Gå til innhold

Tørr skjede på grunn av medikamenter. Hva bør jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tar litium og nå også fluoxetin sandos. Noen få uker etter jeg begynte med antidepressiva har skjeden min blitt tørr. Jeg har aldri hatt problemer med dette før, og jeg har en følelse av at det er det siste medikamentet som har vært utløsende. Nå har jeg veldig god effekt av disse medisinene, og ønsker egentlig ikke å kutte ut noe. Kan jeg ta noe, eller smøre noe i skjeden for å hjelpe problemet? Jeg merker at underlivet føles litt ute av balanse pga. denne tørrheten. Jeg vat at skjeden er tørr fordi hvis jeg stikker en finger inn så er det tørt, rett og slett. Det er kanskje ikke så sunt i lengden?

Anonymkode: c259c...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvor gammel er du? Har du regelmessige menstruasjoner? Har du barn? Hilsen Mette

Jeg er 28 år, har helt regelmessig mens, og har ingen barn 😊

Anonymkode: c259c...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen.

Jeg ser ikke at tørrhet i skjeden er vanlig bivirkning ved nevnte legemidler (litium og fluoxetin). Noen prevensjonsmidler kan gi tørrhet i skjeden. Hvis det dreier seg om å tilføre fukt til skjeden, så kan du f.eks. bruke Replens eller Remisoft fuktighetskrem. Hvis du har tørrhet ved samleie, kan du bruke glidekrem. Her finnes flere forskjellige typer.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...