Gå til innhold

Hvordan bygge seg opp igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dummet meg totalt ut overfor en person som betydde mye for meg. Den gode relasjonen vi hadde er ødelagt. Jeg kommer ikke til å klare å møte vedkommede igjen, så jeg har ødelagt for andre ting i livet mltt også som betydde mye for meg.

Jeg har gått glipp av ting jeg gleder meg til pga dette denne uka, og jeg skal også egentlig være med på ting neste uke. Men jeg er ikke sterk nok. Jeg har brutt meg selv så langt ned denne gangen at jeg ikke er sterk nok, og skammen over å være som jeg er og alt jeg har gjort er for stor. Så jeg har knapt mer håp om å klare det. 

Alt er min skyld, og jeg skylder ikke på andre. Alt er et resultat av hvordan jeg er og mine egne følelser og reaksjoner. Jeg har rett og slett ødelagt for meg selv.

Som et aller siste håp spør jeg her inne, om noen har råd om hvordan jeg skal klare å bygge meg opp. Klarer jeg ikke å bygge meg opp tii neste uke (og etter hvert møte personen og face all skammen) er det over for meg. Da gir jeg opp, for mtp de andre deltakerne må jeg komme meg i gang neste uke. Jeg har allerede et opphold på en mnd fordi jeg ikke har klart det, og det blir verre for hver uke. 

Mange takk for evt råd i et aller siste forsøk. Jeg er så lei meg :( 

Anonymkode: e4fde...e18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: jeg har lært om emotional reasoning som betyr at selv om jeg føler det slik trenger det ikke være slik. I dette tilfellet vil det si at selv om jeg føler at relasjonen og alt er ødelagt osv så trenger det ikke bety at det er det. Det gir meg et lite håp om at ting er som før og at alt er bare føleri fra min side. Jeg føler - jeg VET jo faktisk ikke. 

Kanskje må jeg bare slutte å stresse for å bli med og heller la tiden ordne alt.. for det har gjort alt bare verre for meg å stresse med dette.. det er jo derfor jeg er der jeg er nå også. 

Skrevet

Kanskje du har vært i lignende situasjon tidligere? Var det ER den gang, er det sannsynligvis det også denne gang :-)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal fortsette å jobbe med ER. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, kupton skrev:

Kanskje du har vært i lignende situasjon tidligere? Var det ER den gang, er det sannsynligvis det også denne gang 🙂

Ja, jeg har vært i lignende situasjon før. Du har nok rett - får fortsette å  tenke sånn. God helg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kupton: har du noen råd om hvordan jeg skal finne styrke til å trosse den enorme skammen jeg kjenner? Jeg har tidligere klart å trosse angst og skam med «just do it», men denne gangen vet jeg med sikkerhet at jeg ikke klarer det. 

Hva skal jeg tenke og gjøre denne gang?  

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kupton: har du noen råd om hvordan jeg skal finne styrke til å trosse den enorme skammen jeg kjenner? Jeg har tidligere klart å trosse angst og skam med «just do it», men denne gangen vet jeg med sikkerhet at jeg ikke klarer det. 

Hva skal jeg tenke og gjøre denne gang?  

Sannsynligvis fortsatt ER når du hevder at du med sikkerhet vet at du ikke klarer å trosse angst og skam, til tross for at du har klart det mange ganger før. Just do it. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, frosken skrev:

Sannsynligvis fortsatt ER når du hevder at du med sikkerhet vet at du ikke klarer å trosse angst og skam, til tross for at du har klart det mange ganger før. Just do it. 

Jeg vet at jeg ikke klarer det..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir opp nå. 

Takk for svar 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir opp nå. 

Takk for svar 

Følelser er følelser. Du kan selv velge om du vil eller ikke vil delta. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, frosken skrev:

Følelser er følelser. Du kan selv velge om du vil eller ikke vil delta. 

Det er sant det :) 

Det bare føles så mye sterkere denne gang.. men jeg blir sikkert positivt overrasket om jeg velger å trosse og stå i all angst og skam.. det er jo det jeg har erfaring med også.. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes du dette høres fornuftig ut? 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du dette høres fornuftig ut? 

Du har svært mange erfaringer med å bli positivt overrasket om du velger å ikke unnvike. Du utrykker ofte mye sterke følelser i forkant, og er stort sett alltid fornøyd i etterkant. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, frosken skrev:

Du har svært mange erfaringer med å bli positivt overrasket om du velger å ikke unnvike. Du utrykker ofte mye sterke følelser i forkant, og er stort sett alltid fornøyd i etterkant. 

Det er vel ikke noe rart en blir fornøyd i etterkant, når en har eksponert seg for sterk angst og overvunnet seg selv.. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...