Gå til innhold

DPS


Villanda

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen grense for hvor langvarig en terapi kan være?

Anonymkode: eba6d...234

Nei. Mange pasienter spurte hvor lenge de kunne gå hos meg. Jeg brukte å svare at de kunne gå så lenge det var fremgang.

Dvs hos private kan det vare svært lenge om det er nyttig. I praksis er det nå mer vanlig at en henvises for et konkret problem. Så behandles en for dette, og så er det slutt.

Tidligere var det dessverre ofte slik at det dukket opp stadig nye ting som ikke var omhandlet i henvisningen. Så tok en fatt på dette, og behandlingen ble nærmest evigvarende. Konsekvensen var at nysyke hadde vanskelig for å komme innenfor systemet, og de måtte alltid vente alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
40 minutter siden, kupton skrev:

Nei. Mange pasienter spurte hvor lenge de kunne gå hos meg. Jeg brukte å svare at de kunne gå så lenge det var fremgang.

Dvs hos private kan det vare svært lenge om det er nyttig. I praksis er det nå mer vanlig at en henvises for et konkret problem. Så behandles en for dette, og så er det slutt.

Tidligere var det dessverre ofte slik at det dukket opp stadig nye ting som ikke var omhandlet i henvisningen. Så tok en fatt på dette, og behandlingen ble nærmest evigvarende. Konsekvensen var at nysyke hadde vanskelig for å komme innenfor systemet, og de måtte alltid vente alt for lenge.

Da er jeg sikkert en av disse pasientene. Jeg tror at for min egen del handler det om at jeg trenger tid og bli trygg på personen før ting kan komme frem. Dessverre har jeg skiftet behandlere mange ganger og det tror jeg har vært med på å forlenge prosessen 😳

Anonymkode: a1652...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg sikkert en av disse pasientene. Jeg tror at for min egen del handler det om at jeg trenger tid og bli trygg på personen før ting kan komme frem. Dessverre har jeg skiftet behandlere mange ganger og det tror jeg har vært med på å forlenge prosessen 😳

Anonymkode: a1652...d65

Jeg skulle ønske pasienter klarte å se på behandleren slik en ser på legen: For å få legehjelp må en fortelle hva problemet er uavhengig om en har kjemi med legen eller ikke. Men jeg forstår veldig godt hvor vanskelig det er. Jeg er en av de som tvang meg selv, og til tross for lite kjemi med min behandler hadde jeg nytte av behandlingen fordi jeg presset meg og tok i mot det tilbudet jeg fikk. Jeg ville ikke kaste bort muligheten ved å unnvike. 

Anonymkode: eba6d...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Nei. Mange pasienter spurte hvor lenge de kunne gå hos meg. Jeg brukte å svare at de kunne gå så lenge det var fremgang.

Dvs hos private kan det vare svært lenge om det er nyttig. I praksis er det nå mer vanlig at en henvises for et konkret problem. Så behandles en for dette, og så er det slutt.

Tidligere var det dessverre ofte slik at det dukket opp stadig nye ting som ikke var omhandlet i henvisningen. Så tok en fatt på dette, og behandlingen ble nærmest evigvarende. Konsekvensen var at nysyke hadde vanskelig for å komme innenfor systemet, og de måtte alltid vente alt for lenge.

Jeg føler på konstant dårlig samvittighet i terapi. Systemet gir så tydelig utrykk for at man opptar en plass. 

Anonymkode: 04789...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske pasienter klarte å se på behandleren slik en ser på legen: For å få legehjelp må en fortelle hva problemet er uavhengig om en har kjemi med legen eller ikke. Men jeg forstår veldig godt hvor vanskelig det er. Jeg er en av de som tvang meg selv, og til tross for lite kjemi med min behandler hadde jeg nytte av behandlingen fordi jeg presset meg og tok i mot det tilbudet jeg fikk. Jeg ville ikke kaste bort muligheten ved å unnvike. 

Anonymkode: eba6d...234

Hun jeg startet hos gikk jeg til lenge, men da følte jeg selv ingen bedring. Det var pårørende som hjalp meg å bytte etter at de selv var med og så hvor lite behandler kunne/gjorde. Neste jeg fikk var utenlands så det oppstod litt språkproblem i tillegg til at fremgangsmåten hennes til problemløsning gjorde meg så dårlig at jeg ble akuttinnlagt med selvmordsønske. Da klarte jeg selv å be om et bytte og har vært hos flere flinke etter dette som dessverre alle har sluttet (4stk) + min nåværende som skal gå av til høsten. Og det er først gjennom disse 5 siste at jeg har klart å være åpen... Går i tillegg hos kommunen og regner selv med å bli avsluttet på DPS til høsten.

Anonymkode: a1652...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler på konstant dårlig samvittighet i terapi. Systemet gir så tydelig utrykk for at man opptar en plass. 

Anonymkode: 04789...44a

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du har like mye rett til hjelp som alle andre. Prioritering er andres ansvar, ikke ditt. 

Anonymkode: eba6d...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler på konstant dårlig samvittighet i terapi. Systemet gir så tydelig utrykk for at man opptar en plass. 

Anonymkode: 04789...44a

Føler det på samme måte 🧡

Anonymkode: a1652...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun jeg startet hos gikk jeg til lenge, men da følte jeg selv ingen bedring. Det var pårørende som hjalp meg å bytte etter at de selv var med og så hvor lite behandler kunne/gjorde. Neste jeg fikk var utenlands så det oppstod litt språkproblem i tillegg til at fremgangsmåten hennes til problemløsning gjorde meg så dårlig at jeg ble akuttinnlagt med selvmordsønske. Da klarte jeg selv å be om et bytte og har vært hos flere flinke etter dette som dessverre alle har sluttet (4stk) + min nåværende som skal gå av til høsten. Og det er først gjennom disse 5 siste at jeg har klart å være åpen... Går i tillegg hos kommunen og regner selv med å bli avsluttet på DPS til høsten.

Anonymkode: a1652...d65

Ser den. Du har vært uheldig.

 Ikke alle behandlere er kompetente heller.. og da hjelper det ikke uansett hvor hardt pasienten prøver. 

Anonymkode: eba6d...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler på konstant dårlig samvittighet i terapi. Systemet gir så tydelig utrykk for at man opptar en plass. 

Anonymkode: 04789...44a

Ingen skal ha dårlig samvittighet for å bruke den norske helsetjenesten. Det er behandler sin oppgave å avslutte når målet er nådd eller det ikke er mer å hente. Dette skal i så fall uttrykkes klart og tydelig - ikke hintes.

Hva er "tydelig uttrykk" i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, kupton skrev:

Ingen skal ha dårlig samvittighet for å bruke den norske helsetjenesten. Det er behandler sin oppgave å avslutte når målet er nådd eller det ikke er mer å hente. Dette skal i så fall uttrykkes klart og tydelig - ikke hintes.

Hva er "tydelig uttrykk" i dette tilfellet?

For det første gir jo fastleger tydelig utrykk for dette. Har hørt mange ganger fra psykologer at det er stor pågang. En gang hadde en psykolog jeg gikk til ved en feiltagelse gitt meg time uken etter en konsultasjon. Da jeg møtte opp sa han veldig strengt:» du var jo her sist uke, du kan ikke regne med å ha time så ofte. Jeg har så mange pasienter». Jeg husker ingenting annet fra den timen enn en dyp følelse av skam. Da jeg ble henvist til denne psykologen fikk jeg beskjed om at han var en meget populær mann. At jeg måtte bruke tiden rett og at jeg var så heldig som hadde fått time hos han. Jeg stresser litt med dette. Psykologen henter meg alltid inn til timen 10 min for sent men er veldig opptatt av å stoppe på tiden da timen er over. Gjerne midt i en setning. Det demonstrere på en måte hvem som er viktigst i samtalen. Dette kan helt sikkert forklares på en fornuftig måte men det er noe med følelsen det gir hos meg. Det trigger noe av mitt problem, jeg har lav selvtillit og litt for stor respekt for autoriteter. Jeg blir en liten redd skolejente hos en streng lærer på en måte. 

Anonymkode: 04789...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@...44a: Jeg vil gjerne kommentere noe av det du skriver del for del.

1. Ja, fastleger må prioritere henvisninger. Både i somatikken og psykiatrien. Det er jobben deres. Det betyr ikke at de alltid prioriterer riktig.

2. Utilbørlig reaksjon fra psykologen da han hadde gitt deg feil time.

3. At en må bruke tiden rett og utnytte hver eneste time, er jeg helt enig i. Hadde alle pasienter gjort det, hadde sannsynligvis alle ventelister vært borte.

4. Pasienter skal hentes slik at de sitter på stolen når timen skal begynne. Avslutningen skal være presis, men ikke midt i en setning. "Et minutt fra eller til må du kunne innvilge, men ikke mer", sa min veileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser den. Du har vært uheldig.

 Ikke alle behandlere er kompetente heller.. og da hjelper det ikke uansett hvor hardt pasienten prøver. 

Anonymkode: eba6d...234

Hu jeg hadde først, som jeg gikk til over lengere tid, var lite engasjert og tok ikke tak i ting jeg sa. Ble mer "hvordan har du hatt det siden sist....?" og aldri noe konkret. Mulig jeg burde ha forstått det lenge før noen som stod meg nær reagerte etter å ha vært med meg dit, men jeg visst ikke hva jeg kunne forvente. Redd for å være krevende, ta plass og ikke visste jeg hvordan det kunne ha vært i stedet - slik jeg har opplevd det med flere behandlere i ettertid. Da hadde det gått flere år, år som jeg i ettertid ikke føler jeg sitter med så mye igjen for (fordi det ga lite/ingen bedring, og til slutt ble jeg bare dårligere) og som sikkert kunne vært benyttet bedre til andre pasienter. Slik sett føler jeg at jeg har tatt opp plassen for andre, noe jeg fremdeles har dårlig samvittighet for.

Når jeg så byttet til hu som snakket og forstod dårlig norsk, som helt overkjørte meg med hennes metoder og engasjement, ble jeg så dårlig psykisk at jeg ble lagt inn, og kom etter hvert over i et lengere opphold på en privat institusjon som hjalp meg mye. Det er etter dette oppholdet jeg har vært innom flere individualterapeuter og også gjennom et par forskjellige gruppeterapi opplegg, og det er dette som har gjort at jeg har fått et bedre liv og kan fungere i samfunnet. For hadde det fortsatt som før innleggelsen, hadde jeg vært ufør i dag. 

Anonymkode: a1652...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hu jeg hadde først, som jeg gikk til over lengere tid, var lite engasjert og tok ikke tak i ting jeg sa. Ble mer "hvordan har du hatt det siden sist....?" og aldri noe konkret. Mulig jeg burde ha forstått det lenge før noen som stod meg nær reagerte etter å ha vært med meg dit, men jeg visst ikke hva jeg kunne forvente. Redd for å være krevende, ta plass og ikke visste jeg hvordan det kunne ha vært i stedet - slik jeg har opplevd det med flere behandlere i ettertid. Da hadde det gått flere år, år som jeg i ettertid ikke føler jeg sitter med så mye igjen for (fordi det ga lite/ingen bedring, og til slutt ble jeg bare dårligere) og som sikkert kunne vært benyttet bedre til andre pasienter. Slik sett føler jeg at jeg har tatt opp plassen for andre, noe jeg fremdeles har dårlig samvittighet for.

Når jeg så byttet til hu som snakket og forstod dårlig norsk, som helt overkjørte meg med hennes metoder og engasjement, ble jeg så dårlig psykisk at jeg ble lagt inn, og kom etter hvert over i et lengere opphold på en privat institusjon som hjalp meg mye. Det er etter dette oppholdet jeg har vært innom flere individualterapeuter og også gjennom et par forskjellige gruppeterapi opplegg, og det er dette som har gjort at jeg har fått et bedre liv og kan fungere i samfunnet. For hadde det fortsatt som før innleggelsen, hadde jeg vært ufør i dag. 

Anonymkode: a1652...d65

Tillegg: Dessverre tok det alt for lang tid før jeg var villig til å ta imot tilbudet om et lengere døgnopphold. Det satt langt inne! Men det var også starten på "snu prosessen" for min del...

Anonymkode: a1652...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
51 minutter siden, kupton skrev:

@...44a: Jeg vil gjerne kommentere noe av det du skriver del for del.

1. Ja, fastleger må prioritere henvisninger. Både i somatikken og psykiatrien. Det er jobben deres. Det betyr ikke at de alltid prioriterer riktig.

2. Utilbørlig reaksjon fra psykologen da han hadde gitt deg feil time.

3. At en må bruke tiden rett og utnytte hver eneste time, er jeg helt enig i. Hadde alle pasienter gjort det, hadde sannsynligvis alle ventelister vært borte.

4. Pasienter skal hentes slik at de sitter på stolen når timen skal begynne. Avslutningen skal være presis, men ikke midt i en setning. "Et minutt fra eller til må du kunne innvilge, men ikke mer", sa min veileder.

Jeg lærer stadig noe nytt. Skulle ønske jeg visste mer i starten av terapi. Hvordan skal jeg tenke om en behandler. Som et likeverdig medmenneske som gir gode råd der man i fellesskap finner løsninger.? Som en autoritetsfigur som en jeg må adlyde og ha stor respekt for eller en som skal yte service og hjelpe meg til å bli frisk?. Jeg finner liksom ikke min rolle i dette? 

Anonymkode: 04789...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et likeverdig medmenneske, men også som et fagmenneske som kan utrolig mye mer om psykiske lidelser enn deg og folk flest. Det er jo ikke tilfeldig at du med en psykisk lidelse går hos en psykolog og ikke hos en bilmekaniker, baker eller jurist.

Du skal ikke adlyde, men det er smart å prøve ut de fleste råd du får. Ikke alle råd synes fornuftige for deg. Da sier du det, og dere diskuterer det. Ja, du skal ha stor respekt for behandler og hen for deg. Hen skal yte service og hjelpe deg til å bli frisk.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, kupton skrev:

Som et likeverdig medmenneske, men også som et fagmenneske som kan utrolig mye mer om psykiske lidelser enn deg og folk flest. Det er jo ikke tilfeldig at du med en psykisk lidelse går hos en psykolog og ikke hos en bilmekaniker, baker eller jurist.

Du skal ikke adlyde, men det er smart å prøve ut de fleste råd du får. Ikke alle råd synes fornuftige for deg. Da sier du det, og dere diskuterer det. Ja, du skal ha stor respekt for behandler og hen for deg. Hen skal yte service og hjelpe deg til å bli frisk.

Lykke til 🙂

😊

Anonymkode: 04789...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, kupton skrev:

Nei. Mange pasienter spurte hvor lenge de kunne gå hos meg. Jeg brukte å svare at de kunne gå så lenge det var fremgang.

Dvs hos private kan det vare svært lenge om det er nyttig. I praksis er det nå mer vanlig at en henvises for et konkret problem. Så behandles en for dette, og så er det slutt.

Tidligere var det dessverre ofte slik at det dukket opp stadig nye ting som ikke var omhandlet i henvisningen. Så tok en fatt på dette, og behandlingen ble nærmest evigvarende. Konsekvensen var at nysyke hadde vanskelig for å komme innenfor systemet, og de måtte alltid vente alt for lenge.

Hva tror du kan hjelpe meg best mulig som bipolar og med div.angstproblematikk med høyt lidelsestrykk og dårlig funksjon i hverdagen? Jeg har flere ganger opplevd at behandlere ikke vil hjelpe meg når jeg forteller om mine diagnoser selv om jeg selv føler at jeg er avhengig av langvarig terapi og at det gjør meg godt. Kanskje sorgen og depresjonene jeg har i hverdagen kan komme av at jeg ikke føler at jeg kan hjelpes? Jeg er godt medisinert, men jeg er visst vanskelig å behandle dessverre og det gjør meg innmari frustrert. Kan også angsten være forbundet med min bipolare lidelse?

Anonymkode: 71f6f...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne norske læreboken om bipolar lidelse, mener de at angst er et symptom så knyttet til BP at en bør vurdere å slutte med å se på samtidighet som komorbid lidelse og heller se på det som et meget vanlig symptom i BP.

Mot slutten av min yrkeskarriere ble jeg stadig mer overbevist om at vi burde utnytte behandleres spisskompetanse. For deg betyr det at jeg anbefaler at du har en psykiater som tar seg av dine medisiner for BP. Så bør du finne en behandler som er spesialist på metakognitiv terapi som behandler din angst. Denne behandlingen bør være intensiv, minst en gang i uka. Når denne terapien pågår, må du prioritere dette foran alt annet slik at du har 100% oppmøte og har avsatt tid til å jobbe med terapien også mellom timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, kupton skrev:

I denne norske læreboken om bipolar lidelse, mener de at angst er et symptom så knyttet til BP at en bør vurdere å slutte med å se på samtidighet som komorbid lidelse og heller se på det som et meget vanlig symptom i BP.

Mot slutten av min yrkeskarriere ble jeg stadig mer overbevist om at vi burde utnytte behandleres spisskompetanse. For deg betyr det at jeg anbefaler at du har en psykiater som tar seg av dine medisiner for BP. Så bør du finne en behandler som er spesialist på metakognitiv terapi som behandler din angst. Denne behandlingen bør være intensiv, minst en gang i uka. Når denne terapien pågår, må du prioritere dette foran alt annet slik at du har 100% oppmøte og har avsatt tid til å jobbe med terapien også mellom timene.

Jeg har hatt angst og depresjoner så lenge jeg kan huske, så jeg henger meg på teorien om at angst er en del av det bipolare. 

Jeg får oppfølging av psykiater mtp medisiner, men vet ikke hvor lenge jeg får beholde ham. Det gir uforutsigbarhet og desto mer angst og uro. 

Du ga meg nytt håp nå med en type terapi jeg aldri har forsøkt, så tusen takk!

Anonymkode: 71f6f...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Betti 11 skrev:

Kommunepsykologen sa at jeg kvalifiserer meg for dps. Jeg er spent om jeg kommer inn. Selfølgelig skal de med alvorligere diagnoser prioriteres. Ikke alle kan komme inn, men jeg håper at alle få godt hjelp.

Det handler jo ikke om diagnose, det handler om funksjonsevne. En som er schizofren kan ha et mye bedre funksjonsnivå enn en som "kun" har sosial angst. Da er det altså personen med dårligst funksjonsevne som skal prioriteres. Om dette uttøves i praksis det vet jeg ikke.

Men TS, jeg lurer på hvorfor du i det hele tatt søkte deg inn til dpset dersom du fungerer så bra?

Anonymkode: 0539a...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...