Gå til innhold

Hva anbefaler du meg å gjøre Kupton?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har div. psykiske lidelser som gjør meg både uvøren og impulsiv i perioder. Jeg har gått til innkjøp av mange dyre ting jeg ikke har hatt rå til og havnet helt på skjeive økonomisk. I etterkant har jeg funnet ut årsaken til at jeg gjorde det, men gjør det ennå innimellom selv om jeg vet at det er dumt og det er sant, men jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det heller. Nå er jeg så langt nede og depprimert at jeg ikke helt veit hvordan jeg skal takle det og derfor håper jeg at Kupton har noen gode råd til meg? Det er en så intens smerte som jeg aldri får bort og jeg faller bare dypere og dypere og veit at jeg aldri kommer til å tilgi meg selv samme hva, så hva er da vitsen med å gå til behandlinger og ta masse medisiner? Gjort er gjort og det godtar jeg ikke i livet mitt, for det takler jeg bare ikke. Da er det bedre å bare ikke eksistere, men jeg skulle ønske at jeg fortsatt kunne leve videre uten å ha det så grusomt inni meg. Å leve med det får meg bare til å gi opp mer og mer. Fortsatt ljuger jeg til mine nærmeste om det. Jeg hater meg selv bare mer og mer og veit at jeg kommer til å gjøre noe dumt hvis jeg ikke får enda mer hjelp. Behandling og medisiner hjelper meg ikke nok og jeg er redd for likegyldigheten jeg får mer og mer av. Hver dag fortrenger jeg at jeg har gjort mye som er dumt og livet mitt nå har dalt ned i en dyp grop som jeg ikke forstår. Hvorfor er jeg sånn Kupton?

Anonymkode: 76020...c47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på ditt siste spørsmål. Ikke vet jeg hvilken diagnose du har, ikke vet jeg hva du har opplevd tidligere i livet, og ikke vet jeg hva det dumme du har gjort er (bortsett fra å bruke mye penger).

Det du kan gjøre er å fortelle åpent om dette til din behandler. I tillegg må du si noe om hvilken behandling du mener at du trenger og som du ikke får i dag.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Jeg kan ikke svare på ditt siste spørsmål. Ikke vet jeg hvilken diagnose du har, ikke vet jeg hva du har opplevd tidligere i livet, og ikke vet jeg hva det dumme du har gjort er (bortsett fra å bruke mye penger).

Det du kan gjøre er å fortelle åpent om dette til din behandler. I tillegg må du si noe om hvilken behandling du mener at du trenger og som du ikke får i dag.

Jeg har bl.a. bipolar og det trur jeg er årsaken og jeg har opplevd en del i seinere tid som jeg ser på som kriser. Penger har jeg brukt på sydenreiser, middager på restauranter, eksklusive møbler som jeg ikke har bruk for, rikstoto og dyre vesker. Jeg greier ikke å si det til behandler for da føler jeg meg bare som ei lita dum nøtt. Jeg veit ikke hva som kan hjelpe av behandling, det er ikke noe å gjøre uansett så nå er jeg i ferd med å virkelig gi opp. Gjort er gjort og jeg veit jeg er en dritt og greier ikke å leve med det ovenfor min sambo og sønn. Livet mitt har forandret seg for mye og jeg hører ikke til i samfunnet lenger. 

Skrevet

Du har sykdommen BP1 og har vært manisk. Det har du ikke ansvar for. Folk har drept i mani og blitt frifunnet. Sørg for at du får riktig medikasjon, og ikke minst at du får klare føringer for hva du skal gjøre om du får symptomer på mani igjen. Sørg for å få skikkelige medisiner for 3-4 dager som du har hjemme i beredskap.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Du har sykdommen BP1 og har vært manisk. Det har du ikke ansvar for. Folk har drept i mani og blitt frifunnet. Sørg for at du får riktig medikasjon, og ikke minst at du får klare føringer for hva du skal gjøre om du får symptomer på mani igjen. Sørg for å få skikkelige medisiner for 3-4 dager som du har hjemme i beredskap.

Det er fantastisk å få et så godt svar på det her, tusen takk! Jeg blei lettet og like frustrert over meg selv samtidig. Jeg kan bare håpe at medesinene mine hjelper. Får Lamictal og antipsykotika. Har gått på Ciralex i mange år, men dem var best i bynnelsen og behamdleren har villet fjerne dem men jeg må ha dem for den j... angsten. Kan du tenke deg at jeg ikke blir bedre av medesiner? De virker jo ikke på det og jeg har det sånn i perioder og det blir bare verre og verre hver gang, men jeg kommer aldri til å tørre å si til behandler om det for det er altfor skummelt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fantastisk å få et så godt svar på det her, tusen takk! Jeg blei lettet og like frustrert over meg selv samtidig. Jeg kan bare håpe at medesinene mine hjelper. Får Lamictal og antipsykotika. Har gått på Ciralex i mange år, men dem var best i bynnelsen og behamdleren har villet fjerne dem men jeg må ha dem for den j... angsten. Kan du tenke deg at jeg ikke blir bedre av medesiner? De virker jo ikke på det og jeg har det sånn i perioder og det blir bare verre og verre hver gang, men jeg kommer aldri til å tørre å si til behandler om det for det er altfor skummelt. 

Har du prøvd litium? Det er førstevalget i behandlingen av bipolar type 1.

Skrevet
2 timer siden, Janus30 skrev:

Har du prøvd litium? Det er førstevalget i behandlingen av bipolar type 1.

Nei jeg har ikke det for jeg håpet på at jeg slapp og at det jeg får er bra nok.

Gjest elina777
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har ikke det for jeg håpet på at jeg slapp og at det jeg får er bra nok.

Jeg prøvde lamictal og antipsykotika istedenfor litium og ble da lagt inn akutt med manisk psykose

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjentatte maniske episoder er god grunn til å prøve. Det kan virke meget godt for deg, men det vet man ikke før en har prøvd. 

Skrevet
7 timer siden, elina777 skrev:

Jeg prøvde lamictal og antipsykotika istedenfor litium og ble da lagt inn akutt med manisk psykose

Det visste jeg ikke at gikk an. Det er ikke lett å bli klok på alt det medesin gjør.

Skrevet
6 timer siden, Janus30 skrev:

Gjentatte maniske episoder er god grunn til å prøve. Det kan virke meget godt for deg, men det vet man ikke før en har prøvd. 

Veit,  men orker ikke det å prøve noe annet igjen for det blir jeg bare sliten av.

Gjest elina777
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veit,  men orker ikke det å prøve noe annet igjen for det blir jeg bare sliten av.

Men du orker ha det som du har det nå?

Skrevet
5 timer siden, elina777 skrev:

Men du orker ha det som du har det nå?

Det er bare ikke noe energi eller motivasjon til at jeg orker det. Jeg trur at kroppen min ikke orker fler påkjenninger og det blir på feil tidspunkt å prøve nye medesiner nå.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil hevde at tilbakevendende invalidiserende maniske og depressive episoder vil kunne gjøre deg vesentlig mer livstrett enn å prøve ut en anerkjent medisin. 

Men det er ditt valg. 

motorPrøysen
Skrevet
On 1/25/2019 at 11:52 AM, AnonymBruker said:

De virker jo ikke på det og jeg har det sånn i perioder og det blir bare verre og verre hver gang, men jeg kommer aldri til å tørre å si til behandler om det for det er altfor skummelt. 

Det er veldig viktig at du sier nettopp dette til behandler sånn at han/hun kan hjelpe deg å finne rett behandling. Når pasienter holder tilbake informasjon blir det vanskelig å hjelpe...

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg har ingen gode råd som ikke har vært sagt før her, men bare et lite spørsmål. Hvordan innser folk som har denne typen diagnose at det er de som har et problem og ikke alle rundt dem som er håpløst dumme? Jeg skulle så gjerne hjelpe noen jeg kjenner med å innse at de trenger hjelp, men alt er selvsagt min og andre familiemedlemmer sin feil, og da står en der og stanger hue i veggen. Det er ikke lett å gi blaffen, heller, når det er folk en bryr seg om.

Håper i alle fall du som spør her får den hjelpen du trenger. Det er bortkastet energi å gremmes over ting en ikke kan gjøre noe med, men å faktisk klare å la være er vel ikke like lett som å innse at det er sånn.

Gjest elina777
Skrevet
59 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg har ingen gode råd som ikke har vært sagt før her, men bare et lite spørsmål. Hvordan innser folk som har denne typen diagnose at det er de som har et problem og ikke alle rundt dem som er håpløst dumme? Jeg skulle så gjerne hjelpe noen jeg kjenner med å innse at de trenger hjelp, men alt er selvsagt min og andre familiemedlemmer sin feil, og da står en der og stanger hue i veggen. Det er ikke lett å gi blaffen, heller, når det er folk en bryr seg om.

Håper i alle fall du som spør her får den hjelpen du trenger. Det er bortkastet energi å gremmes over ting en ikke kan gjøre noe med, men å faktisk klare å la være er vel ikke like lett som å innse at det er sånn.

Hvorfor skulle alle andre vært håpløst dumme?

yellow ledbetter
Skrevet
13 timer siden, elina777 skrev:

Hvorfor skulle alle andre vært håpløst dumme?

Det er sånn jeg oppfatter holdningen til den personen det er snakk om her. Uansett hva h*n har gjort, som har vist seg å ikke gå så bra, så er det enten andres skyld, eller de har ikke skjønt at det faktisk gikk bra likevel. 

Gjest elina777
Skrevet
21 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det er sånn jeg oppfatter holdningen til den personen det er snakk om her. Uansett hva h*n har gjort, som har vist seg å ikke gå så bra, så er det enten andres skyld, eller de har ikke skjønt at det faktisk gikk bra likevel. 

Ok kjenner meg ikke igjen

yellow ledbetter
Skrevet
1 time siden, elina777 skrev:

Ok kjenner meg ikke igjen

H*n har ADHD, og tror vel selv at det er grunnen til at ting går så totalt over styr innimellom. Men det har jeg også, og dette er mye mer. Ikke én enkelt impulshandling i ny og ne som du angrer på rett etterpå. Det tar bare totalt av. Helt i bobla med nye "prosjekt", minimalt med søvn og gir blaffen i alt annet. Og så er det kræsjlanding, etterfulgt av sturing og depping en stund, før det gradvis tar av igjen. Jeg kjenner alle tegnene fra andre jeg har kjent godt som har den diagnosen. Men som sagt er h*n ikke mottakelig for input fra andre. Det er vi som ikke skjønner en dritt og bare ødelegger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...