Gå til innhold

Litium

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det å oppnå effekt, inkl. innstilling av dose, altså fra dagen da første tablett blir tatt?

Anonymkode: ed1d9...f8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor i sykdomsbildet du er. Jeg var kraftig manisk psykotisk og fikk høye doser litium, ble ikke bedre før to mnd 

mot depresjon har jeg raskt blitt bedre ved restart av litium

Anonymkode: 4a3ad...9de

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor i sykdomsbildet du er. Jeg var kraftig manisk psykotisk og fikk høye doser litium, ble ikke bedre før to mnd 

mot depresjon har jeg raskt blitt bedre ved restart av litium

Anonymkode: 4a3ad...9de

Stabiliserende, evt oppstart euthym, forhåpentligvis.

Skrevet

Innstilling av dose tar minimum 2-3 uker: Startdose - 7 dager - serumkonsentrasjonsmåling - svartid fra lab 1-3 dager - justere dose - tid til ny "steady state" 7 dager.  Da skal beskyttelsen være i orden.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Innstilling av dose tar minimum 2-3 uker: Startdose - 7 dager - serumkonsentrasjonsmåling - svartid fra lab 1-3 dager - justere dose - tid til ny "steady state" 7 dager.  Da skal beskyttelsen være i orden.

Åh.., tusen takk. En stor lettelse at det ikke tar lenger tid (selv om jeg vet det ikke er noen garanti for effekt). 

Forresten, før har jeg lært at den tas 2 ganger i døgnet, og at det er viktig at det går 12 timer mellom med ganske lite slingringsmonn. Nå har jeg hørt at hele dagsdosen kan tas samtidig, og at det er snillere mot nyrene. Innspill, @kupton, andre?

Skrevet

Ja, den kan tas en gang i døgnet (ref Ulrik Malt).

Når du skal måle serumkonsentrasjon, er det viktig at nøyaktig tidspunkt for siste inntak og for prøvetaking noteres.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, kupton skrev:

Ja, den kan tas en gang i døgnet (ref Ulrik Malt).

Når du skal måle serumkonsentrasjon, er det viktig at nøyaktig tidspunkt for siste inntak og for prøvetaking noteres.

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...