Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

De siste ukene har vært et «helvete» med jobb, både i antall timer og intensiteten i arbeidsoppgavene. Har gjerne blitt 60-70 timer i uka, med meget stramme tidsfrister og krevende arbeid. 

Dette begynner å gi meg noen plager. Tidvis sover jeg dårlig (dette tar jeg egentlig med ro, når jeg våkner står jeg bare opp og jobber til jeg blir trøtt igjen og legger meg - så slipper jeg litt billigere unna neste dag :) men det som plager meg mer er at jeg har blitt så ekstremt anspent i nakken og skuldrene. Det er på det nivå hvor det gjør ganske vondt å sjekke blindsonen når jeg kjører bil. Har ikke hodepine, bare stramme muskler.

Hva hjelper for dette en periode? Snart er det ferie, og jeg har uansett et håp om at ting roer seg mot sommeren. Å jogge på asfalt gjør vondt. Hjelper styrketrening med fokus på skuldre, eller gjør det ting verre? Bør jeg bruke Ibux eller Paracet en ukes tid? Varmebehandling eller is?

Det går bra med meg, og dette er midlertidig, men gjør ganske vondt, så noen råd fra noen med erfaring hadde vært greit :) 

Fortsatt god helg!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening 

Varme 

Tramadol 

Massasje (hard massasje)

Være bevisst på det 

Anonymkode: 27388...65a

stjernestøv
Skrevet

Ibux og paracet til det roer seg :) 

Skrevet

Jeg skal prøve med styrketrening (nedtrekk og løft over skuldrene) og Ibux/Paracet. Tramadol er neppe aktuelt, ikke har jeg det og jeg tror ikke legen min vil skrive det ut på denne indikasjon. 

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skal prøve med styrketrening (nedtrekk og løft over skuldrene) og Ibux/Paracet. Tramadol er neppe aktuelt, ikke har jeg det og jeg tror ikke legen min vil skrive det ut på denne indikasjon. 

Værme og avspenning og massasje hjalp meg. Godt bedring.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg får tramadol på denne indikasjon. Men prøv andre tiltak først. God bedring. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) 

Ja jeg tenker jeg prøver andre tiltak først. Føler kanskje det er litt drastisk å ta dette opp med legen min når det har en klar årsak (for mye jobb) :) 

Skrevet
55 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror ikke du skal starte med styrketrening akkurat nå, i alle fall ikke med tung belastning,  selv om det kan være viktig på litt lengre sikt. Derimot kan det være hensiktsmessig med bevegelighetstrening, du kan finne relevante øvelser på nett, for eksempel her: https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/basistrening/bevegelighet/page121.html

Hvis du kan klare å sette av nok tid, så ville jeg ha sørget for både å få opp pulsen ordentlig og gjøre bevegelighetsøvelser, etterfulgt av badstu og iskald dusj (sitt i badstuen for eksempel 10 minutter, ta iskald dusj, gå inn igjen i badstuen og så ny iskald dusj). Det er få ting som i større grad kan få anspente muskler til å roe seg, enn nettopp kombinasjonen av sterk varme og kulde. 

Hvis du skal bruke smertestillende, så er det paracet som er alternativet. Jeg har nylig blitt informert om at det nå ikke lenger anbefales å ta nsaids ved muskel og skjelettplager (bortsett fra noen få unntak). Å legge til for eksempel ibux kan faktisk forsinke bedring ved en god del tilstander. 

Skrevet

Jeg gjør noe sånt som dette https://www.youtube.com/watch?v=UATtg_fLyBs

Bare at jeg ligger ofte på et flatt underlag og bruker hendene på å masere bak i hodet, der de ømme musklene sitter, ca i nakkefeste, og drar hodet oppover slik at musklene strekkes ut. 

Er litt forsiktig å strekke for hardt i en akuttfase. Prøv heller å ise ned. Eller gå en rolig tur uten sekk. Altså rolige og løse bevegelser fremfor statisk styrke og jogging på hard asfalt. Men du må kjenne etter hva som er bra for din kropp. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe god praksis å skrive ut tramadol for stressrelaterte muskelplager som nylig har oppstått. Kan godt hende at det finnes god grunn til at din lege anbefaler deg å bruke det, men generelt sett er det paracetamol som er korrekt smertebehandling i slike tilfeller. 

stjernestøv
Skrevet

Min samboer bruker spikermatte og syns det hjelper. Kjøpte en jeg og men har aldri brukt den. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, frosken skrev:

Det er neppe god praksis å skrive ut tramadol for stressrelaterte muskelplager som nylig har oppstått. Kan godt hende at det finnes god grunn til at din lege anbefaler deg å bruke det, men generelt sett er det paracetamol som er korrekt smertebehandling i slike tilfeller. 

Ok. Beklager at jeg delte min erfaring. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Beklager at jeg delte min erfaring. 

Du trenger ikke beklage det:-) Jeg diskuterte dette temaet nylig med en legespesialist som er med å utarbeide en faglig retningslinje om bruken av smertestillende for muskel- og skjelettplager. For min egen del, så ble jeg overrasket over advarselen mot å bruke ibux eller voltaren, for noen år siden så mente ekspertene noe annet. Tror det skal mye til for å få endret folk sin oppfatning av at det ideelle er kombinasjon av paracet og ibux. Når det gjelder tramadol, så er jo det en medisin som potensielt sett kan gi avhengighet, så det bør være en viss terskel før den tas i bruk. 

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Tusen takk :) 

Ja jeg tenker jeg prøver andre tiltak først. Føler kanskje det er litt drastisk å ta dette opp med legen min når det har en klar årsak (for mye jobb) :) 

Du kan jo gjøre de vanlige selvhjelpsgreiene først, før du evt. snakker med legen. Jeg har ikke noen tall for hvor vanlig det er med denne typen smerter, men jeg tror at både nakke- og ryggsmerter er noe de aller fleste vil erfare i løpet av livet. Jeg opplever det  selv dersom jeg i lang tid jobber svært mye uten at jeg rekker trening og avspenning. . 

Skrevet

Styrketrening, tøying, og å halvere arbeidsmengde. Hver time ved skjerm bør dessuten etterfølges med 10 min i bevegelse, borte fra skjerm. 

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen.

Da drar jeg på treningssenter med badstu og gjør forsiktige øvelser og bytter mellom badstu og kaldt vann. Bruker også Paracet ved behov!

AnonymBruker
Skrevet

Har mye plager med der samme selv. Jeg bruker massasjepute til å løse opp stive muskler i nakke og rygg ,fungerer som bare det Puten koster ca 500 på f.eks El-kjøp. Vis jeg trenger  smertestillende f.eks til natten  er det Paracet og Ibux samme. 

Anonymkode: a953f...f98

mariaflyfly
Skrevet

Sørg for å variere litt hvor du sitter og jobber. Det beste er heve/senke-pult, så du kan bytte på å stå og å sitte.

Å ikke jobbe på laptop, men på stasjonær PC, kan også være med på å minke belastninga, eller i hvert fall ha en større skjerm, slik at du ser mer rett fram enn nedover.

Ta pauser, rull på skuldrene iblant.

Pass på at du har støtte under underarmene når du sitter og skriver. 

Jeg støtter også opp under varme- og kuldebehandling.

AnonymBruker
Skrevet

Mine beste tips er varme, massasje, meditasjon/qigong. 

Anonymkode: 4309d...e4a

Skrevet
8 timer siden, issomethingwrong skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen.

Da drar jeg på treningssenter med badstu og gjør forsiktige øvelser og bytter mellom badstu og kaldt vann. Bruker også Paracet ved behov!

Jeg ville gjort noen forsiktige tøye øvelser når jeg sto i dusjen, med dusjstrålen rett mot nakken. Og så div avslapnings øvelser for skuldrene. Hvis feks Paracet hjelper på smertene så ville jeg tatt dette før jeg la meg. Dette for at kroppen ikke skal spenne seg mer pga smertene. Da bedrer ofte søvnen seg også.

Det er vondt å gå med så spent muskulatur.

Ønsker deg god bedring

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...