Gjest Renatka Skrevet 11. mars 2002 Skrevet 11. mars 2002 Hvilken diett (kosthold) bør følges ved galleblærebetennelse? 0 Siter
nitni Skrevet 11. mars 2002 Skrevet 11. mars 2002 Jeg la om til vegetarisk kosthold i tiden før jeg oppererte bort galleblæra og det hjelp godt. En kjenning av meg fikk galleblærebetennelse ganske nylig, og legen anbefalte henne å "bli vegetarianer" mens det stod på. "man kan best behandle eller forebygge ved å minske på fettforbruket og bruke et fiberholdig, lett kosthold." "matvarer som ikke passer for gallepasienter: fett i store mengder (smør, marg., oljer) fløte, helfete oster chips, stekte poteter reddik, hvitkål, agurk m/skall ! , paprika, løk, erter, bønner, sopp. nøtter, sjokolade kaffe, alkohol eddik, sterke krydder fete sauser, majones" Disse utdragene er hentet fra Den store kostholdsboken. Prøv deg fram og finn ut hva som passer deg. Agurk m/skall reagerte jeg veldig på, mens sjokolade virket nesten litt smertedempende....(flaks for meg som elsker sjokolade ) Prøv å søke litt rundt på nettet, da finner du sikkert tips! 0 Siter
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 12. mars 2002 Skrevet 12. mars 2002 Hei Renatka, Jeg svarte deg på innlegget ditt lenger ned før jeg så denne. Har bare en kommentar til nitnis innlegg. Å legge om til vegetarisk kosthold kan hjelpe godt, men det er likevel viktig å tenke på fettinntak. Et vegetarisk kosthold er ikke nødvendigvis et med lite fett. Det kan derimot være lettere å få til et lavt fettinntak med et vegetarisk kosthold. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.