AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 https://forskning.no/helse-psykiske-lidelser-depresjon/2017/08/grubling-kan-bli-et-helseproblem-grubler-du-sa-mye-det?fbclid=IwAR1C_t-Tr-gXn7DRD3qcZ641liiQn8gDilwqRFYp_9SdQp5BTjLJ_c0eMnY "Råd mot negativ grubling Binder forklarer at folk som har vært deprimerte, kan bli redde hvis de merker at kjører seg fast i negativt tankegods. – For dem kan tilbakevendende tanker og bekymringer om dem selv, situasjoner de har vært i og ting de burde ha sagt og gjort, være et signal om at de er i ferd med å bli deprimerte igjen. For å unngå det er det viktig at de klarer å legge merke til at tankene kommer, men samtidig ikke gå inn i dem: – De kan si til seg selv: Der kom de tankene ja. De er ubehagelige, men det er greit, jeg skal ikke følge de tankene nå. – Det pleier ikke å fungere å skyve tankene vekk. Vi prøver å hjelpe folk å fokusere på sansninger her og nå eller en aktivitet. Vi hjelper folk til å ha en handlingsplan. For eksempel kan de si: Der kom de negative tankene, men jeg samler oppmerksomheten om pusten min, eller det jeg skal gjøre nå er å lufte hunden eller rydde huset. De kan stille seg spørsmålet – hva trenger jeg når jeg har det vondt på denne måten? Da kan de kanskje si til seg selv: Nå bør jeg prate med en venninne. – I tillegg bruker vi mindfulness der vi lærer nettopp å observere at tankene kommer og går i stedet for å la oss føre av sted med dem. " Anonymkode: 3419e...480 0 Siter
Mëmëso Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Hmmm. Hva er forskjellen på å skyve tankene vekk, og å si til seg selv at jeg skal ikke følge de tankene nå? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.