Gå til innhold

Effekt av Lamictal = bipolar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter oppstart av Lamictal for noen uker siden er jeg blitt mye bedre. Er bare på 200 mg, så redd det kan være litt tidlig å konkludere, det kan jo bare være at jeg tilfeldigvis er inne i en god periode Men det virker annerledes og jeg håper det er medisinen som har effekt (dvs ikke får tilbakefall). Det er nesten som natt og dag....  Det jeg lurer på, er om det er slik at hvis medisinen har effekt, vil man da konkludere med at man er bipolar, eller er ikke det i seg selv nok/ Lamictal kan hjelpe på ande tilstander også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et holdepunkt for at det er/var en bipolar og ikke en unipolar depresjon. Men det er ikke slik man diagnostiserer.

Skrevet

Det forstår jeg. Men jeg har vært til utredning to forskjellig steder, med to forskjellige konklusjoner. Og har vært en smule forvirret over lengre tid...

motorPrøysen
Skrevet

Enig med kupton, effekt av Lamictal burde ikke være avgjørende i diagnostiseringen. Du skriver ikke hvilke diagnoser det står mellom, men jeg regner med det dreier seg om tilbakevendende depresjon vs. bipolar II. Lamictal kan føre til bedring av begge deler — og det er uansett neppe vanntette skott mellom lidelsene.

Gled deg over bedringen og spør nåværende behandler hvilken diagnose hun mener du har og hvorfor. Hvis du har meninger om hvilken diagnose du selv tror du har, del dem med behandler.

Skrevet

Jeg har og hørt effekt av lamictal kan underbygge antagelser om bp2, men det blr vel gå an å diagnostisere på andre måter?

Hvor sikre må en være før en slik diagnose settes? Helt sikkert ? Nokså sikker? At det blir antatt og forstått slik av fler? 

Anonymkode: a32e5...1e4

Skrevet

Ja, tilbakevendende dep vs bipolar2 (ev bipolar spekter?) Det er ikke så viktig for meg å ha en diagnose. Det viktigste er at jeg blir bedre. Men jeg grubler en del og prøver å finne årsaker, og det kan være til hjelp ift hvordan jeg skal jobbe med meg selv for å bli bedre. 

Ved utredning hos dps sier de at de ikke kan bekrefte fordi jeg ikke har tydelige nok hypomane episoder, og vil ikke gi medisin. Privat behandler mener det kan være bp og har satt meg på medisin.  Ettersom oppfatningen var så forskjellig, lurte jeg på om effekt av medisin kunne støtte opp under. 

Til anonym; dps følger strenge kriterier/ retningslinjer, tror jeg. De setter nok ikke noe de ikke er helt sikker på . Det er nok mer "fritt" hos private.  

Skrevet

For å få en diagnose, må man fylle visse kriterier som er klart definert i ICD-10 systemet. Dermed er det ikke rom for en annerledes, mer liberal diagnostisering hos en privatpraktiserende spesialist. Slik bør det ikke være i alle fall. Men samtidig bør enhver som stiller diagnoser på folk kjenne betydningen av å bruke skjønn, og hvordan de gjør det vil jo variere. Det kan medføre at man trekker hverandres konklusjoner i tvil, og skaper usikkerhet hos pasienter. Uansett, det virker som Lamictal gjør jobben sin her. Følg opp med jevnlige serummålinger nå i oppstartsfasen, og følg godt med på virkningen. Håper virkelig den positive opplevelsen du har nå vil vedvare. Det er individuelt hvilke doser man trenger for å oppnå en terapeutisk serumkonsentrasjon :).  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...