Gå til innhold

Faktura sendt i dag, frist i dag....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og min snart nye samboer har nylig signert en kontrakt om en leilighet. Nå bare litt etter signering kom faktura fra utleier på mail. Fakturadato i dag, og betalingsfrist samme dag. For at jeg skulle kunne betale min del så må jeg låne av kredittkortet mitt..dvs feriepenger/ og depositumpenger som jeg mulig får tilbake fra min nåværende utleier.... Men min kjæreste ville ikke betale i dag ( jeg foreslo at jeg satte over min del av summen til han) , men han vil be om at vi utsetter betalingen til neste uke slik at vi får tid å pratet ut om dette. Han er ute å reiser i jobbsammenheng. Jeg må innrømme at jeg ble litt stresset fordi jeg pleier alltid å betale regninger til rett tid, og nå når vi er to så mister jeg litt kontrollen , for vi er to om husleien... 

Noen tips og råd i denne sammenheng...? 

Jeg mener at det er lurt å lage en felles konto som begge betaler inn på, og så betaler vi derfra felles utgifter som husleie, strøm osv... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mener selv at 0 dagers frist fra faktura utsendt på husleie er i knappeste laget for det er ikke alle som har penger liggende til husleie med en gang. Vi har ikke fått noe særlig med tid på oss. Så jeg forstår godt at han vil be om utsettelse. Vet ikke hva dere tenker om så kort tid fra faktura til betalingsfrist? 0 dager fra motatt til frist.

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men min kjæreste ville ikke betale i dag ( jeg foreslo at jeg satte over min del av summen til han) , men han vil be om at vi utsetter betalingen til neste uke slik at vi får tid å pratet ut om dette.

Jeg får ikke tak i hva dere skal prate ut om?

Hvis det handler om hvordan dere rent praktisk skal betale framtidige leiefakturaer, trenger dere ikke utsette denne første innbetalingen av den grunn. Jeg ville ikke startet et leieforhold med å be om utsettelse. Dere har vel "pratet ut om" hvor mye hver av dere skal betale?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener selv at 0 dagers frist fra faktura utsendt på husleie er i knappeste laget for det er ikke alle som har penger liggende til husleie med en gang. 

Med forbehold om at jeg forstår hva du mener: Hvis dere leier fra og med mai og skal betale forskuddsvis, vil dere nok vanligvis  få fakturaen i slutten av måneden og ha lengre frist. Utleier må kunne regne med at dere har penger til leien når dere har startet leieforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min snart nye samboer har nylig signert en kontrakt om en leilighet. Nå bare litt etter signering kom faktura fra utleier på mail. Fakturadato i dag, og betalingsfrist samme dag. For at jeg skulle kunne betale min del så må jeg låne av kredittkortet mitt..dvs feriepenger/ og depositumpenger som jeg mulig får tilbake fra min nåværende utleier.... Men min kjæreste ville ikke betale i dag ( jeg foreslo at jeg satte over min del av summen til han) , men han vil be om at vi utsetter betalingen til neste uke slik at vi får tid å pratet ut om dette. Han er ute å reiser i jobbsammenheng. Jeg må innrømme at jeg ble litt stresset fordi jeg pleier alltid å betale regninger til rett tid, og nå når vi er to så mister jeg litt kontrollen , for vi er to om husleien... 

Noen tips og råd i denne sammenheng...? 

Jeg mener at det er lurt å lage en felles konto som begge betaler inn på, og så betaler vi derfra felles utgifter som husleie, strøm osv... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Innbetalingsdato står/skal stå i kontrakten dere har skrevet under på, og den har både du og din nye samboer skrevet under på nå. Det er dårlig stil å starte et leieforhold med å bryte kontrakten/avtaler, så dette må dere bare løse.

(Med forbehold om at det er avtalt eller står i kontrakten at dere skal betale i dag i kontrakten)

Ellers enig med deg - for dere tror jeg definitivt felles konto er en klok ide. Overfør et beløp som dekker alle felles utgifter hver måned, dvs også det dere skal betale for strøm, nett, evt kabel etc. Utgifter som kommer hvert kvartal/ halvår/ årlig periodiseres. Periodisering= den årlige utgiften delt på 12 (mnd). Sett inn estimert månedlig andel på felleskonto, slik at der kan betale fra felleskonto når regningen kommer. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min snart nye samboer har nylig signert en kontrakt om en leilighet. Nå bare litt etter signering kom faktura fra utleier på mail. Fakturadato i dag, og betalingsfrist samme dag. For at jeg skulle kunne betale min del så må jeg låne av kredittkortet mitt..dvs feriepenger/ og depositumpenger som jeg mulig får tilbake fra min nåværende utleier.... Men min kjæreste ville ikke betale i dag ( jeg foreslo at jeg satte over min del av summen til han) , men han vil be om at vi utsetter betalingen til neste uke slik at vi får tid å pratet ut om dette. Han er ute å reiser i jobbsammenheng. Jeg må innrømme at jeg ble litt stresset fordi jeg pleier alltid å betale regninger til rett tid, og nå når vi er to så mister jeg litt kontrollen , for vi er to om husleien... 

Noen tips og råd i denne sammenheng...? 

Jeg mener at det er lurt å lage en felles konto som begge betaler inn på, og så betaler vi derfra felles utgifter som husleie, strøm osv... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Hva står det i kontrakten dere har skrevet under på?

Anonymkode: d365b...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Kayia skrev:

Innbetalingsdato står/skal stå i kontrakten dere har skrevet under på, og den har både du og din nye samboer skrevet under på nå. Det er dårlig stil å starte et leieforhold med å bryte kontrakten/avtaler, så dette må dere bare løse.

(Med forbehold om at det er avtalt eller står i kontrakten at dere skal betale i dag i kontrakten)

Ellers enig med deg - for dere tror jeg definitivt felles konto er en klok ide. Overfør et beløp som dekker alle felles utgifter hver måned, dvs også det dere skal betale for strøm, nett, evt kabel etc. Utgifter som kommer hvert kvartal/ halvår/ årlig periodiseres. Periodisering= den årlige utgiften delt på 12 (mnd). Sett inn estimert månedlig andel på felleskonto, slik at der kan betale fra felleskonto når regningen kommer. 

Jeg er enig i at det er dårlig stil å starte et leieforhold med å bryte kontrakten / avtalen. Han har ikke penger til å betale sin del av leien nå, og derfor vil han utsette det. Jeg kan legge ut for oss begge med å ta av et kredittkort... men jeg er redd at dette vil fortsette hele tiden... Jeg har også en veldig dårlig økonomi. Han pleier å være veldig raus med penger, men dette var litt ubehagelig.... 

Husleien er på 12 500 kroner, men jeg kan gjerne tilby å legge ut hele greien slik at vi ikke starter så dårlig,... hva mener dere? 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Avtalen oss i mellom var at vi skulle betale halve hver. Og det var nok for min del. Men jeg kan legge ut de 12 500 , men begynte å bli redd . Redd dette kan fortsette slik måned etter måned. Selv om jeg kjenner han som raus, og snill, så blir jeg redd for det kan dukke opp nye sider i et samboerforhold og når det kommer til betaling av regninger. Jeg er den typen som alltid betaler med en gang. Men nå sitter jeg i det med en leilighet som skal deles på to i betaling. Og hvis han ikke betaler sin del så sliter jeg virkelig.... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Han har ikke penger til å betale sin del av leien nå, og derfor vil han utsette det.

2. Jeg kan legge ut for oss begge med å ta av et kredittkort... 

2. Husleien er på 12 500 kroner, men jeg kan gjerne tilby å legge ut hele greien slik at vi ikke starter så dårlig,...

hva mener dere? 

Anonymkode: a4d24...ba5

1. Har ikke han en større formue? Uansett - dette er grunnen til at det var SUPERVIKTIG at han signerte - han er ansvarlig for 50% og det MÅ han bare betale i hht kontrakten. Case closed.

2. NEI!!!

3. NEI!!!! IKKE gå i fellen og legg ut - du har ikke penger du heller. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avtalen oss i mellom var at vi skulle betale halve hver. Og det var nok for min del. Men jeg kan legge ut de 12 500 , men begynte å bli redd . Redd dette kan fortsette slik måned etter måned. Selv om jeg kjenner han som raus, og snill, så blir jeg redd for det kan dukke opp nye sider i et samboerforhold og når det kommer til betaling av regninger. Jeg er den typen som alltid betaler med en gang. Men nå sitter jeg i det med en leilighet som skal deles på to i betaling. Og hvis han ikke betaler sin del så sliter jeg virkelig.... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Du VIL HELT SIKKERT se nye sider av han nå som dere har blitt samboere. Han vil også komme til å se nye sider av deg - sånn er det å skulle bli fortrolige samboere. Disse nye sidene må du lære deg å håndtere etterhvert som de kommer, og det gjør du IKKE ved å krype og dekke over for han.

De 6250,- er HANS ansvar, og du skal IKKE ta ansvar for dem.

Peace out.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

1. Har ikke han en større formue? Uansett - dette er grunnen til at det var SUPERVIKTIG at han signerte - han er ansvarlig for 50% og det MÅ han bare betale i hht kontrakten. Case closed.

2. NEI!!!

3. NEI!!!! IKKE gå i fellen og legg ut - du har ikke penger du heller. 

Takk for fornuftig svar Kayia. Jeg er enig med

1. Han skal ha mye bedre økonomi enn meg, pluss formue. Heldigvis så signerte han også så da har han 50 prosent av ansvaret i dette. 

2. Det blir galt at jeg legger ut for oss begge fra kredittkort. 

3. Jeg legger ikke ut. Jeg har ikke penger til å begynne å legge ut for to. Da  dette kan gjenta seg hele tiden. Tar ingen sjanser på det. 

Dette er kjipt. Men jeg får håpe på at han får en utsettelse og at dette går bra. Det står i kontrakten at huseier kan kansullere kontrakten om vi ikke betaler leie til rett tid ved kontraktsignering 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det er dårlig stil å starte et leieforhold med å bryte kontrakten / avtalen. Han har ikke penger til å betale sin del av leien nå, og derfor vil han utsette det. Jeg kan legge ut for oss begge med å ta av et kredittkort... men jeg er redd at dette vil fortsette hele tiden... Jeg har også en veldig dårlig økonomi. Han pleier å være veldig raus med penger, men dette var litt ubehagelig.... 

Husleien er på 12 500 kroner, men jeg kan gjerne tilby å legge ut hele greien slik at vi ikke starter så dårlig,... hva mener dere? 

Anonymkode: a4d24...ba5

Fra hvilken dato skal dere overta leiligheten?

Anonymkode: d365b...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fornuftig svar Kayia. Jeg er enig med

1. Han skal ha mye bedre økonomi enn meg, pluss formue. Heldigvis så signerte han også så da har han 50 prosent av ansvaret i dette. 

2. Det blir galt at jeg legger ut for oss begge fra kredittkort. 

3. Jeg legger ikke ut. Jeg har ikke penger til å begynne å legge ut for to. Da  dette kan gjenta seg hele tiden. Tar ingen sjanser på det. 

Dette er kjipt. Men jeg får håpe på at han får en utsettelse og at dette går bra. Det står i kontrakten at huseier kan kansullere kontrakten om vi ikke betaler leie til rett tid ved kontraktsignering 

Anonymkode: a4d24...ba5

Han har god økonomi, formue, men er blakk?

Anonymkode: d365b...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Kayia skrev:

Du VIL HELT SIKKERT se nye sider av han nå som dere har blitt samboere. Han vil også komme til å se nye sider av deg - sånn er det å skulle bli fortrolige samboere. Disse nye sidene må du lære deg å håndtere etterhvert som de kommer, og det gjør du IKKE ved å krype og dekke over for han.

De 6250,- er HANS ansvar, og du skal IKKE ta ansvar for dem.

Peace out.

Det er det som helt sikkert vil skje. Nye sider kan dukke opp. 

Han har alltid vært veldig raus med penger. Spanderer på meg, og er kjemperaus. Men jeg vet aldri om hvilke sider jeg vil se når jeg bor sammen med han, og skal dele på utgifter og regninger som samboere. Jeg tilbudte han å sende pengene til han for min del av husleien ,og at han da kunne betale, men han nektet på det. Han insisterte på at han måtte utsette dette til neste uke. Ikke lett slike ting når to skal samarbeide. Jeg er alltid en som betaler regningene mine i tide, så nå fikk jeg frysninger... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og skal dere ikke betale depositum?

Anonymkode: d365b...53a

Han har sagt at han skal betale depositumet. Det har han lovet fordi han vet at han har bedre inntekt enn meg, pluss litt kapital liggende sa han. Men nå virker han jo helt blakk ...? Vet aldri hva som dukker opp når man skal bli samboere.. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kjipt. Men jeg får håpe på at han får en utsettelse og at dette går bra. Det står i kontrakten at huseier kan kansullere kontrakten om vi ikke betaler leie til rett tid ved kontraktsignering 

Anonymkode: a4d24...ba5

Jeg skjønner at du syns dette er kjipt. Jeg ville også fått kalde føtter om et samboerskap skulle starte på dette viset. Seriøst - jeg ville vurdert hele samboerskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Jeg skjønner at du syns dette er kjipt. Jeg ville også fått kalde føtter om et samboerskap skulle starte på dette viset. Seriøst - jeg ville vurdert hele samboerskapet. 

Ja, det er det som skjedde nå. Jeg har alltid hatt full kontroll på utgiftene mine, og betalingene, og nå mistet jeg helt kontrollen... Er enig med deg. Dette er noe man får kalde føtter av og blir usikker av... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg skjønner at du syns dette er kjipt. Jeg ville også fått kalde føtter om et samboerskap skulle starte på dette viset. Seriøst - jeg ville vurdert hele samboerskapet. 

Leser at det står at depositumet skal betales senest en måned etter kontraktsignering, dersom det ikke gjøres så vil utleier kreve erstatning, og kunne leie ut til andre. 

Det står også at ved kontraktsignering så skal første husleie betales. 

Jeg har ihvertfall sagt at jeg ønsket å betale min del i dag, men det er han som insisterer på å forsøke å få det utsatt til neste uke. 

Ja , dette er kjipt for meg og. Er lettet over at jeg insisterte på at han måtte signere, og at han har signert. Men jeg ser at jeg selv kan bli dradd inn i problemer med at jeg har signert på en leilighet som vi skal dele som samboere. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser at det står at depositumet skal betales senest en måned etter kontraktsignering, dersom det ikke gjøres så vil utleier kreve erstatning, og kunne leie ut til andre. 

Det står også at ved kontraktsignering så skal første husleie betales. 

Da er det merkelig han skriver under på dette hvis han ikke har penger.

Anonymkode: d365b...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fornuftig svar Kayia. Jeg er enig med

1. Han skal ha mye bedre økonomi enn meg, pluss formue. Heldigvis så signerte han også så da har han 50 prosent av ansvaret i dette. 

2. Det blir galt at jeg legger ut for oss begge fra kredittkort. 

3. Jeg legger ikke ut. Jeg har ikke penger til å begynne å legge ut for to. Da  dette kan gjenta seg hele tiden. Tar ingen sjanser på det. 

Dette er kjipt. Men jeg får håpe på at han får en utsettelse og at dette går bra. Det står i kontrakten at huseier kan kansullere kontrakten om vi ikke betaler leie til rett tid ved kontraktsignering 

Anonymkode: a4d24...ba5

Du bør få ham til å betale sin andel. 

Utleier kan imidlertid, så fremt ikke annet er eksplisitt avtalt, holde dere begge ansvarlig for hele beløpet. Det betyr at dersom han ikke betaler sin andel, så kan utleier kreve hele beløpet fra deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...