Gå til innhold

Faktura sendt i dag, frist i dag....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, Xtra skrev:

Du har gitt inntrykk av at han har solid økonomi. Jeg synes det virker underlig å ha god økonomi og inntekt, signere kontrakt, og ikke ha kr. 6500 til husleie tilgjengelig.

Jeg forstår ikke mye av dette heller og det gjør meg urolig.  

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Jeg ønsker å betale min del. Årsaken til at han vil utsette det er at han vil ha tid til å prate om hvordan vi løser det økonomisk først. Jeg har også et inntrykk om at han har veldig bra økonomi så forstår ikke hvorfor han absolutt skal vente.... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Hva er det å snakke om? Han betaler halvparten, du betaler halvparten - case closed.

For huseier er det kanskje ønskelig at leien kommer i en felles innbetaling, men for at utleier skal kunne kreve dette må det stå i kontrakten.

Som utleier har jeg selv aldri brydd meg om hvorvidt våre leietakere har betalt hver for seg eller ikke. Jeg har imidlertid vært svært opptatt av at de betaler - og til kontraktfestet tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har spandert mye på meg, 

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner jo å lure på om han har ombestemt seg. Altså at han ikke vil bo med meg allikevel. 

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har jo sagt opp min leilighet og har ingen sted å bo om dette går dårlig... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til at han vil utsette det er at han vil ha tid til å prate om hvordan vi løser det økonomisk først.

Dette har heller ingenting med denne saken å gjøre.

Saken er at dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til.

Jeg er enig med Lillemus og de andre: Betal din del til avtalt tid, og send sms til kjæresten din om at han må ta ansvar for sin andel selv. Send gjerne også beskjed til utleier om at du har betalt din del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Kayia skrev:

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

Dette har heller ingenting med denne saken å gjøre.

Saken er at dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til.

Jeg er enig med Lillemus og de andre: Betal din del til avtalt tid, og send sms til kjæresten din om at han må ta ansvar for sin andel selv. Send gjerne også beskjed til utleier om at du har betalt din del. 

Ok jeg kan ta å kontakte utleier å betale det som jeg har lovet å betale første måned. Jeg lovet min kommende samboer å betale 8000 kr første måned fordi depositumet er stort og han skal ta depositumet. Bør jeg kontakte utleiemegler om dette og si at jeg betaler min del eller bør jeg vente til han har tid til å prate om dette med leien? Han er ute å jobber nå og sier at han har ikke tid til å prate om det før over helgen.... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal sende melding om dette til kjæresten. Han vil nok be meg om at vi diskuterer dette først men jeg må få han til å forstå at jeg er lovforpliktet å betale min del av husleien. Vi får ikke flytte inn før i juni men de vil ha husleien med en gang nå. Og det står i kontrakten og. Jeg har ikke nok penger til å legge ut for oss begge... Men jeg kan betale min del.

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Kayia skrev:

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

Dette har ingenting med saken å gjøre. Dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til. 

Dette har heller ingenting med denne saken å gjøre.

Saken er at dere har signert en kontrakt og forpliktet dere til å betale halvparten til et avtalt tidspunkt. Dette må dere forholde dere til.

Jeg er enig med Lillemus og de andre: Betal din del til avtalt tid, og send sms til kjæresten din om at han må ta ansvar for sin andel selv. Send gjerne også beskjed til utleier om at du har betalt din del. 

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette til kjæresten uten at han blir sur.... Han har tross alt vært raus med meg og spandert ganske mye på meg. 

Men jeg har kun 8000 kroner tilgjengelig på kredittkortet, og jeg må bruke kredittkortet å betale det med. Jeg har nettopp betalt husleie her jeg bor nå på 9000 kroner, og siden vi ikke får leiligheten før i juni så trodde jeg at husleien kom på slutten av måneden, og jeg missforsto litt kontrakten anngående dette. Men det står virkelig at vi skal betale husleie ved kontraktinngåelse. 

Men jeg skal gjøre det rette, og gjøre opp for meg fra min side. Problemet blir hvis han trekker seg, men jeg må iallefall vise at jeg følger loven og betaler min del. Og at det er han som ikke betaler om det skulle bli problemer. 

Jeg er så redd for å gjøre han sur, fordi jeg har "bad memories" fra tidligere relasjoner der de ble sure av måten jeg formulerte meg på osv. Derfor er jeg redd for å ta dette på melding.. men jeg må siden han ikke har mulighet pga jobb til sjøs. 

Jeg skriver følgende: 

Jeg betaler det jeg lovet : 8000 kroner på leien nå ( har kun 8000 kroner tilgjengelig på konto til å betale med) . Jeg våger ikke å bryte kontrakten, så jeg betaler det jeg kan inn til huseier nå. Det er ulovlig å bryte kontrakten står det. Problemet er at han lett missforstår pga at han ikke er norsk. 

 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xtra
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg betaler det jeg lovet : 8000 kroner på leien nå ( har kun 8000 kroner tilgjengelig på konto til å betale med) . Jeg våger ikke å bryte kontrakten, så jeg betaler det jeg kan inn til huseier nå. Det er ulovlig å bryte kontrakten står det. Problemet er at han lett missforstår pga at han ikke er norsk. 

 

Anonymkode: a4d24...ba5

Du har ikke 8000 kroner tilgjengelig, du opparbeider deg kredittkortgjeld. Jeg blir overrasket om han ikke har kredittkort, men han velger ikke å bruke det. 

 

Enig med @Kayia i at du bare burde betale halvparten, det han eventuelt har betalt før, er ikke relevant. Men har du lovet ham å betale mer, får du vel stå for dét.

 

Du kan droppe setningen "Det er ulovlig å bryte kontrakten står det" - dette er helt innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

Du har ikke 8000 kroner tilgjengelig, du opparbeider deg kredittkortgjeld. Jeg blir overrasket om han ikke har kredittkort, men han velger ikke å bruke det. 

 

Enig med @Kayia i at du bare burde betale halvparten, det han eventuelt har betalt før, er ikke relevant. Men har du lovet ham å betale mer, får du vel stå for dét.

 

Du kan droppe setningen "Det er ulovlig å bryte kontrakten står det" - dette er helt innlysende.

Jeg tjener lite, og trodde at husleien skulle betales i slutten av måneden. Jeg tok feil. Men ved kontraktinngåelse så sto det noe om at husleie skal betales ved inngåelse av kontrakt. Og jeg sa dette til kjæresten, men han sa at jeg missforsto, og at han hadde fått beskjed at det var i slutten av denne måneden den skulle betales.... 

Jeg har sjelden og aldri 8000 kroner ekstra på konto... Men jeg må ta av kredittkort selv om jeg opparbeider gjeld. Jeg må betale det tilbake med depositumet jeg får for denne leiligheten som jeg har nå ... eller feriepengene.. Surt men sånn er det... 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Xtra skrev:

Du har ikke 8000 kroner tilgjengelig, du opparbeider deg kredittkortgjeld. Jeg blir overrasket om han ikke har kredittkort, men han velger ikke å bruke det. 

 

Enig med @Kayia i at du bare burde betale halvparten, det han eventuelt har betalt før, er ikke relevant. Men har du lovet ham å betale mer, får du vel stå for dét.

 

Du kan droppe setningen "Det er ulovlig å bryte kontrakten står det" - dette er helt innlysende.

Jeg har sendt melding til kjæresten med forklaring om at vi er lovforpliktet å betale innen fristen. Han forstår ikke alltid alle disse reglene, og missforstår lett fordi han ikke er norsk. Han har en vane for litt andre regler i utlandet. 

Men jeg sendte melding og skrev spørsmål om han hadde kontaktet utleiermegleren anngående husleien, og så skrev jeg at jeg har 8000 kr klar til å betale husleien med. Og at jeg kan betale den delen nå slik at jeg ikke gjør noe feil. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Xtra skrev:

Du har ikke 8000 kroner tilgjengelig, du opparbeider deg kredittkortgjeld. Jeg blir overrasket om han ikke har kredittkort, men han velger ikke å bruke det. 

 

Enig med @Kayia i at du bare burde betale halvparten, det han eventuelt har betalt før, er ikke relevant. Men har du lovet ham å betale mer, får du vel stå for dét.

 

Du kan droppe setningen "Det er ulovlig å bryte kontrakten står det" - dette er helt innlysende.

Om ikke han gjør det rette, så skal ihvertfall jeg gjøre det som er korrekt fra min side anngående husleien. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så redd for å gjøre han sur, fordi jeg har "bad memories" fra tidligere relasjoner der de ble sure av måten jeg formulerte meg på osv.

Ingen kan etablere seg som samboere og finne ut av hverdagen sammen med hensyn til alt fra økonomi til soveromstemperatur uten at én eller begge blir litt sure iblant. Et seriøst forhold skal tåle såpass. Du skal ikke utslette deg selv for å unngå at han blir sur, det vil skje før eller senere uansett. At noen er sur eller sint, med eller uten en god grunn, betyr ikke at alt er over.

Når det er sagt: Du bør følge opp nøyaktig det dere ble enige om når det gjelder denne første innbetalingen. Ikke la deg presse til noe mer. Og så må dere finne ut av hvordan utgiftene skal fordeles framover. FORT.

Plukk for eksempel det dere trenger herfra: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/slik-skriver-du-samboeravtale/  Dere har jo verken felles barn eller kjøpt store verdier sammen, så det er mye som utgår - men felles utgifter vil dere få. Det ligger maler på nett: https://www.payr.no/i/kontrakter/samboerkontrakt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Ingen kan etablere seg som samboere og finne ut av hverdagen sammen med hensyn til alt fra økonomi til soveromstemperatur uten at én eller begge blir litt sure iblant. Et seriøst forhold skal tåle såpass. Du skal ikke utslette deg selv for å unngå at han blir sur, det vil skje før eller senere uansett. At noen er sur eller sint, med eller uten en god grunn, betyr ikke at alt er over.

Når det er sagt: Du bør følge opp nøyaktig det dere ble enige om når det gjelder denne første innbetalingen. Ikke la deg presse til noe mer. Og så må dere finne ut av hvordan utgiftene skal fordeles framover. FORT.

Plukk for eksempel det dere trenger herfra: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/slik-skriver-du-samboeravtale/  Dere har jo verken felles barn eller kjøpt store verdier sammen, så det er mye som utgår - men felles utgifter vil dere få. Det ligger maler på nett: https://www.payr.no/i/kontrakter/samboerkontrakt

 

Jeg må våge. Våge at han kan bli sur. For blir han sur for at jeg vil opptre korrekt så er det hans problem. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Ingen kan etablere seg som samboere og finne ut av hverdagen sammen med hensyn til alt fra økonomi til soveromstemperatur uten at én eller begge blir litt sure iblant. Et seriøst forhold skal tåle såpass. Du skal ikke utslette deg selv for å unngå at han blir sur, det vil skje før eller senere uansett. At noen er sur eller sint, med eller uten en god grunn, betyr ikke at alt er over.

Når det er sagt: Du bør følge opp nøyaktig det dere ble enige om når det gjelder denne første innbetalingen. Ikke la deg presse til noe mer. Og så må dere finne ut av hvordan utgiftene skal fordeles framover. FORT.

Plukk for eksempel det dere trenger herfra: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/slik-skriver-du-samboeravtale/  Dere har jo verken felles barn eller kjøpt store verdier sammen, så det er mye som utgår - men felles utgifter vil dere få. Det ligger maler på nett: https://www.payr.no/i/kontrakter/samboerkontrakt

 

Jeg vil følge opp det jeg i første omgang har lovet han. Jeg lovet å betale 8000 kroner på første husleie, og jeg vil også følge opp hva jeg har skrevet under på. Jeg står som leietaker på en bolig, men vi er to leietakere og vi skal betale hver vår del av leien, så jeg betaler min del inn til utleiemegleren. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikkelsbær

Jeg syns det er veldig rart at dere skal betale i begynnelsen av mai, når det er først i juni dere får leiligheten. Står det virkelig at det skal betales ved kontraktsinngåelse? Når gjelder kontrakten fra? Jeg ville mistenkt at forfallsdato på faktura er feil. Det naturlige hadde vært at dere betaler første husleie en dag eller to før dere flytter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Stikkelsbær skrev:

Jeg syns det er veldig rart at dere skal betale i begynnelsen av mai, når det er først i juni dere får leiligheten. Står det virkelig at det skal betales ved kontraktsinngåelse? Når gjelder kontrakten fra? Jeg ville mistenkt at forfallsdato på faktura er feil. Det naturlige hadde vært at dere betaler første husleie en dag eller to før dere flytter inn.

Har pratet med kjæresten.  Han hadde misforstått dette også. Vi begge misforsto formuleringen i kontrakten. Vi flytter ikke inn før 1 juni. Jeg har for vane å betale husleie her jeg bor nå samme måned som hver måned for husleie i begynner. Så ja jeg forstår kjæresten min sine tanker om det og at han hadde misforstått dette. Han har kontakt er megler og venter på svar om dette. Får se hva han svarer. Dersom han krever innbetaling med en gang så betaler jeg selvsagt det beløp som jeg skal stå for med en gang. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Stikkelsbær skrev:

Jeg syns det er veldig rart at dere skal betale i begynnelsen av mai, når det er først i juni dere får leiligheten. Står det virkelig at det skal betales ved kontraktsinngåelse? Når gjelder kontrakten fra? Jeg ville mistenkt at forfallsdato på faktura er feil. Det naturlige hadde vært at dere betaler første husleie en dag eller to før dere flytter inn.

Jeg er enig med at det er rart å betale i begynnelsen av mai når leieperioden starter 1 juni. Forstår det slik at neste husleie skal betales 1 juli. Men at første skulle betales før kontraktsinngåelse men vi hadde ikke fått noe kontonummer eller regning på det og jeg forsto ikke helt formuleringen og tenkte at de måtte mene at det var ved overtakelse 1 juni.  Det er de som bor der nå som betaler denne måneden. Regler er regler og lov er lov. Vi har signert på noe som vi har misforstått begge to. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han forstår ikke alltid alle disse reglene, og missforstår lett fordi han ikke er norsk. Han har en vane for litt andre regler i utlandet. 

Jeg blir helt matt. Seriøst?? Jeg kan LOVE deg at en kontrakt er en kontrakt også utenlands, og jeg fatter ikke at du går på limpinnen. Og i tillegg forsvarer han?! Seriøst, dersom dette du skriver medfører riktighet er du ufattelig naiv i dette. Sorry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil følge opp det jeg i første omgang har lovet han. Jeg lovet å betale 8000 kroner på første husleie, og jeg vil også følge opp hva jeg har skrevet under på. Jeg står som leietaker på en bolig, men vi er to leietakere og vi skal betale hver vår del av leien, så jeg betaler min del inn til utleiemegleren. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Jeg har ikke lest alle innleggene i tråden, så du har kanskje allerede svart, - men jeg lurte på om dere har betalt depositum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med at det er rart å betale i begynnelsen av mai når leieperioden starter 1 juni. Forstår det slik at neste husleie skal betales 1 juli. Men at første skulle betales før kontraktsinngåelse men vi hadde ikke fått noe kontonummer eller regning på det og jeg forsto ikke helt formuleringen og tenkte at de måtte mene at det var ved overtakelse 1 juni.  Det er de som bor der nå som betaler denne måneden. Regler er regler og lov er lov. Vi har signert på noe som vi har misforstått begge to. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Dersom dere ikke har betalt depositum, så skjønner jeg at utleier vil ha forhåndsbetalt for første måned. Det er noe med å finne ut med sikkerhet at de som har signert kontrakten også har tenkt til å flytte inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det ikke være riktig ? Det er riktig men jeg er såklart redd for å bli gjenkjent av folk jeg kjenner som vet om dette osv men jeg tar sjansen på det. Om noen gjør så er dette et helt normalt problem som alle kan havne i. 

Jeg er veldig glad for at folk har kommet med så gode råd her inne. Veldig takknemlig. 

Anonymkode: a4d24...ba5

Ok, da beklager jeg det. Jeg klarer bare ikke å se at dere skal ha snakket så grundig sammen vedr denne leiligheten når det så blir «tull» allerede lenge før dere har flyttet inn.

Det virker som han har en anstrengt økonomi om det er vanskelig å skaffe 6000-ish og er godt voksen.

Dialogen rundt betaling og også en evt endring av jobbsituasjon burde være helt selvsagte emner å kommunisere om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...