Gå til innhold

Ritalin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en mann på 38 år med diagnosen ADHD. Akkurat for tiden er jeg på opptrapping på Ritalin med 20mg depo kapsler. 

Disse gir meg en veldig hjertebank og nesten litt nummenhetsfølelse i kroppen.

Andre som kjenner til dette?

Hva skjer når jeg skal opp på 40mg hver morgen - blir det ennå værre?

Merker ikke noe særlig bedring av symptomer, kun bivirkninger.

Håper noen som evt er i samme situasjon eller har vært der kan dele erfaringer 😊

Videoannonse
Annonse
yellow ledbetter
Skrevet

Det er ikke uvanlig å merke litt sånt på opptrapping, men dette kan kanskje høres ut som mer enn det som er vanlig. Eller mer enn jeg merket, i hvert fall. Men jeg kjente også bivirkninger før jeg kjente virkning, så akkurat det tror jeg er ganske vanlig. Har du mulighet til å snakke med legen din før du går videre? Legene vet best hvor mye bivirkninger som er innafor normalen. Jeg tror kanskje det bør være sånn at bivirkningene har begynt å avta litt før du eventuelt fortsetter opptrapping, men som sagt, spør legen uansett. Det kan være at h*n mener at du bør prøve en annen medisin i stedet. Jeg hadde ikke særlig effekt før jeg var oppe på 60 mg, forresten, men sånt er også veldig individuelt. Lykke til. :)

Nå er jo også Aduvanz forhåndsgodkjent for voksne, sånn at legen kan bytte til det uten å måtte sende søknad til Helfo om medisinbytte, så det kan sikkert ordnes veldig kjapt om det blir aktuelt. 

Skrevet
2 timer siden, ADHDmann80 skrev:

Hei.

Jeg er en mann på 38 år med diagnosen ADHD. Akkurat for tiden er jeg på opptrapping på Ritalin med 20mg depo kapsler. 

Disse gir meg en veldig hjertebank og nesten litt nummenhetsfølelse i kroppen.

Andre som kjenner til dette?

Hva skjer når jeg skal opp på 40mg hver morgen - blir det ennå værre?

Merker ikke noe særlig bedring av symptomer, kun bivirkninger.

Håper noen som evt er i samme situasjon eller har vært der kan dele erfaringer 😊

Spør om Aduvanz. 

Anonymkode: b7dd8...0e4

Skrevet
17 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det er ikke uvanlig å merke litt sånt på opptrapping, men dette kan kanskje høres ut som mer enn det som er vanlig. Eller mer enn jeg merket, i hvert fall. Men jeg kjente også bivirkninger før jeg kjente virkning, så akkurat det tror jeg er ganske vanlig. Har du mulighet til å snakke med legen din før du går videre? Legene vet best hvor mye bivirkninger som er innafor normalen. Jeg tror kanskje det bør være sånn at bivirkningene har begynt å avta litt før du eventuelt fortsetter opptrapping, men som sagt, spør legen uansett. Det kan være at h*n mener at du bør prøve en annen medisin i stedet. Jeg hadde ikke særlig effekt før jeg var oppe på 60 mg, forresten, men sånt er også veldig individuelt. Lykke til. :)

Nå er jo også Aduvanz forhåndsgodkjent for voksne, sånn at legen kan bytte til det uten å måtte sende søknad til Helfo om medisinbytte, så det kan sikkert ordnes veldig kjapt om det blir aktuelt. 

Hei! Takk for svar.

Det er jo ikke sikkert dette er vedvarende. Mulig kroppen klarer å tilpasse seg dette etterhvert.

Når det gjelder Aduvanz vet jeg egentlig ikke noe om den. Gir den bedre virkning eller kanskje mindre bivirkninger?

Skrevet
20 minutter siden, ADHDmann80 skrev:

Hei! Takk for svar.

Det er jo ikke sikkert dette er vedvarende. Mulig kroppen klarer å tilpasse seg dette etterhvert.

Når det gjelder Aduvanz vet jeg egentlig ikke noe om den. Gir den bedre virkning eller kanskje mindre bivirkninger?

Deksamfetamin gjør det bedre enn metylfenidat i enkelte studier på symptomreduksjon og har færre bivirkninger. Dette er imidlertid på gruppenivå. Hva som er riktig for akkurat deg kan man altså ikke si før du har prøvd begge. 

Deksamfetamin-/lisdeksamfetaminpreparater er forholdsvis ferske på (det norske) markedet og brukes av et svært lite antall pasienter sammenlignet med eldgamle metylfenidat. Det er derfor gjort få komparative studier av disse virkestoffene. 

Anonymkode: b7dd8...0e4

yellow ledbetter
Skrevet
5 timer siden, ADHDmann80 skrev:

Hei! Takk for svar.

Det er individuelt. Noen jeg kjenner har byttet på grunn av bivirkninger og noen på grunn av for dårlig effekt. Det er ikke mange nok til at jeg ser noen tendens, men det er nok en god grunn til at den også har blitt forhåndsgodkjent nå. Vi reagerer jo ulikt, så det var veldig tungvint før når det måtte søkes for så mange pasienter. For barn har elvanse (tilsvarende aduvanz for voksne) vært godkjent lenger, så det var det de voksne måtte søke om å få tidligere. Tror det ellers skal være omtrent samme preparat. 

Skrevet
3 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det er individuelt. Noen jeg kjenner har byttet på grunn av bivirkninger og noen på grunn av for dårlig effekt. Det er ikke mange nok til at jeg ser noen tendens, men det er nok en god grunn til at den også har blitt forhåndsgodkjent nå. Vi reagerer jo ulikt, så det var veldig tungvint før når det måtte søkes for så mange pasienter. For barn har elvanse (tilsvarende aduvanz for voksne) vært godkjent lenger, så det var det de voksne måtte søke om å få tidligere. Tror det ellers skal være omtrent samme preparat. 

Aduvanz er Elvanse i en annen boks. 

yellow ledbetter
Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Aduvanz er Elvanse i en annen boks. 

Det var det jeg trodde. :) Men nå vet jeg. Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...