astridk Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Vi handler somregel med oss kjøttvarer når vi er i Danmark. Nå lurer jeg imidlertid på om vi bør unngå den røde danskepølsen (både salamien og grullpølsen) til barna. Mener jeg har les at den inneholder mer fett og salt enn hva godt er sammen med kreftfremkallende stoffer. Stemmer dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt den er kreftfremkallende eller ikke, men det er iallefall full av fett og salt - ikke noe hverdagsmat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 tror det stoffet de bruker får å få den så rød er kreftfremkallende. At det er derfor ikke noerske pølser eer sånn, fordi det er forbudt her. Vet ikke om dette stemmer, men vet jeg har hørt det et sted 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Nitritt tilsettes næringsmidler både for å gi farge (forsterke rødfarge til kjøttprodukter) og for å minske risiko for botulisme (matforgiftning). Det er særlig i land der klimaet er varmere og kjølemulighetene dårligere at man bruker nitritt. Paradokset er at nitritt i kjøttvarer kan fremkalle kreft, slik du har hørt. En pakke salami som "souvenir" skader vel neppe, men hverdagskost bør det ikke være (også pga. salt- og fettinnholdet, slik de andre her påpeker). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Fett og salt er en ting. Danskepølsene er ikke røde pga. nitritt som birdie skriver (nitritt gjør kjøttmat mer fristende i fargen¨, men er bevist kreftfremkallende i store doser - bl.a. derfor bør ikke barn spise leverpostei hver dag) - danskepølser er farget med et fargestoff jeg for øyeblikket ikke husker navnet på, men det er ett av de mer tvilsomme som ble tillatt i Norge i forbindelse med matsminkedirektivet. Den røde fargen har INGEN funksjon, det er kun "pynt". Kommer tilbake med mer info om fargen når jeg kommer hjem!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Fett og salt er en ting. Danskepølsene er ikke røde pga. nitritt som birdie skriver (nitritt gjør kjøttmat mer fristende i fargen¨, men er bevist kreftfremkallende i store doser - bl.a. derfor bør ikke barn spise leverpostei hver dag) - danskepølser er farget med et fargestoff jeg for øyeblikket ikke husker navnet på, men det er ett av de mer tvilsomme som ble tillatt i Norge i forbindelse med matsminkedirektivet. Den røde fargen har INGEN funksjon, det er kun "pynt". Kommer tilbake med mer info om fargen når jeg kommer hjem!:-) Sakser fra "E-nummer i maten" av Tron Soot-Ryen: E 120 karminer (merket "Påviste skadevirkninger og allergier - må ikke spises av små barn" ; "kan gi allergireaksjon/astmaanfall" ; "bør unngås til hyperaktive barn" ; "kan være laget av animalske produkter" og "mye brukt i Norge") Naturlige røde fargestoffer som utvinnes fra hunn-cochenillelusen som lever på en kaktusart. De kommer fra sentral-Amerika, men opdrettes nå bl.a. på Kanariøyene. Lusen knuses og karminsyren utvinnes. Det har vært usikkerhet om hvor trygg fargen er å spise. Dette er ikke undersøkt godt nok (...) En kilde oppgir mulighet for fosterskader. (...) var tidligere forbudt i Norge" Æsj:-) En annen "morsom" ting med dette, er at denne fargen er meget hyppig brukt i godteri... Enda den altså ikke nødvendigvis er så lur å gi til unger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.