Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det som regel alltid slik at lysten til å ikke leve lenger skyldes depresjon?

Gjerne kamuflert som/unnskyldt med f.eks. uutholdelige smerter, alvorlig sykdom, uhelbredelig sykdom, tap av sine kjære, o.l.?

Anonymkode: dc840...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I slike tilfeller bør depresjon utredes. Men min mening er at noen ønsker seg død pga ulike belastninger uten at det nødvendigvis foreligger en depresjon. Det er blant annet noe som heter eksistensielt selvmord.

Skrevet (endret)

Jeg tror det mye handler om opplevelsen av at livet har «negativ egenkapital» (at summen av «gjeld» som i negative aspekter overstiger summen av «verdi» som i positive aspekter) samt at det subjektivt ikke oppleves noen muligheter for bedring. Da er det nok noen som «slår seg konkurs» (tar livet sitt). 

Det var selvmordsteori i et økonomisk perspektiv :) 

Dessuten tror jeg en del ønsker å dø dersom de opplever sin eksistens som en belastning for andre (samfunn, familie, etc.) Dette tror jeg nærmest kommer fra tiden da mennesket var et flokkdyr og ønsket å sikre flokkens overlevelse. 

Ellers skjer nok noen selvmord som følge av plutselige kriser, hvor man ikke tenker rasjonelt. Gjerne emosjonelle mennesker kombinert med rus (ref Avicii, Kurt Cobain m.flere)

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...