Gå til innhold

Kraftig angst, uro og panikkangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hva er erfaringene her inne med medisiner mot angst og panikkangst og påfølgende fortvilelse og nedstemthet? 

Har en tidligere erfaring med Efexor brukt over en lang periode på flere år, men på relativt lav dose. Seponerte disse pga tilbakevennende angst ifm svelgeubehag og blant annet tinnitus/øresus (eller mer hodesus) og skjelving, uten at dette ble noe bedre av å prøve kutte denne medisinen. 

Har prøvd å starte på Cipralex men holdt bare ei uke pga sterk angst, uro og panikkangst. Etter et anfall for noen dager siden, med oppkast og intens redsel/smerte/uro ble jeg helt nummen i ene hånda og den har jeg ikke fått helt følelsen tilbake i. Virker som det nesten 'kortslutning' fullstendig i hodet og nervesystemet pga den intense angsten.

Våkner ellers opp med intens angst flere ganger om natta. 

Nå har psykiater jeg går til gitt meg lamictal som jeg skal bruke og sobril som brannslukker. Føler sobril hjelper der og da, men blir bare verre når den går ut  av kroppen. 

Spørsmålet er om jeg skulle prøvd å fortsette med Cipralex, eller prøvd Zoloft istedet. Evt. startet igjen med Efexor som har vært brukt i mange år før men som jeg likavel hadde en del angst med, dog i lav dose. 

Det kan være at annen medisin også er hensiktsmessig. 

Hører gjerne erfaringer der ute i en utfordrende tid. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligere ble det gitt benzodiazepiner under opptrapping av ssri som fast prosedyre. I alle fall i følge en eldre dansk psykiater jeg snakket med. Synes du skulle fortsette med cipralex og for eksempel en forsiktig men fast dose sobril i en måned.

Skrevet
2 timer siden, Bergogdal skrev:

Tidligere ble det gitt benzodiazepiner under opptrapping av ssri som fast prosedyre. I alle fall i følge en eldre dansk psykiater jeg snakket med. Synes du skulle fortsette med cipralex og for eksempel en forsiktig men fast dose sobril i en måned.

Dette høres i grunn fornuftig ut.

Skrevet (endret)
3 timer siden, Bergogdal skrev:

Dette høres fornuftig ut, men er også skeptisk til benzo over tid og angst ved seponering av denne. Men av to onder er kanskje dette best for å få kommet i gang med SSRI litt mindre smertefullt. 

Endret av Sønnavind
Skrevet
1 time siden, Sønnavind skrev:

Dette høres fornuftig ut, men er også skeptisk til benzo over tid og angst ved seponering av denne. Men av to onder er kanskje dette best for å få kommet i gang med SSRI litt mindre smertefullt. 

En forsiktig dose tatt 3 ganger for dag vil for de fleste være greit å slutte med. Målet vil være at effekten av ssri skal slå inn før avslutning av sobril. Men du må få en lege med på dette selvfølgelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...