Gå til innhold

melatonin vs Circadin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjelder ikke meg, så ikke svar utfra hva dere vet om meg. Leser at det ene blir brukt ved døgnrytmeforstyrrelse, og det andre ved insomni.  Men gir ikke det første også insomni om en må følge visse rutiner i hverdagen? Når det tar to timer å sovne,  uansett når man legger seg,  og er trett, har vanskelig for å våkne og stå opp når en må, dvs mellom 0615 eller 0715.  Sammenhengende søvn når en først har sovna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Circadin er en depotformulering av melatonin. 

Hvis problemet er å få sove, ville jeg heller brukt melatonin. Hvis problemet er urolig søvn er Circadin bedre.

Skrevet
15 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis problemet er å få sove, ville jeg heller brukt melatonin. Hvis problemet er urolig søvn er Circadin bedre.

Skulle hatt begge jeg da😅

Skrevet
39 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vet du det, eller synes du bare det virker logisk? Ja, vet Circadin er depotformuleringen, og det virker jo veldig logisk slik du skriver, men leste at depotformuleringen var anbefalt ved insomni, dog uten at det var spesifisert hvilken type. Kapslene var anbefalt ved forsinket søvnfase  ( https://helse-bergen.no/behandlinger/melatoninbehandling-av-sovnproblemer?language=2068&behandling=Døgnrytmelidelser). Strider mot logikken, og jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Mener de med insomni mer  søvnvansker enn med innsovning, kanskje, at bare innsovningsvansker ikke går under paraplyen insomni? 

Vil ikke si det er sannsynlig at forsinket søvnfase er problemet til vedkommende, siden innsovning tar like lang tid uansett når.  

Skrevet

Mente at jeg lurte fordi informasjonen jeg fant strida mot min logikk, og så ble jeg litt forvirra

Blomsterfluen
Skrevet (endret)
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

jeg bruker cirkadin. det er melatonin egentlig. jeg sover veeeeldig fort på dem. så fort og så godt at jeg våkner gjerne lys våken klokka 4, selvom jeg ikke sovna før 23.30. jeg slet med insomni og urolig søvn.

Endret av Blomsterfluen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...