Gå til innhold

Kupton - AP og Parkinson

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kupton; Stemmer det at langvarig bruk at AP øker risikoen for Parkinson? Jeg tenker på dette med ubalanse i dopaminnivå, og lurer derfor på om det er skummelt med langvarig og høye doser av AP.

Anonymkode: 02f52...f54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, men jeg har bare drevet med psykiatri i litt over 30 år.

Skrevet

Før i gammeldager så var det noen jævlige preparater blandt annet Haldol, som tok bort så mye dopamin at man fikk parkinsonisme. Men det var reversibelt, og man kunne også bli behandlet med antiparkinson middelet akineton og kemadrid.

Selv gikk jeg med ubehandlet parkinsonisme i over 6 uker på ett psykehjem, før jeg aller nådisk fikk 2 min med en lege som justerte haldol dosen. 

Så parkinsonisme kan man få av gammle preparater, men det er reversibelt. Heldigvis kom det nye og bedre medisiner.

Anonymkode: 3d0bd...01f

Skrevet
På 24.1.2019 den 22.45, kupton skrev:

Det har jeg aldri hørt om, men jeg har bare drevet med psykiatri i litt over 30 år.

«Parkinsons sykdom skyldes at hjerneceller som produserer signalstoffet dopamin slutter å virke. Som regel kan man ikke påvise noen sikker årsak til at dette skjer, men iblant er forklaringen langvarig bruk av medikamenter mot psykiske lidelser.»

Skrevet av Spesialist i allmennmedisin Christian Anker / Sist oppdatert 16. august 2016

https://www.helsenett.no/185-sykdommer/nervesystemet/generelt/19744-parkinsons-sykdom-3.html

Anonymkode: 02f52...f54

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...