Gå til innhold

Veien videre etter DPS. Litt bekymret.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noen måneder planlegges det at jeg skrives ut fra DPS. Jeg har trengt å gå der ukentlig i lang tid grunnet overgrep i barneårene, samt en psykisk lidelse. Nå er jeg litt redd for tiden etter utskrivelsen fordi:

1: Da har jeg ingen «alliert» som vet om hva jeg har gått gjennom.

2: Ingen som kan fange opp når symptomer melder seg mtp den psykiske lidelsen.

3: Fastlegen er dårlig på psykiatriske medisiner, og vil ikke skrive ut resept på enkelte preparater som psykiater på DPS gir meg uten å blunke.

4: Jeg har fått traumebehandling i ca. et år. Det føles ikke nok til å bearbeide traumer som varte i 14 år.

5: Frykt for at NAV vil slutte å gi meg AAP, og at jeg må i umiddelbar arbeidstrening etter utskrivelse. Altså at det går rett fra en ustabil og vanskelig hverdag med en psykologtime ukentlig, og til hverdagslivets hardkjør uten oppfølging. De siste gangene jeg har begynte å jobbe på eget initiativ har det gått veldig fint i noen uker, og så kommer plutselig en psykose som lyn fra klar himmel.

Jeg er så redd for at det lille jeg har av kontroll skal forsvinne hvis utskrivelsen fører til en helomveltning av livet mitt. Jeg er ikke redd for å jobbe, og jeg har en god utdanning og ønsker å jobbe i fremtiden, men jeg har ikke vært stabil nok foreløpig, og det vil muligens ikke endres akkurat ved utskrivning. 

Jeg regner med at DPS ikke har mer å tilby, og at det er derfor jeg blir skrevet ut. Det er fair enough. Samtidig har det vært så fint å ha en eneste person i verden som faktisk ser meg og forstår meg, og timene har nærmest holdt meg i live de siste par årene. Det blir vanskelig å plutselig klare seg selv, men sånn er nå livet. 

Anonymkode: 4e176...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor blir du skrevet ut så tidlig? Hva er begrunnelsen? Kan du søke privat med refusjonsavtale?

Skrevet

Når jeg blir skrevet ut vil jeg ha gått til DPS i tre år. Men vi begynte først med diagnostisering og stabilisering, og så har vi drevet med traumebehandling i et år, snart. Begynnelsen for utskrivelse var noe sånt som at jeg kanskje har godt av en pause fra DPS, og se hvordan det går, og så får jeg kanskje komme tilbake senere. Litt diffust. 

Hva er fact team?

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å bli fulgt opp av rus og psykiatritjenesten i kommunene for støttesamtaler, vet ikke helt ennå hva det innebærer, men kommer til å takke ja til det hvis jeg får tilbudet. Jeg har gått til behandling i over 3 år, stabilisering, bipolar lidelse og nå traumeterapi som er siste ledd. 

Kanskje rus og psykiatritjenesten kan være noe for deg?

Gjest elina777
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg blir skrevet ut vil jeg ha gått til DPS i tre år. Men vi begynte først med diagnostisering og stabilisering, og så har vi drevet med traumebehandling i et år, snart. Begynnelsen for utskrivelse var noe sånt som at jeg kanskje har godt av en pause fra DPS, og se hvordan det går, og så får jeg kanskje komme tilbake senere. Litt diffust. 

Hva er fact team?

De gir oppfølging ved psykoselidelse, mye bedre enn dps for meg

Skrevet

3. Om jeg hadde vært fastlege, ville det vært forskjell på hva jeg ville skrive ut av medisiner hos en som samtidig gikk hos en psykiater og en som var 100% mitt ansvar. Fastlegen vil få epikrise fra din behandler med råd om hvilke medisiner du bør bruke. Dette gjelder både fast som vedlikehold, og hva du bør få ved tegn på tilbakefall.

Skrevet

Si tydelig fra hvor bekymret du er og se om det er mulig å lage en plan.

Anonymkode: 9206c...c77

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...