Gå til innhold

Psykolog eller psykiater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal endelig, etter mange runder hos DPS, søke meg til privatpraktiserende behandler.

Men jeg er usikker på om jeg burde velge psykolog eller en psykiater? 

Jeg er bipolar og har ptsd, og som jeg har skjønt, er bipolar en slags "feil" i hjernen, og at psykiatere har mest kunnskap om dette?

Men utfører de samtaleterapi på samme måte som en psykolog? Eller går det mest på medisiner osv? 

Har ikke noe god erfaring med psykologer via DPS, men har ingen erfaring med psykiatere..

Noen som vet hva som er "best", eller har erfaring selv?

Anonymkode: b221b...a23

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet

Selv har jeg aldri gått til fast samtale med en psykiater, de er der alltid i bakgrunnen når det gjelder medisiner hos meg. 

Skrevet

Jeg har svært dårlig erfaring med psykologer, bortsett fra en, men det var i en annen setting.  Derimot har jeg svært god erfaring med psykiatere. Har hatt vanlig terapi med dem.  Dessuten kan de medisinere og det er et stort pluss for meg.

Skrevet

Gå til psykiater. Med bipolar og pstd trenger du en behandler med medisinsk kompetanse. Har hørt at det finnes gode psykologer, men har aldri møtt en.

Skrevet

Jeg synes absolutt du skal gå til psykiater (lege) med dette. Bipolar lidelse er en kroppslig sykdom som samtaleterapi ikke helbreder. Det trengs medisinsk kompetanse. 

Skrevet

Har møtt både psykiatere og psykologer i begge ender, og i midten, av skalaen. Har også møtt psykiater som er like god på "snakketerapi" som psykologer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til en svært dyktig psykiater med min bipolare lidelse samt angst og samtaleterapi kombinert med medisiner har gjort at jeg har kommet meg raskt. Jeg anbefaler deg å finne en dyktig psykiater med god erfaring og som du har god kjemi med for det betyr mye.

Anonymkode: 73ce4...9c2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for masse svar!

Da tror jeg jeg skal prøve å finne en bra psykiater 😊 

Finner ingen anbefalinger eller noe på psykiaterne i området her, ingen av legene jeg har snakka med vet heller noe. Men da får jeg ringe hver enkelt og høre 😊

Anonymkode: b221b...a23

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...