Gå til innhold

Jeg søker råd om medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min mor er 75 år snart og plages av bipolar lidelse , preget av at hun vet alltid best, vil ikke lytte på råd , bruker sprøyter (fordi hun slutter å ta tabletter) hun er manisk , sover lite på natten, plager min far til å ringe til den og den instans hver eneste dag . Kontinuerlig taleflom, sinne, gråt, depresjon, eget bilde av realitetene . 

Hun bruker Fluanxol og har brukt hver 14 dag i 1 og 1/2 måned uten særlig virkning på symptomene . Derfor lurer jeg på hvor lang tid det tar å stabilisere henne på Fluanxol ? Hun brukte Trilafon for mange år siden med meget god effekt . Hun må bruke sprøyter fordi hun alltid slutter på tabletter på egenhånd selv . 

Hvilke medisinske råd har du som Psykiater å gi Vedr hvilke legemidler som foretrekkes når det gjelder beskrivelsen ovenfor ? Hvilke typer medisin i sprøyteform vil trolig virke bedre og raskere enn Fluanxol ? 

Mvh

Jan Fr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fluanxol er blant de AP som har minst dempende og mest aktiverende effekt. Mange ville nok brukt Zyprexa.

Skrevet
16 timer siden, janfrodisen skrev:

Hei

Min mor er 75 år snart og plages av bipolar lidelse , preget av at hun vet alltid best, vil ikke lytte på råd , bruker sprøyter (fordi hun slutter å ta tabletter) hun er manisk , sover lite på natten, plager min far til å ringe til den og den instans hver eneste dag . Kontinuerlig taleflom, sinne, gråt, depresjon, eget bilde av realitetene . 

Hun bruker Fluanxol og har brukt hver 14 dag i 1 og 1/2 måned uten særlig virkning på symptomene . Derfor lurer jeg på hvor lang tid det tar å stabilisere henne på Fluanxol ? Hun brukte Trilafon for mange år siden med meget god effekt . Hun må bruke sprøyter fordi hun alltid slutter på tabletter på egenhånd selv . 

Hvilke medisinske råd har du som Psykiater å gi Vedr hvilke legemidler som foretrekkes når det gjelder beskrivelsen ovenfor ? Hvilke typer medisin i sprøyteform vil trolig virke bedre og raskere enn Fluanxol ? 

Mvh

Jan Fr.

Heisann, vi har ingen autoriserte psykiatere tilknyttet våre forum og minner deg på at svarene du får kommer fra privatpersoner med erfaring, ikke fra noen som er autorisert helsepersonell.

Ann Christin, admin

Gjest elina777
Skrevet

Hva med xeplion? Jeg har ikke vært manisk siden jeg fikk det

Skrevet

Peratsin finnes - samme som Trilafon. Imidlertid ser det ikke ut for meg som den eksisterer i form av depotsprøyter etter litt googling her og der. De tjente nok ikke på Trilafon mer, så det ble diskontinuert - til uhell for de som fikk god hjelp av det. Derfor kom Peratsin inn på banen, men den må søkes refusjon på. Akkurat det går stort sett greit å få, en lege ordner søknaden til HELFO. Dessverre kan det ta opp til åtte-ti uker å få den behandlet. Imidlertid kan man fram til vedtak kjøpe på hvit resept, få spesifisert kvittering (preparatnavn/form/styrke/foreskrivende lege og så søke tilbakevirkende refusjon. 

Å bruke Fluanxol synes jeg som legperson, men dog bipolar, vitner om seriøs kompetansemangel. Jeg vet ikke hva moren din har prøvd tidligere, men som det nevnes over er det flere alternativer. Zyprexa er et effektivt medikament for mange tilstander, selv om man hører mye om bivirkninger. Har hun ikke oppfølging av psykiater, må hun få det. Er det en psykiater som har foreskrevet dette, er det så tragisk at dere bør vurdere å få byttet. Problemene moren din sliter med er jo veldig inngripende for mange parter, og slik skal det ikke være. Leger og helsepersonell må kunne ta inn over seg at dette er en totalt uakseptabel situasjon for alle parter!  

Kan eventuelt hjemmesykepleie hjelpe henne til å få i seg medisiner i tablettform om det ikke finnes depotsprøyter? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...