Gå til innhold

Er du blant de menneskene som aldri tar ferie eller får til å ta ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
27 minutter siden, laban skrev:

Det er ikke lov her i landet. Derimot er man "pålagt" å ta ferie. Dvs. arbeidsgiver bryter loven hvis de ansatte ikke får ferie - og arbeidstaker kan bare overføre et begrenset antall feriedager til året etter.

Er man sin egen arbeidsgiver er det ingen som kan pålegge en å ta ferie.

Anonymkode: b5a46...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er man sin egen arbeidsgiver er det ingen som kan pålegge en å ta ferie.

Anonymkode: b5a46...978

Nei, det stemmer nok. Jeg skrev det jeg gjorde fordi trådstarter antydet at man kan nektes ferie (av arbeidsgiver) hvis man jobber i bestemte bransjer og har høy kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje av de som er mer utsatte med mer kritisk kompetanse og pålagt overtid hele tiden.? Jobber innen data?

Anonymkode: a9c08...c2f

Vi som er trygda har ferie hele året.

Anonymkode: b5a46...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjipt å stelle seg slik at man går glipp av fritid såsom ferie og avspasering ja. Men ferieåret er langt. Husker jeg ikke sjelden måtte legge ferie til midt i januar for at kabalen på jobben skulle gå opp. Sjelden andre har fri i januar da men slik er reglene. Man har kun krav på 2 uker sammenhengende. Ellers har jo arbeidsgiver styringsretten også over dette. Slik er de ytre rammene egentlig. Men alt trenger man jo egentlig ikke av utover god helse da.

Anonymkode: a9c08...c2f

Niks. Du har krav på 3 uker i strekk og sjefen kan forlange at du tar ut 3 uker i strekk, men annet kan avtales. Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut hovedferien din i januar, du har krav på å få ta ut hovedferien i tidsrommet 1. juni - 30. september. Dette står klart og tydelig i ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
På 28.3.2019 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Du er kanskje av de som er mer utsatte med mer kritisk kompetanse og pålagt overtid hele tiden.? Jobber innen data?

Anonymkode: a9c08...c2f

Jeg har hjemmekontor og jobber frilans, så å ta ut ferie bare for å gjøre ingenting er det samme som å tape masse penger og gå glipp av oppdrag. Jeg kan jo ta fri hvis jeg skal på tur eller hvis jeg får besøk, men aldri det som folk flest regner som ferie. Fra et par dager til en uke i løpet av et år kanskje. Som sagt er det helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...