Gå til innhold

Uprofesjonelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Det er ingen grunn til å gå inn i dette detaljert. Enten kan du unnlate å svare, eller du kan bare si at "Jo, det går greit med meg. Hva med deg?". 

Om jeg svarer det du foreslår her, inviterer jeg ikke da på en måte samtidig til videre samtale? 

Anonymkode: 29ca3...4a2

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

26

• frosken

4

• Drømmeautomat

4

• Kayia

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var på Nav (ikke på DPS), og hun jobbet der, men ikke som saksbehandler/nav ansatt, så hun er sånn sett ikke under samme lovverk og etiske retningslinjer som helse- og sosialarbeidere.  

De ansatte lærer forsåvidt det samme på NAV, selv om jeg nok ikke tenker at det er like graverende at en du kjenner sender en "fint å se deg, alt vel"- melding etter dette. Om du ønsker å svare ville jeg nok vært litt mindre avvisende enn det jeg foreslo i forrige innlegg, og kanskje bare svart kort at "takk, det går fint, håper det går fint med deg også". Om hun følger opp ville jeg ventet noen dager, og svart at "det er ganske travelt for tiden", og håpet at hun tok dette som et tegn på at du ikke var så ivrig på å prioritere kontakt med henne :)

Endret av Kayia
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg svarer det du foreslår her, inviterer jeg ikke da på en måte samtidig til videre samtale? 

Det pleier å være uhyre enkelt å komme seg raskt ut av en slik replikkveksling. Enten kan man bare la det forbli ubesvart, eller så kommer man langt med et smilefjes, tommelopp eller hva som helst. Det er bare å holde det helt på overflaten, ikke si noe som ligner på noe personlig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Nei, skjønner det. Hvis det er vanskelig å tyde intensjonene til folk er det jo et greit utgangspunkt å handle som om de gjorde det i beste mening/av uforstand inntil det motsatte er bevist.

Ellers enig i svarforslaget til frosken.

Ja, er vel best å anta det - blir bare litt på vakt når det skjer på en slik måte - redd det er av nysgjerrighet(på en negativ måte).

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Det pleier å være uhyre enkelt å komme seg raskt ut av en slik replikkveksling. Enten kan man bare la det forbli ubesvart, eller så kommer man langt med et smilefjes, tommelopp eller hva som helst. Det er bare å holde det helt på overflaten, ikke si noe som ligner på noe personlig. 

Du har sikkert rett, bare redd for å få flere spørsmål. Men da bør jeg svare noe da - det er det riktige å gjøre??

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert rett, bare redd for å få flere spørsmål. Men da bør jeg svare noe da - det er det riktige å gjøre??

Det finnes ingen fasit på hva som er riktig å gjøre. Det er like riktig om du velger å ikke svare noe eller om du svarer overfladisk. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Kayia skrev:

De ansatte lærer forsåvidt det samme på NAV, selv om jeg nok ikke tenker at det er like graverende at en du kjenner sender en "fint å se deg, alt vel"- melding etter dette. Om du ønsker å svare holder jeg imidlertid på formuleringen i forrige innlegg, men det beste er kanskje å bare la være å svare. 

Du har vel rett i at det ikke er like ille, men ble bare så overrasket og stresset (da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre)… Føler jeg får så mange ulike råd nå - svare "høflig, men upersonlig", svare konfronterende eller ikke svare. Så like usikker på hva jeg skal gjøre - vil liksom helst gjøre det "riktige", selv om jeg ikke forstår hva det innebærer etter de forskjellige svarene jeg får. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Det finnes ingen fasit på hva som er riktig å gjøre. Det er like riktig om du velger å ikke svare noe eller om du svarer overfladisk. 

Skulle egentlig ønske det var noe som var "riktigere" enn noe annet - men det er vel egentlig opp til en selv å avgjøre... Bare det at jeg er så usikker på hva jeg selv føler og jeg er dårlig på å ta valg (dårlig kombinasjon i dette tilfellet).

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, frosken skrev:

Er så vanskelig å velge når jeg ikke vet hva jeg føler, mye skyldes nok at jeg ikke klarer å tolke intensjonen bak, siden jeg bare har det skriftlig (mangler kroppsspråk, tonefall osv.)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg får så mange ulike råd nå - svare "høflig, men upersonlig", svare konfronterende eller ikke svare. Så like usikker på hva jeg skal gjøre - vil liksom helst gjøre det "riktige"

Det eneste riktige er at det blir riktig for deg. Kjenn hva magen sier, og handle deretter :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Kayia skrev:

Det eneste riktige er at det blir riktig for deg. Kjenn hva magen sier, og handle deretter :)

Har tenkt mye i natt og fremdeles klarer jeg ikke identifisere hva jeg føler er riktig for meg. Men jeg har prøvd å rasjonalisere det - og tror kanskje det «riktige for meg» blir å ikke svare henne. Jeg hadde jo ikke tatt kontakt med henne selv, og når jeg var der i går unngikk jeg å se på henne og avviste hennes forsøk på å få øyekontakt med meg, i den grad at hun oppfattet det som at jeg ikke kjente henne igjen (noe jeg gjorde). Og jeg har ikke et ønske om videre kontakt på nåværende tidspunkt. Høres det da mest logisk ut ikke å svare sett ut i fra min logikk? 

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det sikkert er uhøflig av meg å ikke svare 🙄

Gjest Gargamel
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på et møte på Nav i dag i følge med DPS behandler og sykepleier fra kommunen. Der møter jeg på ei jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen, som jeg hadde litt kontakt med i ettertid, men det er over ti år siden sist vi møttes. Vi er venner (bekjente) på FB, men jeg har ikke kontakt med noen fra skolen - så vi er bare venner "for syns skyld".

Jeg kjente henne igjen, men ønsket ikke å vise det, da jeg var i en sårbar situasjon og hun var på jobb der - og jeg synes det var litt ubehagelig å møte på kjente. 

Hadde ikke direkte kontakt med henne, men hun kjente meg igjen og nå i ettermiddag fikk jeg en melding på FB fra henne, hvor hun skrev at hun så meg, men hun trodde ikke jeg hadde kjent igjen henne, og lurte på om alt står bra til med meg. Ble egentlig litt sjokkert over at hun tok kontakt på den måten, hun var tross alt på jobb der... Uprofesjonelt å kontakte noen privat, er det ikke?

Synes det er en vanskelig situasjon, og liker ikke å bli kontaktet på den måten. Usikker på hva jeg skal gjøre, skal jeg svare henne, og i så fall hva svarer jeg?   

Man kan lure på om hun ble nysgjerrig på hvorfor du var der med DPS-behandler, og derfor fisker etter om alt står bra til. Det er ganske upassende. Det kan også bare være litt ubetenksomt.

Jeg ville enten sett litt stort på det og bare svart "Jo takk, bare bra"

Hvis du vil sette henne litt på plass kan du takke for omtanken, men si at du helst ikke ville snakke om hvorfor du var der.

Det er ikke så nøye hva du gjør. Bare gjør hva du vil.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Gargamel skrev:

Man kan lure på om hun ble nysgjerrig på hvorfor du var der med DPS-behandler, og derfor fisker etter om alt står bra til. Det er ganske upassende. Det kan også bare være litt ubetenksomt.

Jeg ville enten sett litt stort på det og bare svart "Jo takk, bare bra"

Hvis du vil sette henne litt på plass kan du takke for omtanken, men si at du helst ikke ville snakke om hvorfor du var der.

Det er ikke så nøye hva du gjør. Bare gjør hva du vil.

Hun spurte ikke direkte hvorfor jeg var der. Mer i gaten: «så deg på nav, men tror ikke du kjente igjen meg» og «lenge siden sist, alt bra med deg?». Hun så jeg var i følge med noen, men jeg vet jo ikke om hun vet hvem de var og hva de jobber med. Men samtidig er det ikke et så stort sted, så vil tro hun har sett de der tidligere i følge med andre. 

Drømmeautomat
Skrevet

Det store spørsmålet her er vel hvorfor det er så viktig for deg hva du svarer. Det er jo bare hun som vil se svaret, så hva hun mener om deg må jo bety veldig mye for deg. Hvorfor egentlig?

SageSixpath
Skrevet

Jeg ville ikke sagt at det er uprof, intensjonen hennes kan være god! Kanskje hun ble positivt overrasket av og se deg ^^ Ville sagt at det hadde vært mer uprof av henne hvis hun gikk bort til deg og spurte deg dette mens hun var på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Det store spørsmålet her er vel hvorfor det er så viktig for deg hva du svarer. Det er jo bare hun som vil se svaret, så hva hun mener om deg må jo bety veldig mye for deg. Hvorfor egentlig?

Det er vel viktig for meg uansett hvem det gjelder - så det sier kanskje mest om min egen lave selvtillit? Jeg har alltid hatt et sterkt behov for å fremstå som «velfungerende», og når jeg ikke mestrer ting og må ha hjelp av helsevesen og/eller nav, så føles det vanskelig og sårt. Noe jeg ikke ønsker at folk som kjenner meg får vite om, og som i perioder hvor jeg er dårligere er dette et problem for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, SageSixpath skrev:

Jeg ville ikke sagt at det er uprof, intensjonen hennes kan være god! Kanskje hun ble positivt overrasket av og se deg ^^ Ville sagt at det hadde vært mer uprof av henne hvis hun gikk bort til deg og spurte deg dette mens hun var på jobb. 

Velger å tro at intensjonen var god, eventuelt ikke så veldig gjennomtenkt. Ja det hadde helt klart vært verre om hun kom bort, kanskje er det heldig at jeg var i følge med noen - for da slapp jeg i hvert fall det.

SageSixpath
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Velger å tro at intensjonen var god, eventuelt ikke så veldig gjennomtenkt. Ja det hadde helt klart vært verre om hun kom bort, kanskje er det heldig at jeg var i følge med noen - for da slapp jeg i hvert fall det.

Haha ja! Det værste jeg vet om er når mennesker fra barneskolen/skolen som du absolutt ikke orker å ha en '' small talk '' samtale om kommer bort til deg helt uforventet.. 

Men det skal også sies at hvis vi trekker oss for mye tilbake så stenger vi oss selv inni vår egen realitet.. Det er sunt å være litt frampå, og tørre å snakke med bekjente eller nye mennesker. 

Ikke at jeg anbefaler det til noen, men jeg sleit veldig mye før psykisk.. både med sinne og snakke med andre mennesker, jeg levde i min egen boble. Det som reddet meg var når jeg oppdaget psykadeliske stoffer -> Sopp, Lsd, mdma <- Etter dette så har livet mitt blitt forandret, nesten som at jeg hadde gått 40 år til en psykolog! Jeg ble mer selvsikker, mer glad og greide å fjerne mitt sinne helt! - Igjen, jeg anbefaler ikke bruk av stoff, men forteller hva som hjalp meg i min situasjon.

Håper alt løser seg for deg!

Peace and love my fellow human ^^

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SageSixpath skrev:

Haha ja! Det værste jeg vet om er når mennesker fra barneskolen/skolen som du absolutt ikke orker å ha en '' small talk '' samtale om kommer bort til deg helt uforventet.. 

Men det skal også sies at hvis vi trekker oss for mye tilbake så stenger vi oss selv inni vår egen realitet.. Det er sunt å være litt frampå, og tørre å snakke med bekjente eller nye mennesker. 

Ikke at jeg anbefaler det til noen, men jeg sleit veldig mye før psykisk.. både med sinne og snakke med andre mennesker, jeg levde i min egen boble. Det som reddet meg var når jeg oppdaget psykadeliske stoffer -> Sopp, Lsd, mdma <- Etter dette så har livet mitt blitt forandret, nesten som at jeg hadde gått 40 år til en psykolog! Jeg ble mer selvsikker, mer glad og greide å fjerne mitt sinne helt! - Igjen, jeg anbefaler ikke bruk av stoff, men forteller hva som hjalp meg i min situasjon.

Håper alt løser seg for deg!

Peace and love my fellow human ^^

Er når jeg er i en dårlig periode og sliter psykisk jeg ikke orker å forholde meg til kjente/ukjente som ikke kjenner meg godt. Klarer ikke holde fasaden når jeg er langt nede, forstår jo at problemet hovedsaklig ligger hos meg selv og ikke den andre. Hun hadde kanskje ikke forutsetning til å vite hvordan jeg reagerte på henvendelsen hennes? Kanskje er jeg overfølsom og overreagerer og feiltolker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...