Gå til innhold

Er du blant de menneskene som aldri tar ferie eller får til å ta ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har mye vært blant disse i livet. Men i år tar jeg tidlig påskeferie så sant helsa ikke tar nye krumspring. Skal bare være ute i hagen og nyte kan skje litt vårsol da jeg er så privilegert at jeg iallefall nå har muligheter for dette. Synes dere jeg skal la fugleskremselet stå eller er det for grusomt. Jeg har alt hørt spredte måkeskrik og kommunikasjon så fuglene har sine planer tror jeg. Kanskje ikke fugleskremselet fungerer. Det ville jo være interessant observasjon men neppe reklamasjonsgrunn selv om jeg skulle ha montert fugleskremselet helt perfekt. Interessant ville det også vært om alle flytter til naboene. De har også sagt at de er veldig begeistret for fugler og reir og styr som jeg synes har øket veldig i omfang fra tidligere år til tross for at jeg jo vet at flere arter er nesten ute.

Så jeg tar ferie.😊

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye vært blant disse i livet. Men i år tar jeg tidlig påskeferie så sant helsa ikke tar nye krumspring. Skal bare være ute i hagen og nyte kan skje litt vårsol da jeg er så privilegert at jeg iallefall nå har muligheter for dette. Synes dere jeg skal la fugleskremselet stå eller er det for grusomt. Jeg har alt hørt spredte måkeskrik og kommunikasjon så fuglene har sine planer tror jeg. Kanskje ikke fugleskremselet fungerer. Det ville jo være interessant observasjon men neppe reklamasjonsgrunn selv om jeg skulle ha montert fugleskremselet helt perfekt. Interessant ville det også vært om alle flytter til naboene. De har også sagt at de er veldig begeistret for fugler og reir og styr som jeg synes har øket veldig i omfang fra tidligere år til tross for at jeg jo vet at flere arter er nesten ute.

Så jeg tar ferie.😊

Anonymkode: a9c08...c2f

Jeg skal jobbe de tre dagene i påskeuka, men gleder meg til fri etterpå. :) Fugleskremsler liker jeg ikke - jeg er veldig glad i og interessert i fugler og har 5 fuglekasser (3 i hagen og 2 på hytta) og flere fuglematere, så et skremsel for å jage dem bort kunne det ikke falle meg inn å ha! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg plages litt av at de er over alt og da mener jeg overalt. Skriker og herjer. Også dem som faller ut av stedene og kanskje ned i pipa.😏

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å ta ferie. Vi er pent nødt til å ta ut feriedager hvis vi ikke vil miste dem. Jeg skal ha fri hele påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Jeg har 5 ferieuker til rådighet i løpet av året og har ikke problemer med å x tatt ut dem. Jeg skal ikke ta ut noe av det i påsken. 

I år har jeg valgt å fordele dem slik :

1 uke i midten av juni.

3 uker i juli

1 uke i september.

Egentlig skulle jeg ha ei uke i mars, men har flyttet den til juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye vært blant disse i livet. Men i år tar jeg tidlig påskeferie så sant helsa ikke tar nye krumspring. Skal bare være ute i hagen og nyte kan skje litt vårsol da jeg er så privilegert at jeg iallefall nå har muligheter for dette. Synes dere jeg skal la fugleskremselet stå eller er det for grusomt. Jeg har alt hørt spredte måkeskrik og kommunikasjon så fuglene har sine planer tror jeg. Kanskje ikke fugleskremselet fungerer. Det ville jo være interessant observasjon men neppe reklamasjonsgrunn selv om jeg skulle ha montert fugleskremselet helt perfekt. Interessant ville det også vært om alle flytter til naboene. De har også sagt at de er veldig begeistret for fugler og reir og styr som jeg synes har øket veldig i omfang fra tidligere år til tross for at jeg jo vet at flere arter er nesten ute.

Så jeg tar ferie.😊

Anonymkode: a9c08...c2f

Hvorfor står denne på psykiatri ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Idet jeg går ut døra fra jobb tenker jeg ikke lenger på jobb. Faktisk skjer det rett som det er at jeg ikke tenker på jobb mens jeg er på jobb også. Så nei, ingen problemer med å ta ferie. Men jeg har gjerne egne prosjekter jeg kan holde på med i en ferie, så det betyr ikke at jeg ikke gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg plages litt av at de er over alt og da mener jeg overalt. Skriker og herjer. Også dem som faller ut av stedene og kanskje ned i pipa.😏

Anonymkode: a9c08...c2f

Nesten som i en av Agathe Christies romaner. Jeg kjenner dem alle meget godt. Drømte meg mye bort i bøker som barn og ungdom.

Mange skal vel velge påskelitteratur nå kanskje.  Selv har jeg min fulle hyre med så mye helseplager om dagen at et fargerikt strikketøyet gir mye bedre hvile.

Pakket sammen fugleskremselet da kanskje naboene ville synes dårlig om det. Rart men måkene har alt begynt å herje så de har vel sett min aktivitet og begynner hekkesesongen ekstra tidlig i år.

Jeg har nesten alt begynt påskeferie og ser frem til  dagene fremover. Våren er spesiell.  Håper stille og rolig.😊

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Idet jeg går ut døra fra jobb tenker jeg ikke lenger på jobb. Faktisk skjer det rett som det er at jeg ikke tenker på jobb mens jeg er på jobb også. Så nei, ingen problemer med å ta ferie. Men jeg har gjerne egne prosjekter jeg kan holde på med i en ferie, så det betyr ikke at jeg ikke gjør noe.

Er du politiker?

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg har aldri ferie og det er helt greit.

Er du kunster eller forfatter?

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten som i en av Agathe Christies romaner. Jeg kjenner dem alle meget godt. Drømte meg mye bort i bøker som barn og ungdom.

Mange skal vel velge påskelitteratur nå kanskje.  Selv har jeg min fulle hyre med så mye helseplager om dagen at et fargerikt strikketøyet gir mye bedre hvile.

Pakket sammen fugleskremselet da kanskje naboene ville synes dårlig om det. Rart men måkene har alt begynt å herje så de har vel sett min aktivitet og begynner hekkesesongen ekstra tidlig i år.

Jeg har nesten alt begynt påskeferie og ser frem til  dagene fremover. Våren er spesiell.  Håper stille og rolig.😊

Anonymkode: a9c08...c2f

Jeg er arbeidsledig med relasjon til nav.

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ferie. Gleder meg og ser fram til det, men erfarer at jeg ofte har det tyngre i feriene. Da skal liksom alt være bra, noe det sjelden blir. Dessuten bruker jeg tid på å lande fra jobb og så på å grue meg til å starte igjen. Konstruktiv bruk av tid altså🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg skal ha en langhelg neste helg, som jeg gleder meg veldig til. Skal ha fri fredagen og mandagen.

Til sommeren har vi ingen planer, bortsett fra at vi skal ha fri, og bruke tid sammen med familie, hhv her på Sørlandet og på mannens hjemsted på Vestlandet. Kanskje blir det en kjøretur til Sverige noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakket sammen fugleskremselet da kanskje naboene ville synes dårlig om det. Rart men måkene har alt begynt å herje så de har vel sett min aktivitet og begynner hekkesesongen ekstra tidlig i år.

Anonymkode: a9c08...c2f

Du har nok ingen innvirkning på tidspunktet for måkenes hekkesesong. :) Den styres av døgnlengde (og tildels temperatur kanskje?), tror jeg, men det er klart man kan legge til rette for det, eller legge hindringer for fuglene om man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, laban skrev:

Jeg klarer fint å ta ferie. Vi er pent nødt til å ta ut feriedager hvis vi ikke vil miste dem. Jeg skal ha fri hele påsken.

Det er kjipt å stelle seg slik at man går glipp av fritid såsom ferie og avspasering ja. Men ferieåret er langt. Husker jeg ikke sjelden måtte legge ferie til midt i januar for at kabalen på jobben skulle gå opp. Sjelden andre har fri i januar da men slik er reglene. Man har kun krav på 2 uker sammenhengende. Ellers har jo arbeidsgiver styringsretten også over dette. Slik er de ytre rammene egentlig. Men alt trenger man jo egentlig ikke av utover god helse da.

Påske er ofte en tung tid  for veldig mange tror jeg. Men godt med litt varmere luftdrag og værforhold og vrlfortjent ferie for alle igjen. Så lenge det varer da.😊

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg har aldri ferie og det er helt greit.

Du er kanskje av de som er mer utsatte med mer kritisk kompetanse og pålagt overtid hele tiden.? Jobber innen data?

Anonymkode: a9c08...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje av de som er mer utsatte med mer kritisk kompetanse og pålagt overtid hele tiden?

Det er ikke lov her i landet. Derimot er man "pålagt" å ta ferie. Dvs. arbeidsgiver bryter loven hvis de ansatte ikke får ferie - og arbeidstaker kan bare overføre et begrenset antall feriedager til året etter.

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har kun krav på 2 uker sammenhengende.

Tre uker sammenhengende i løpet av sommeren.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ferieåret er langt.

Ferieåret og kalenderåret har vært sammenfallende og like lange i ganske mange år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...