Gå til innhold

Hva skal vi leve av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når det ble kjent at oljen måtte trappes ned sa enkelte av økonomene i media nettopp dette. Hva skal vi leve av.?Vi kan ikke leve av å klippe håret til hverandre.

Hva tror dere nå. 

Kjør debatt..

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det ble kjent at oljen måtte trappes ned sa enkelte av økonomene i media nettopp dette. Hva skal vi leve av.?Vi kan ikke leve av å klippe håret til hverandre.

Hva tror dere nå. 

Kjør debatt..

Anonymkode: 64cb6...f37

Innovasjon. Norge har vært en innovasjonssinke i alle år, bortsett fra i oljeindustrien. Nå skal det bli andre boller.

 

https://www.norskindustri.no/artikler/hva-skal-vi-leve-av-etter-oljen/

http://www.innovasjonogforskning.no/biokonomi/norge-20-hva-skal-vi-leve-av-etter-oljen

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/eldre-saker/2016/oktober/hva-skal-norge-leve-av/

https://www.tu.no/artikler/dette-kan-vi-leve-av-etter-oljen/225683

 

etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Xtra skrev:

Og nå skal vi plutselig bli så mye mer innovative enn resten av verden? Nei, det tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: 72ae5...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og nå skal vi plutselig bli så mye mer innovative enn resten av verden? Nei, det tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: 72ae5...ecd

Nei vel, da er det vel bare å gi opp og grave seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det finnes ikke én ting som kan erstatte oljen. Vi må leve av mange forskjellige ting, akkurat som de fleste andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker i tidligere tider da mantraet mye var at vi skulle være så kreative. Kreativ var et ord man ofte dengang så i stillingsannonser av alle grener.

Vell. Da er det bare å gjøre en oppfinnelse liknende " hjulet" da. Ungdommen er vel alt godt igang. Fra før har vi jo ostehøvel og binders i skuffen.😁

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Innovasjon innen medisin og forsking kanskje.? Utvikle nye metoder og medisiner for å hjelpe mennesker i ekstrem nød?

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husker i tidligere tider da mantraet mye var at vi skulle være så kreative. Kreativ var et ord man ofte dengang så i stillingsannonser av alle grener.

Vell. Da er det bare å gjøre en oppfinnelse liknende " hjulet" da. Ungdommen er vel alt godt igang. Fra før har vi jo ostehøvel og binders i skuffen.😁

Anonymkode: 64cb6...f37

Det er massevis av bedrifter som finner opp nye ting og lever godt av det. Mye av det er nisjeprodukt, og ikke typiske forbrukerprodukt som folk flest kjenner til. Eksportnæringer som industri, oppdrett, etc er viktig for handelsbalansen.

Når det gjelder verdiskapning og økonomisk vekst kan vi blant annet få til det ved å klippe håret til hverandre og den typen ting. Økonomien er basert på at folk gjør ting for hverandre. Det er ikke mer "ekte verdiskapning" å overprodusere T-skjorter enn å underholde noen med trekkspill. Hvis folk vil betale for trekkspillkonsert er det like verdifullt som en ekstra T-skjorte. Hvis jeg velger å klippe håret ofte fremfor å kjøpe sofaputer, så har hårklippen mer økonomisk verdi enn sofaputene, både for meg og frisøren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innovasjon innen medisin og forsking kanskje.? Utvikle nye metoder og medisiner for å hjelpe mennesker i ekstrem nød?

Anonymkode: 64cb6...f37

Absolutt. Medisinsk teknologi er noe man driver med i Norge, og som vi sikkert vil vokse nå som oljen ikke tar "alle" ingeniørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nå skal vi plutselig bli så mye mer innovative enn resten av verden? Nei, det tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: 72ae5...ecd

Veldig enig. Ser bare fra mitt private liv. Tenkte på muligheten da jeg hadde litt mer økonomi enn nå på å bli fotterapeut og drive på ideelt grunnlag da jeg tror mange trenger men jeg klarer på grunn av egne helseproblemer nesten ikke stell av egne føtter engang.

Ting er ikke så lett så dessverre.

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Gargamel skrev:

Absolutt. Medisinsk teknologi er noe man driver med i Norge, og som vi sikkert vil vokse nå som oljen ikke tar "alle" ingeniørene.

Tror det er veldig mye svindel og bedrag og eksperimentering med mennesker kanskje uten samtykke engang innen forskning og utvikling. Spørs om det innebærer så gode utsikter for så mange. Men den som lever får se.😆

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er veldig mye svindel og bedrag og eksperimentering med mennesker kanskje uten samtykke engang innen forskning og utvikling.

Vet du hvor vanskelig det er å få midler og tillatelse til forskning her i landet? Jeg synes ikke du skal slenge ut slike påstander uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Gargamel skrev:

Når det gjelder verdiskapning og økonomisk vekst kan vi blant annet få til det ved å klippe håret til hverandre og den typen ting. Økonomien er basert på at folk gjør ting for hverandre. Det er ikke mer "ekte verdiskapning" å overprodusere T-skjorter enn å underholde noen med trekkspill. Hvis folk vil betale for trekkspillkonsert er det like verdifullt som en ekstra T-skjorte. Hvis jeg velger å klippe håret ofte fremfor å kjøpe sofaputer, så har hårklippen mer økonomisk verdi enn sofaputene, både for meg og frisøren.

 

Vi bør vel helst ha noe vi kan eksportere for å kunne kjøpe de varene vi ikke kan produsere her i landet. Vi kan ikke eksportere hårklipping.

Anonymkode: 72ae5...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bør vel helst ha noe vi kan eksportere for å kunne kjøpe de varene vi ikke kan produsere her i landet. Vi kan ikke eksportere hårklipping.

Anonymkode: 72ae5...ecd

Ja, jeg skrev det i første avsnitt av svaret mitt, som du ikke siterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje vi kan bli eksperter i håndtering av uhåndterlig avfall som ble produsert før vi visste bedre og begynte å tenke bedre eller var kommet så langt.  At noen må det mener jeg.

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, laban skrev:

Vet du hvor vanskelig det er å få midler og tillatelse til forskning her i landet? Jeg synes ikke du skal slenge ut slike påstander uten videre.

Jeg er kanskje blitt litt for mye av en konspiratorisk tenker ja. Føler mye mistro spesielt til all politikk og dens representanter.

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi kan bli eksperter i håndtering av uhåndterlig avfall som ble produsert før vi visste bedre og begynte å tenke bedre eller var kommet så langt.  At noen må det mener jeg.

Anonymkode: 64cb6...f37

Her er der en " nisje" mener jeg.

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke bare å kimse av heller. Fremtidens mennesker må få enorme utfordringer men har kanskje klart det før.😊

Anonymkode: 64cb6...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En del på dette forumet skaper bare frykt og håpløshet. Hva er «vitsen»?. Dessuten tror jeg de fleste her er godt voksen. En del som har gitt opp og kanskje bare er redd for at de ikke skal få trygden sin i fremtiden ?.Det må være lite oppmuntrende for unge mennesker å lese dette. 

Anonymkode: 4201a...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi kan bli eksperter i håndtering av uhåndterlig avfall som ble produsert før vi visste bedre og begynte å tenke bedre eller var kommet så langt.  At noen må det mener jeg.

Anonymkode: 64cb6...f37

Ja, det er allerede nå mange som har dette som levebrød. Veldig viktig arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...