Gå til innhold

Nedsatt matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nedsatt matlyst (i depresjonsskalaer) når man kan gå en del lenger enn vanlig for en uten å spise, sjelden føler sult eller behov for å spise, og dermed glemme å spise regelmessig. Når først spiser, så raskt mett, ikke behov for så mye. Ikke sånn at mat byr en imot. Eller nå har jeg ikke gidda å PRØVE spise mer enn jeg har lyst på, siden jeg har litt å gå på. Om kveldene er jeg mer sulten og spiser en vanlig kvelds..  Sånn er det nå. Til vanlig er jeg glad i mat og blir sulten om det går 3-4 timer mellom måltider. I dag hadde jeg vanlig frokost halv seks, så en frukt som mellommåltid før lunsj, men så glemte jeg lunsj fram til rundt kl 15. Og så kvelds da. Vanlig kvelds. Mer meg selv om kvelden. Når jeg endelig kan legge meg.

Det er mindre mat enn vanlig. Men hadde jeg fått regelmessige måltider servert hadde jeg spist. Tror, uten at jeg kan si det sikkert, at jeg kunne spise normale porsjoner hvis jeg gikk inn for det. Men da spise bare for å spise.

Hva krysser man på madrs og bdi når det er slik?

Anonymkode: a50ac...af3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Påvirket (ofte nedsatt, men noen ganger og motsatt) matlyst er et veldig vanlig symptom ved depresjon, og finnes blant kriteriene  i de fleste diagnoseverktøy som brukes.  

Skrevet
3 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Påvirket (ofte nedsatt, men noen ganger og motsatt) matlyst er et veldig vanlig symptom ved depresjon, og finnes blant kriteriene  i de fleste diagnoseverktøy som brukes.  

men det som er beskrevet over, er det som nedsatt matlyst å regne når verktøyet skal brukes. Hva krysser man i bdi/madrs når det er slik?

Skrevet

Hvis du har dårligere matlyst enn du pleier, og føler deg deprimert i tillegg (noe jeg har et inntrykk av at du er/føler deg når jeg leser innlegget ditt) er det en indikasjon. Hva man krysser av på, kommer an på hvordan testen man tar er utformet. Hvor mye og negativt påvirker det deg? Har du gått ned i vekt uten å ha hatt noen intensjon om det, hvor mye du opplever det som et problem i hverdagen er fornuftige aspekter når du svarer i en slik test. 

Skrevet

Om du har dårlig matlyst jevnt trolig indikasjon 

Anonymkode: c50ec...7cf

Skrevet
4 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Hvis du har dårligere matlyst enn du pleier, og føler deg deprimert i tillegg (noe jeg har et inntrykk av at du er/føler deg når jeg leser innlegget ditt) er det en indikasjon. Hva man krysser av på, kommer an på hvordan testen man tar er utformet. Hvor mye og negativt påvirker det deg? Har du gått ned i vekt uten å ha hatt noen intensjon om det, hvor mye du opplever det som et problem i hverdagen er fornuftige aspekter når du svarer i en slik test. 

Ja, spørsmålet er ikke om jeg er deprimert eller ikke, svaret på det vet jeg (dessverre),men hva som ligger i begrepet nedsatt matlyst (for det skåres både i madrs og bdi som skal fylles ut). Er det nedsatt matlyst når man kjenner mindre sult, spiser mindre enn vanlig om en ikke er bevisst på å spise,  maten bare er næring, ikke noe kos med som det pleier, men en  likevel kan spise som vanlig om en går inn for det,  i alle fall hvis man fikk det servert?

Ikke plagsomt her og nå, men det nærer kanskje depresjonen om det blir for lite mat. Har rikelig å ta av, så blir neppe undervektig, men erfaringsmessig, etter perioder med mindre mat (som ved noen få tidligere depresjoner og svangerskapskvalme), er det som kroppen skal ta igjen det tapte, og jeg spiser altfor mye. Så fornuften tilsier jeg burde ha rutiner for å spise regelmessig, men med depresjonen følger jo også en likegyldighet. Det er uvandt fir meg å ikke bli minna på å spise av sult.

Nå spora jeg av. Lurer bare på hvor man krysser. Tror ikke får snakka skikkelig med legen om min depresjon før slutten av uken. Men møter henne så jeg kan gi skjema, i håp om at noe kan bli gjort før. Utfra plan hvor det bl.a. står noe om mulige tiltak ved skår slik og slik. Det utvikler seg så raskt er erfaringen fra tidligere.  kan bli stor forandring bare iløpet av noen dager.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det nedsatt matlyst når man kjenner mindre sult, spiser mindre enn vanlig om en ikke er bevisst på å spise,  maten bare er næring, ikke noe kos med som det pleier, men en  likevel kan spise som vanlig om en går inn for det,  i alle fall hvis man fikk det servert?

Ja! Nedsatt matlyst, altså mindre lyst på mat. Skjønner ikke hva det er å lure på. Du har mindre lyst på mat enn normalt.

Skrevet

Når jeg har nedsatt matlyst så mister jeg interessen for mat og har ikke lyst på mat. Jeg har kraftig nedsatt matlyst og jeg merker stor forskjell på nå og når jeg har normal matlyst, men jeg passer på å spise 4 måltider hver dag slik jeg normalt ville gjort, men det blir ikke samme mengder. 

Høres ut som om du har nedsatt matlyst.

Skrevet

Det framstår som nedsatt matlyst for meg. Man trenger ikke nødvendigvis miste lysten på mat, men føle at det er et "nødvendig onde" man bare må tvinge i seg selv om det ikke smaker en. Det vil bli bedre når depresjonen blir bedre. Det hjelper å tenke igjennom hva man opplever som relativt lettspist, og som gir greit med næring. Får man ikke i seg nok næring, vil man ikke føle seg noe bra heller. Jeg sverger til suppe, egg, knekkebrød, yoghurt og frukt som appelsin og banan.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...