Gå til innhold

Manglende Lyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har det på samme måte, eventuelt, om dette har et navn, eller definisjon. Er også usikker på om dette skal inn under rubrikken "psykiatri" - men .. here goes.

basics :

mann, tidlig i 40 årene, ingen diagnoser, ingen medisiner, enslig i et drøyt år, minimalt med dramatikk rundt bruddet. normal fin form, ingen spise eller sovevansker.

Har i løpet av det siste året manglet generell lyst. Altså ikke nødvendigvis bare seksuelt, men også materielt og ambisjonsrelatert. Altså der hvor det tidligere fantes en dragning mot eksempelvis en vakker kvinne, en fin bil, et vakkert hjem m.m, er det nå bare likegyldighet ovenfor det nevnte, igjen. Disse likegyldighets-følelsene har tidligere i livet også inntruffet, men det har etterhvert gått over og igjen blitt erstattet med gjennomføringsevne, målrettethet og begjær. Denne gangen derimot, så har denne "plagen" vart i over ett år, uten å gå over. Ser ikke på dette som "farlig" eller voldsomt, men det er en smule irriterende å oppleve at ting som en tidligere ønsket, nå lenger ikke ... ønskes eller begjæres. Dette spesielt når det gjelder dragning mot kvinner, da det føles unormalt for meg å se, eller ha sosial omgang med en tiltrekkende kvinne, uten å ha den "sunne" lysten eller begjæret på henne, som jeg da ville ha hatt for et drøyt år siden. Når det gjelder lyst på materielle ting, så er jo dette mindre plagsomt, men dog noe avvikende for min del.

Ser for min del, foreløpig ingen grunn til å kontakte profesjonelle, da de fleste andre funksjoner i livet er bra. Dette seg være forhold til barn, familie og venner, og arbeid til tross for manglende ambisjoner da.

Noen andre som har, eller har hatt det sånn ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På gruppenivå skiller depresjoner hos kvinner og menn seg noe. Hos kvinner er tristhet et vanligere symptom. Hos menn er irritabilitet og anhedoni hyppigere.

Jeg tror du kan ha en depresjon preget av anhedoni som er det viktigste, men mest oversette og ukjente depresjonssymptom. Anhedoni er manglende evne til å finne glede, engasjement og lyst ved det som vanligvis gleder en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...