Gå til innhold

kosthold

MEV

Anbefalte innlegg

Kan man få følelse av uro i kroppen/lette skjelvinger/lett hjertebank pga. dårlig kosthold? Jeg fryser også veldig lett. Det siste halvåret har jeg vært plaget av dette, uten at legen min har funnet noe galt med meg. Han konkluderte med at jeg er stresset, noe som til en viss grad kan stemme (jeg jobber fire dager i uka, har to barn på 6 og 2 år, en mann som jobber veldig mye, og hus som skal holdes i orden). Denne diagnosen fikk jeg i høst, og har etter dette blitt mye flinkere til å sette av tid til meg selv/selvpleie. Jeg har blitt mye bedre, men det er ikke helt borte. Det har blitt mye tenking disse månedene, og siden legen ikke fant noe, ble jeg redd for at det kunne være noe psykisk (Jeg har aldri vært syk, hverken psykisk eller fysisk tidligere). Jeg har lest mye om dette temaet, og har nok tenkt meg redd i blant, men syns likevel ikke at det passer helt på min situasjon. Jeg er ikke deprimert, og føler meg heller ikke spesielt engstelig, og fungerer greit både på jobben og sosialt. Etter hvert begynner jeg nå å legge merke til når disse symptomene kommer, og veldig ofte er det når jeg er sulten. Jeg har aldri hatt noe særlig matlyst, og har vel et heller dårlig kosthold. I løpet av en dag spiser jeg 2 skiver + en yoghurt til lunsj, samt middag. Om kvelden blir det litt for ofte snop og cola, selv om det er blitt mindre enn det var. Symptomene kommer ofte før eller under lunsjen. En stund etter lunsj føler jeg meg helt fin igjen.

Jeg har aldri spist frokost, for jeg eier ikke matlyst om morgenen, men jeg burde vel kanskje begynne med det?

Det ble litt langt dette, men spørsmålet mitt er altså om disse symptomene kan ha noe med kostholdet mitt å gjøre. Jeg er forøvrig 167 cm høy, og veier 64 kg.

Håper noen kan ta seg tid til å svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei MEV,

Ditt vekttap det siste halve året karakteriseres som ’signifikant vekttap’. Det forteller meg at du enten spiser for lite kalorier eller har noe annet som pågår i kroppen din. Siden legen din ikke har funnet noe, og basert på det du skriver du spiser, vil jeg si at vekttapet kommer av for lite daglige kalorier. Ditt inntak ser ikke ut til å nå opp til 1000 kcal daglig, langt fra de 2000 du bør spise. Synes ikke det er rart at du fryser lett og har skjelvinger i kroppen etc med et så lite inntak. Med tanke på at symptomene er verst ved lunchtid, virker det som at matinntaket har mye av skylden for plagene. Stress vil selvfølgelig forverre slike plager.

Matlyst og inntak kan ofte være en ond sirkel. Langvarig lavt inntak fører til mangel på forskjellige næringsstoffer som igjen fører til nedsatt matlyst. Først og fremst vil jeg anbefale at du begynner med en mulitivitamin. Deretter er frokost en veldig viktig del av et sunt kosthold. Dette er gjerne bare en vane du må venne deg til. Snop etc på kvelden kan faktisk hindre deg i å være sulten til froskost, så prøv å redusert snopet på kvelden og spis heller en god og sunn forkost.

Gjennom en dag bør du få i deg rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 2-4 frukt, 3-5 grønnsaker, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk – ca størrelsen av håndflaten din). Dette vil sørge for at du får i deg det du trenger av næringsstoffer. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...