Gå til innhold

Concerta vs elvanse brukererfaringer å råd

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 32 år, som ble diagnostert med adhd for ca 10 uker siden.

Begynte på Ritalin og trappet opp dosen til 40mg ila noen uker etter oppstart. Hadde ingen alvorlige bivirkninger annet en tørr munn.

jeg likte ikke den store svingningen av effekt jeg fikk ved å fordele 20mg om morgen 2x10 mg utover dagen.

slik at jeg begynte med 36mg concerta + 10mg ritalin om morgenen, dette fungerte bra i ca en uke og de neste ukene ble effekten dårligere.

For meg virker det som at når medisinen er på vei til å gå over. Så kommer uroligheten, hjertebank, angst tendenser, lettrørthet, deprisivitet og utmattelse 

Etter et møte med min psykiater fortalte jeg han om dette. Og han virket enig med meg i forhold til at disse bivirkningene kom når virkningen begynte å avta. Slik at vi bestemte oss for å prøve 2x36mg concerta om dagen, dette fungerte utmerket. Jeg blei kjempe glad og trodde at nå hadde jeg funnet medisin og dose som var midt i blinken (følte ikke jeg gikk på medisiner, hadde fin flyt i alt jeg drev med osv) i en ukes tid frem til jeg fant ut at jeg ville ha en medisinfri helg. Og da kom alle bivirkninger tilbake (skikkelig kip helg uten energi) 

Når jeg startet opp medisineringen på mandagen var det akkurat som det var helt annet en concerta jeg gikk på. Jeg, var skvetten, urolig og følte meg ‘wired’ og overstimulert.

Jeg har vært plaget med hjertebank og følsen av å ikke få luft, dette er ikke noe som er konstant men kommer flere ganger ila en dag. Og det fører med seg uro.

mine spørsmål jeg håper å få svar på:

Vil hjertebank gå over etter hver?

jeg har aldri vært deprimert eller hatt angst symtomer, før jeg hadde gått på medisiner fast i ca 6uker og tok en medisin fri helg da kom alle bivirkningene jeg nevnte over, var heller ikke plaget med hjertebank før den medisinfrie helgen. Men dette har følgt meg hver dag nå i 2 ukers tid og det er litt slitsomt, min normale hvilepuls er på 54, nå er den på 95.

jeg har en stressende jobb og jobber normalt 50 timer ++ i uken men jeg har ingen grunn til å være urolig eller bekymret verken privat eller jobb. Så hvorfor får jeg disse kipe følsene når det ikke er noe å være uroe seg for eller være lei seg for?

Jeg spiser en skål med havregryn hver morgen før jeg tar medisiner og spiser normal lunsj på jobben for å holde et så stabilt blodsukker som mulig.

06:20 2x36mg concerta

etter lunsj ca kl 12 merker jeg at virkningen begynner å avta og jeg pleier å ta 1 stk 10mg ritialin, denne virker i ca 2-3 timer før jeg evt tar en til  hvis jeg skal jobbe utover ettermiddagen. Jeg veier 78kg. Er dosering og virketid innen det som er normalt?

Hva kan være grunnen til at den førte uken på 2x36mg var så perfekt og nå sliter meg med disse bivirkningene?

Kan det være at kroppen har blitt avhengig på så kort tid og symtomene jeg nevner er abstinenser? 

Vil det være sånn at kroppen venner seg til disse medisinene veldig fort og man må fortsette å øke dosen og få bivirkninger for at man skal få effekt.

jeg har lest litt om elvanse og har lyst til  prøve dette

er det noen her inne som har erfaringer med elvanse? 

Hvordan er virkningen ift concerta?

jeg liker ikke følsen av å være overstimmulert, med stramme kjever, lett hodepine osv.

Etterhvert som ukene har gått siden jeg startet syntes jeg det kommer flere negative bivirkninger, er dette bare en overgangsfase?

eller burde jeg prøve noe annet? 

Jeg har alt i alt hatt et kjempe utbytte av å starte med medisiner, mtp fokus, hukomelse og følsen av å kontroll på situasjoner og ansatte

men det hadde vært fint å hatt virkningen jeg hadde den første uken jeg begynte på 2x36mg som var helt bivirkningsfri!

det blei en lang fortelling detta håper på svar

takker for svar mvh Prosjektleder as

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...