene. Trolig er det en salig blanding. Og midt i alt kan man jo ha konsentrasjons- og hukommelsesproblemer pga. PTSD også.

Men om du ikke har epilepsi eller migrene kan det pr. i dag bli vanskelig å få dekket Topimax over blå resept-ordningen. Jeg har hørt om enkelte som har fått Topimax dekket over blå resept gjennom private leger, men de har ikke oversikt over hva det begrunnes med fra legenes side.

Skjønner. Faktisk så tror jeg at jeg har migrene. Har aldri gått til legen med det. De to siste årene har jeg fått noen anfall av sterk hodepine, på en side av hodet, som forverres av lys og lyd. I blant har jeg også kastet opp. Har lest at mange bipolare har migrene, så jeg har tenkt at det sikkert er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...