Gå til innhold

Beste løsning for å "trikse" med mens i ferie, 14-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datteren vår får mest sannsynlig mensen når vi er i Hellas i sommer (vi er borte i 10 dager, sjansen er veldig stor for at hun har mens i 5-6 av disse dagene). Jeg ønsker å hjelpe henne med å slippe dette. Hun hadde mensen hele uka mens vi var på badeferie i fjor sommer, og det var ikke veldig gøy for henne.

Jeg trenger ikke kommentarer som at "det er sånn det er å være kvinne", "lær henne å takle mensen" osv. Hun er kjempeflink, har aldri laget noe stort nummer av det i det hele tatt, men selv jeg som er over 40 synes jo det er kjipt å ha mens på Sydenferie.... Og jeg kan bruke tamponger, det får hun ikke til.

Da jeg var tenåring gikk jeg på  noen piller man måtte ta tre ganger daglig tror jeg, for å utsette. De funket på meg den ene gangen jeg tok dem. Så vet jeg det finnes piller som minsker blødningen, sånne har jeg fått som voksen da jeg hadde ekstremt kraftige blødninger (men tok dem aldri, så jeg kjenner ikke til hvordan de fungerer i praksis). Så finnes det selvfølgelig p-piller, men det trenger hun ikke av andre grunner enn å ha kontroll på mensen (aktiv i idrett, og mensen kommer ubeleilig med ujevne mellomrom, men dette har hun til nå taklet greit da).

Hva er lurest å ta opp med fastlegen? Hun er frisk, slank og har ingen sykdommer, så sånn sett står vi nok fritt til å prøve det meste...

Anonymkode: 92dd3...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er bare å si det slik som det er. At dere skal på ferie og at hun trenger p piller eller midlertidig medikament for å utsette mensen. Hvis ikke så kan dere ta det opp med helsesøster. Husk bare å ta det opp med de tidligst mulig sånn at pillene kan få tid til å virke! 

Anonymkode: 43d8a...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å si det slik som det er. At dere skal på ferie og at hun trenger p piller eller midlertidig medikament for å utsette mensen. Hvis ikke så kan dere ta det opp med helsesøster. Husk bare å ta det opp med de tidligst mulig sånn at pillene kan få tid til å virke! 

Anonymkode: 43d8a...f94

Også greit å være obs på at p-piller ofte gir småblødninger i begynnelsen. 

Og husk faktor 50 i ansiktet så mye som mulig for å hindre - om mulig - melasma/pigmenteringer i ansiktet på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så finnes det selvfølgelig p-piller, men det trenger hun ikke av andre grunner enn å ha kontroll på mensen (aktiv i idrett, og mensen kommer ubeleilig med ujevne mellomrom, men dette har hun til nå taklet greit da).

Hva er lurest å ta opp med fastlegen? Hun er frisk, slank og har ingen sykdommer, så sånn sett står vi nok fritt til å prøve det meste...

Anonymkode: 92dd3...298

Høres ut som p-piller egentlig er et godt alternativ for henne, men jeg er redd dere er litt for sent ute - som Cilie sier så er det veldig vanlig med blødningsforstyrrelser de første 2-3 mnd når man begynner på p-piller. Men ta dette opp med fastlege så fort som mulig, i dag finnes det kanskje piller som ikke gjør det i særlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...