Gå til innhold

Er det best om fastlegen eller psykiateren skriver resept på medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fastlege (selvfølgelig) og en psykiater som jeg ser en sjelden gang fordi hun samarbeider med psykologen som jeg går til. Er det best om fastlegen eller psykiateren skriver resept på medisiner? Hva er vanlig praksis?

Anonymkode: 96d65...ba9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er litt avhengig av legene dessverre. Noen fastlegger vil ikke skrive ut medisiner som er foreskrevet av en spesialist, da de mener at den som har foreskrevet også skal følge opp. Spesialistene på sin side vil oftest at fastlegen ordner resepter på det man bruker stabilt. Jeg forventer av fastlegen min at hun kan skrive ut etter anbefaling fra spesialist, og heldigvis er hun en lege som ikke har problemer med å gjøre det. Hadde en annen fastlege som nektet, og det ble ekstremt upraktisk etter som jeg har flere spesialister å forholde meg til og bruker medisiner foreskrevet fra flere av dem. En fastlege må kunne koordinere slikt etter min mening. Spesialister er greie å få inn på banen om man vurderer en doseendring eller oppstart av noe nytt. 

Skrevet

For meg er det best at fastlege skriver resepter, for jeg har uansett mye kontakt med henne. Og psykiateren ser ikke poenget i at jeg må komme til han kun for å få resept. I oppstartfaser har jeg hatt oppfølging hos han, og da har han ordnet resepter, men når vi har funnet riktig dosering og ting er stabilt så overtar fastlegen. Hvis fastlegen er usikker på noe underveis så kontakter hun psykiateren. Fungerer veldig bra.

Anonymkode: 533b1...80b

Skrevet

Da jeg var sjef, forlangte jeg at avdelingens leger skulle skrive resepter selv på pasienter en hadde i fast behandling. Jeg synes det er en arrogant uskikk at en skal ha fastlegene til å gjøre dette.

Noe annet er det når spesialisten og pasienten går over i en langvarig/livsvarig medisinvurderingskontakt en gang eller to i året. Da bør spesialisten avtale med fastlegen at fastlegen fornyer resepter.

Skrevet

Det må være best at de som er ' eksperter ' på området gjør det... ihvertfall at fastlegen kontakter psykiater... vi blir jo sendt til spesial leger for alt annet.. synes dette er rart... 🤔🤔

Skrevet

Jeg er enig i at spesialistene skal skrive resepter inntil bruk og dosering av et medikament er avklart. Men når dette er på plass, synes jeg personlig det er veldig greit at fastlegen tar seg av reseptskriving på for eksempel stemningsstabiliserende som jeg har stått på i årevis. Jeg får og målt serumnivåer der, og vi sørger for å kontakte aktuelle spesialister om noe er usikkert. Slik vil også spesialistene ha det. Det som ikke er greit er når begge sier at den andre skal gjøre det. Når fastlegen ikke en gang ville skrive ut B-vitaminer som ikke er noe rakettvitenskap å følge opp på anbefaling fra spesialist, syntes jeg det ble for dumt.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...