Gå til innhold

Det skal ikke være lett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du enig?

Anonymkode: 528a6...7ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I dag har vi bare alle så mer enn nok tror jeg. Men viktig å ta vare på de gode stundene. En gang går solen ned for oss alle.

Anonymkode: 6aad8...d68

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener folk flest er ofte så oppjaget og stressa i dag nesten uansett vilken situasjon de befinner seg i synes jeg. Sjelden noen snakker om " langsom tid" i  dag slik som bare før et tiår siden.  En mye flyktig og overflatisk tid på en måte. Jeg vet. Ikke for alle, men folk flest har ofte så mer enn sitt å drive  på med i dag tror jeg ,selv om man skulle slumpe til å være uten arbeid eller er pensjonist. En del virker som å tro at har man ikke lønnsarbeid så er tilværelsen rene paradis. Men det kan være strevsomt nok for folk flest. Alt krever sitt.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener folk flest er ofte så oppjaget og stressa i dag nesten uansett vilken situasjon de befinner seg i synes jeg. Sjelden noen snakker om " langsom tid" i  dag slik som bare for et tiår siden.

De snakker vel om mindfulness i stedet. "Langsom tid" var både på norsk og relativt lett å begripe hva var, så det var nok ubrukelig i lengden.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet. Ikke for alle, men folk flest har ofte så mer enn sitt å drive  på med i dag tror jeg, selv om man skulle slumpe til å være uten arbeid eller er pensjonist. En del virker som å tro at har man ikke lønnsarbeid så er tilværelsen rene paradis.

Det er vel vanskelig å oppnå den helt ideelle balansen mellom tid og penger. Og man har ofte mest lyst på mer av det man har minst av. Men jeg synes ikke norske friske og relativt unge pensjonister skal klage (jeg påstår ikke at du er blant dem). De scorer høyt på det aller meste man trenger for å ha gode hverdager.

AnonymBruker
Skrevet

Det være forelesere ved Undervisningsinstitusjonene som poengterte dette med langsom tid eller fraværet av denne til forskjell fra tidligere. Ikke akkurat hektet opp mot mindfullness som vel  kom senere.

Folk har sitt i dag tror jeg bare. Ikke bare legene og psykiatterene og fastlegesystemet som sliter med å holde seg i virkeligheten.

AnonymBruker
Skrevet

Men du er kanskje selv lege eller helsepersonell?

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg liker ikke ordtak, det er nedarva "visdom". Lag heller dine egne ordtak. 

Det skal ikke være lett er vel bare en klisjé man mumler når man strever med noe og ikke får det til. Tror ikke jeg vile anbefale det som generell livsholdning :)

På nittitallet kjeda folk ofte ræva av seg. Det gjorde nok at de i desperasjon brukte fantasien mer, hadde kanskje sånn sett et rikere indre liv. Men helsike heller, jeg er så glad for at vi har telefonene og appene i dag. Det gir verden en ekstra, nokså fantastisk dimensjon hvis man bruker dem rett. Og det gjør at man kan møte og ha kontakt med folk fra helt andre steder på kloden. Jeg syns det er fantastisk.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er kanskje selv lege eller helsepersonell?

Hvis det er meg du svarer: Nei, det er jeg ikke. Men jeg har levd en god stund og tror ikke vi nødvendigvis trenger helsepersonell for å fortelle oss hvordan vi vanlige folk har det i hverdagen.

Noe (ikke alt) av dette jaget og stresset som du mener alle har så mye av, kan de fint redusere selv. Jeg tror ikke noe på at de helt grunnleggende tingene som å passe en jobb og "drifte" en husholdning er så mye tyngre og vanskeligere nå enn før. Men veldig mange legger inn en masse ting de "må" i tillegg, og da kan selvfølgelig totalen bli i meste laget. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var for mye barneoppdragelsesteorier og dårlige barneskolemiljø på de tider du viser til.For mange lærere som alt annet enn ville barna vel. For mye som aldri ble tatt tak i av jug og bedrag men lever videre i historiebøkene som et vellykket etterkrigsprosjekt. Tror jeg.

Drømmeautomat
Skrevet

Husk at i virkelig gamle dager (50-60-tallet) kunne en familie leve på én inntekt. Det er for de fleste ikke mulig lenger. Ikke tvil om at det fører til mindre fritid for den enkelte og mer penger for "the man".

AnonymBruker
Skrevet

Mange tjente for lite til å leve på en inntekt og jobbmulighetene ikke alltid så store. Mange ble " presset" inn i en livsanskulse og " borgerlig perverterthet" av et konformitetspress vi ikke ser maken  til så langt i dag.  Hva du jobbet med har også stor betydning for hvilke livsbetingelser du og din familie hadde. Alle jobbet ikke i posten eller offentlig sektor eller som lærer eller politiker. Hva du gjorde om du ble mobbet eller trakassert fysisk og verbalt eller slike ting om du valgte å leve videre da.

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg sier på ingen måte at ting var bedre før. Det meste var definitivt verre. Jeg sier bare at vi skulle hatt mye høyere lønn i dag, lønnsutviklingen har vært meget dårlig.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg sier på ingen måte at ting var bedre før. Det meste var definitivt verre. Jeg sier bare at vi skulle hatt mye høyere lønn i dag, lønnsutviklingen har vært meget dårlig.

Lønningene har da økt mer enn kostnadene de siste 50 årene. Kjøpekraften har aldri vært bedre.

AnonymBruker
Skrevet

I våre dager derimot. Folk har mere enn sitt i dag over hele fjøla. Det er ikke mye synd på noen i dag synes jeg.

Drømmeautomat
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønningene har da økt mer enn kostnadene de siste 50 årene. Kjøpekraften har aldri vært bedre.

Kanskje, men fortsatt alt for lite. Overskuddet har aldri vært mer ujevnt fordelt. Husk at vi har mye høyere produktivitet i dag pga. teknologi og kunnskap. Vi skulle hatt mye høyere lønninger som så kunne tas ut i redusert arbeidstid, tre timer per dag ville vært passe.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje .Vi har ikke alle like høye tanker om alt og hva som hjelper. Noe som kanskje reflekteres i meningsmålingene.

AnonymBruker
Skrevet

Så mange er veldig ille berørt over hva de opplever som en veldig negativ utvikling både ute og hjemme tror jeg. Mange har følt mye på kroppen for seg selv og de nærmeste tror jeg. Vi kan nok se mere svingniger i meningsmålinger tror jeg og alle kanskje ikke så enig i at tre timers dagen er så realistisk. Tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Mange kommuner har jo snart råd til ingenting lenger og dette slår helt forferdelig ut for de svakeste og sykeste blandt oss. Enkelte sykdommer er jo også veldig alvorlig ressurskrevende og helt grusomt forferdelig for den som rammes og de nærmeste selvsagt. Bare uforståelig hvordan alt skal gå synes jeg. Sykepleiere og leger manglet man vist også snart overalt. Er vel generasjonskifter der også. Ikke rart mange er ille berørt i dag. Følelser kan slå så mange veier. Enkelte mennesker er veldig engstelig for å vise svakhet og at de ikke mestrer situasjonen og spørre om hjelp. Mye sinne og utagering har sånne årsaker tror jeg. Andre skriver bøker.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk har mere enn sitt i dag over hele fjøla. Det er ikke mye synd på noen i dag synes jeg.

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange er veldig ille berørt over hva de opplever som en veldig negativ utvikling både ute og hjemme tror jeg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange kommuner har jo snart råd til ingenting lenger og dette slår helt forferdelig ut for de svakeste og sykeste blandt oss. Enkelte sykdommer er jo også veldig alvorlig ressurskrevende og helt grusomt forferdelig for den som rammes og de rmeste selvsagt. Bare uforståelig hvordan alt skal gå synes jeg.

Jeg får ikke tak i om du mener at det ikke er synd på noen (ref. øverste sitat) eller om det er forferdelig synd på (nesten) alle?

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du enig?

Hva er egentlige problemene?

Har du et pengeskap som skal flyttes kanskje? Hvordan du skal gjøre det? Hvor stort er det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...