Gå til innhold

Ord og uttrykk- tråd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Går det an eller er det avleggs å si om en bok eller kanskje roman at den er " bare fengslende" Kanskje noe man helst eventuelt sier om romaner. Et eget romanspråk liksom?

Tenker man da at man "er satt skikkelig til veggs" eller bare i mangel på noe godt å si?

Anonymkode: a8f4e...018

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/447925-ord-og-uttrykk-tr%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker litt på R.Fangens " En flyktning krysser sitt spor". Men kanskje mer på D. Trump sine bøker som jeg ikke så langt har lest. 

Hva tror dere? Feil bruk av ord. Kan man bruke ordene feil?

Ehm.... "En flyktning krysser sitt spor" er skrevet av Aksel Sandemose...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bruke ordene feil?

Det er svært mange muligheter for å bruke ord feil. Når det gjelder bokomtaler, er vel det viktigste at man bruker uttrykk som er såpass vanlige at man ikke misforstår / snakker forbi hverandre.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et eget romanspråk liksom?

Nei, jeg mener at bøker (og andre kuturopplevelser som f.eks. film og teater) skal beskrives med vanlige ord som folk flest vet betydningen av.

Gjest Gargamel
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det an eller er det avleggs å si om en bok eller kanskje roman at den er " bare fengslende" Kanskje noe man helst eventuelt sier om romaner. Et eget romanspråk liksom?

Tenker man da at man "er satt skikkelig til veggs" eller bare i mangel på noe godt å si?

Det betyr at boken er så bra at man ikke klarer å legge den fra seg. Ikke at man er satt til veggs.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kanskje mer på D. Trump sine bøker som jeg ikke så langt har lest. 

Jeg anbefalte en bok *om* Trump, for spesielt interesserte.

Jeg har også prøvd å lese en bok *av* Trump (Make America Great again) men det er et makkverk jeg ikke anbefaler noen. Han har vissnok skrevet én anstendig bok i 1987 (The art of the deal) men den er rettet mot forretningsfolk, og sikkert utdatert.

AnonymBruker

Tusen takk for så veldig gode og lærerike svar.😊

Jeg er veldig glad og takknemmelig for at jeg personlig ikke " lever av ordene" slik så mange gjør i dag såsom journalister, kunstnere, relgionsutøvere, mange helsepersonell ,politikere i alle farger og i grunnen så veldig mange av de som fremdeles har noe jobb da.

Skal ta en tur på det hyggelige biblioteket vi har her ved første mulighet ( veldig veldig lenge siden sist da jeg ikke er særlig glad i gjenfinningsystemet deres)men har mye helseplager så jeg finner bedre ro ved å strikke litt med litt radiolyd attåt eller gjøre andre ting jeg bare trenger.

Håper påsken deres innfrir forventningene 😊

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta en tur på det hyggelige biblioteket vi har her ved første mulighet ( veldig veldig lenge siden sist da jeg ikke er særlig glad i gjenfinningsystemet deres)

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags gjenfinningssystem ditt bibliotek har! Men det er bare å spørre oss som jobber der, vi er der for å hjelpe deg og gjør det så gjerne. :) 

På 14.4.2019 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Her var det ikke lett å skjønne hva du lurer på. Lurer du på om:

- Man er satt til veggs om man sier at en roman er fengslende? 

- Ordtak er et eget romanspråk?

Kan virke som du er inne på noe på slutten der du antyder at du sier dette i mangel på noe godt å si...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...