Gå til innhold

Etterlyser svar! Diett ved Galleblærebetennelse

Gjest Renatka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg la om til vegetarisk kosthold i tiden før jeg oppererte bort galleblæra og det hjelp godt.

En kjenning av meg fikk galleblærebetennelse ganske nylig, og legen anbefalte henne å "bli vegetarianer" mens det stod på.

"man kan best behandle eller forebygge ved å minske på fettforbruket og bruke et fiberholdig, lett kosthold."

"matvarer som ikke passer for gallepasienter:

fett i store mengder (smør, marg., oljer)

fløte, helfete oster

chips, stekte poteter

reddik, hvitkål, agurk m/skall ! , paprika, løk, erter, bønner, sopp.

nøtter, sjokolade

kaffe, alkohol

eddik, sterke krydder

fete sauser, majones"

Disse utdragene er hentet fra Den store kostholdsboken.

Prøv deg fram og finn ut hva som passer deg.

Agurk m/skall reagerte jeg veldig på, mens sjokolade virket nesten litt smertedempende....(flaks for meg som elsker sjokolade :o)

Prøv å søke litt rundt på nettet, da finner du sikkert tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Renatka,

Jeg svarte deg på innlegget ditt lenger ned før jeg så denne. Har bare en kommentar til nitnis innlegg. Å legge om til vegetarisk kosthold kan hjelpe godt, men det er likevel viktig å tenke på fettinntak. Et vegetarisk kosthold er ikke nødvendigvis et med lite fett. Det kan derimot være lettere å få til et lavt fettinntak med et vegetarisk kosthold.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...