Gå til innhold

Mulig bipolar lidelse og SSRI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min tidligere psykiater mente at jeg hadde bipolar lidelse, da jeg har svært typiske "bipolare" depresjoner (tidlig debutt, brått begynnende og sluttende, kortvarige, mer preget av likegyldighet/tomhetsfølelse enn tristhet osv), og har høyst sannsynlig hatt hypomane episoder, men disse episodene har aldri blitt observert av helsepersonell. Min nye psykiater mener at jeg ikke har bipolare lidelse fordi han (eller andre i helsevesenet) aldri har oppfattet/observert meg som hypoman. Jeg fikk lamotrigin av min tidligere psykiater, og depresjonene forsvant, men kom tilbake da jeg sluttet på medikamentet. Min nye psykiater har nå "presset" meg til å begynne på et SSRI. Jeg er redd for at jeg faktisk har bipolar lidelse, og at jeg derfor ikke vil få ønsket effekt av SSRI. Hvis jeg har bipolar lidelse, hva kan jeg forvente av et SSRI?

Anonymkode: 3c9ed...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din første psykiater hadde kompetanse og kunnskap. Din nye virker ubrukelig.

Hvis du fikk god effekt av Lamictal, har du vel etter all sannsynlighet bipolar lidelse, og hvorfor slutte på denne hvis den virker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Din første psykiater hadde kompetanse og kunnskap. Din nye virker ubrukelig.

Hvis du fikk god effekt av Lamictal, har du vel etter all sannsynlighet bipolar lidelse, og hvorfor slutte på denne hvis den virker? 

Hvis hen hadde god effekt av Lamictal burde hen få fortsette med det, uansett om hen er bipolar eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå tenker jeg nok stygt om din nye psykiater, men tenker han kanskje vil ha deg på SSRI kun, for å se om du utvikler hypomani eller ikke. For ham kan det da være til hjelp med å sette diagnosen bipolar, eller ikke. 

Vet det er en stygg tanke, men kyniske folk finnes det i alle yrker. Han vil se om du utvikler hypomani/mani. For da kan han sette diagnosen bipolar på deg. 

Anonymkode: dd06a...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Well, SSRI var visst ikke noen god ide for meg som har bp1. Det har blitt litt krise 😫🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

SSRI skal i alle fall aldri gis som monoterapi ved bipolar lidelse. Hvis SSRI må til, må det gis samtidig med stemningsstabiliserende. Mulig også med et ap, men det vet jeg mindre om. 

Anonymkode: dd06a...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
52 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Din første psykiater hadde kompetanse og kunnskap. Din nye virker ubrukelig.

Hvis du fikk god effekt av Lamictal, har du vel etter all sannsynlighet bipolar lidelse, og hvorfor slutte på denne hvis den virker? 

 

48 minutter siden, Janus30 skrev:

Hvis hen hadde god effekt av Lamictal burde hen få fortsette med det, uansett om hen er bipolar eller ikke. 

Han sa at lamictal ikke var førstevalget for depressive lidelser, og at jeg burde prøve et SSRI. Jeg prøvde å si at jeg ikke ønsket dette, men det ble ikke godt mottatt.

Sluttet på lamictal fordi jeg glemte å fornye resepten før juleferien. 

 

Anonymkode: 3c9ed...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker jeg nok stygt om din nye psykiater, men tenker han kanskje vil ha deg på SSRI kun, for å se om du utvikler hypomani eller ikke. For ham kan det da være til hjelp med å sette diagnosen bipolar, eller ikke. 

Vet det er en stygg tanke, men kyniske folk finnes det i alle yrker. Han vil se om du utvikler hypomani/mani. For da kan han sette diagnosen bipolar på deg. 

Anonymkode: dd06a...a45

Hvor kjapt kan man eventuelt utvikle (hypo)mani av SSRI? 

Anonymkode: 3c9ed...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Den psykiateren kunne man fått billig av meg. Lamictal har funket for deg, du har selv gode indikatorer på at det er bp du har. Dette burde psykiateren din ta inn over seg i stedet for å skulle mene "noe bedre." SSRI trenger ikke utløse (hypo)mani, det har det aldri gjort hos meg verken tatt alene eller sammen med Lamictal. Jeg skjønner ikke at det skal være så umulig å ordne ny resept og forsvarlig opptrapping av noe som funket skal være et problem. Hvorfor ikke tro på vurderinger gjort av andre når resultatet er noe som faktisk virker?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjapt kan man eventuelt utvikle (hypo)mani av SSRI? 

Anonymkode: 3c9ed...c76

Noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...