Gå til innhold

Hva er egentlig schizotyp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva symptomene er, men jeg blir så forvirret når jeg noen steder leser om "schizotyp personlighetsforstyrrelse" mens jeg andre steder leser om "schizotyp lidelse." Tydeligvis regnes det som en personlighetsforstyrrelse i DSM-5 mens det regnes som en generisk lidelse i ICD-10 (som en mildere form for schizofreni).

Hva er egentlig korrekt? En personlighetsforstyrrelse utvikler man jo gjerne over tid gjerne på bakgrunn av oppveksten, mens en generisk lidelse ville ha oppstått uansett, er det sånn å forstå? Jeg prøver bare å forstå meg selv best mulig 

Anonymkode: 9ac3d...df7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ingen som kan slå i bordet og si at DSM har rett og ICD feil eller vv.

Du har forstått uenigheten korrekt. Mellom de to ligger Atlanterhavet.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, kupton skrev:

Det er nok ingen som kan slå i bordet og si at DSM har rett og ICD feil eller vv.

Du har forstått uenigheten korrekt. Mellom de to ligger Atlanterhavet.

Takk. Atlanterhavet er oppkalt etter den greske titanen, Atlas. På gresk betyr det å "holde ut". Mao skal jeg gjøre nettopp det. Det var en fin tanke. Takk, nok en gang. 

Anonymkode: 9ac3d...df7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...