Gå til innhold

Hvem kvalifiserer for hjelp ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er egentlig DPS, psykolger og psykiatere for?. Er det galt å spørre om hjelp av psykolog når man ikke er moderat til alvorlig psykisk plaget?. Når kvalifiserer man liksom for hjelp?. Min 18 år gamle datter ble utsatt for et overgrep og jeg gikk til fastlegen for å få hjelp til henne. Han så kort bort på henne og mente at hun så da ikke ut til å trenge psykologhjelp. At dette ikke var nok til å henvise til avtalespesialist eller DPS. Folk flest ser det ikke på henne. Hun snakker ikke om saken men vi som kjenner henne opplever at hun har forandret personlighet rett og slett. Blitt urolig, engstelig og irritabel. Sover dårlig og klarer ikke å ta beslutninger. Noen sier at det er jo litt slik ungdommer er i perioder. Forstår det også ut fra uttaleser på dette forumet  at det er lite nyttig å gå i terapi for slike ting. Egentlig vet jeg ikke lenger hvem som kvalifiserer for hjelp. Om det er fordi man mener at folk ikke trenger hjelp eller om det bare er et ressursspørsmål ? 

Anonymkode: 4f59f...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DPS driver vel stort sett med behandling av psykiske lidelser. Så hvis man har en psykisk lidelse man er betydelig plaget med så vil vel det kvalifisere til å få hjelp fra DPS. Har dere råd til å gå privat? Det kunne vært en løsning. Det er absolutt mennesker som kunne profitert av terapi som ikke får det, grunnet ressursmangel. 

Anonymkode: d11d0...3b7

Skrevet

Har inntrykk man omtrent må være selvmordskandidat for å få hjelp i det offentlige.

Anonymkode: ab494...024

Skrevet

Hvor lenge er det siden overgrepet? Jeg tror på at det er viktig å få hjelp i tide; da slipper det å utvikle seg til en kronisk lidelse. 

Håper du kan søke til DPS på nytt. 

Skrevet

Overgrep kvalifiserer for hjelp,de var veldig opptatt av mine overgrep i sin tid...i gamle dager. Men man kan ikke fortsette å kverne om det resten av livet mener jeg, man må komme seg videre. Få hjelp til å komme seg videre. 

Skrevet

Det burde vært slik at politiet henviste mennesker som hadde vært utsatt automatisk til avklaringssamtale hos spesialist synes jeg. Iallefall unge mennesker som har vært utsatt.

Anonymkode: 4046d...d44

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er egentlig DPS, psykolger og psykiatere for?. Er det galt å spørre om hjelp av psykolog når man ikke er moderat til alvorlig psykisk plaget?. Når kvalifiserer man liksom for hjelp?. Min 18 år gamle datter ble utsatt for et overgrep og jeg gikk til fastlegen for å få hjelp til henne. Han så kort bort på henne og mente at hun så da ikke ut til å trenge psykologhjelp. At dette ikke var nok til å henvise til avtalespesialist eller DPS. Folk flest ser det ikke på henne. Hun snakker ikke om saken men vi som kjenner henne opplever at hun har forandret personlighet rett og slett. Blitt urolig, engstelig og irritabel. Sover dårlig og klarer ikke å ta beslutninger. Noen sier at det er jo litt slik ungdommer er i perioder. Forstår det også ut fra uttaleser på dette forumet  at det er lite nyttig å gå i terapi for slike ting. Egentlig vet jeg ikke lenger hvem som kvalifiserer for hjelp. Om det er fordi man mener at folk ikke trenger hjelp eller om det bare er et ressursspørsmål ? 

"Forstår det også ut fra uttaleser på dette forumet  at det er lite nyttig å gå i terapi for slike ting." Da har du forstått feil. 

Hun kvalifiserer for hjelp. Ville vurdert å bytte fastlege. 

Skrevet

Et tips i slike tilfeller: Søk hjelp med problemstillinger ut fra det en sliter med som f.eks. angst, søvnløshet, depresjon, konsentrasjonsvansker etc.

Ikke presenter med "Har vært utsatt for noe trasig" - søker hjelp for sikkerhets skyld eller fordi "det må da være smart å forebygge".

Skrevet

Tusen takk for gode råd og informasjon. Jeg forstår nå litt bedre hvordan ting fungerer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...