Gjest Nupla Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Hei. Lurer på om solsikke-kjerner er et godt alternativ som snacks? Har sett på pakken at kcal innholdet er veldig høyt, men mamman min påstår at det er veldig sundt. Mødre har jo som regel rett... Men jeg vil passe på vekten min. Solsikke kjerner er jo bare SÅÅÅÅÅÅÅ godt! Bør jeg da unngå å lange innpå for mye av dette? klem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 solsikkerkjerner er veldig sunt..og veldig godt. Og så sant du ikke er veldig overvektig og bør gå ned i vekt, så kan du trygt spise det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunt er ikke magert Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Det er ingen nødvendig sammenheng mellom sunt og kalorifattig (eller mellom usunt og kaloririkt). Det er mye kalorifattig som ikke er så sunt (feks. at det inneholder kunstige søtningsmidler, mye salt, tilsetningsstoffer osv), og mye sunt som er fult av kalorier (sunne oljer, nøtter, kjerner/frø, avocado..). Solsikkekjerner er sunt, men inneholder mye kalorier hvis du spiser flere håndfuller av dette. Litt som tilsetning i brøddeigen etc er bare bra. Og gjerne som erstatning for usunt snacs (fylt opp med sukker og animalsk fett), men det er ikke nødvendigvis så mye magrere selv om det er mye sunnere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hei Nupla, Din mamma har rett i at solsikke-kjerner er sunt. Og det er et godt alternativ til snacks. Men som med alt annet snacks, bør ikke solsikke-kjerner overdrives heller. Det er ikke slik at alt som er sunt er slankende. Solsikke-kjerner er rike på kalorier – 30 gram gir rundt 160 kcal. Men samtidig gir de også en del proteiner, fiber, B-vitaminer (inkludert B1, niacin, B6, og folsyre), magnesium, sink, kalium, fosfor, og jern. Og fettet de inneholder mest av (flerumettede fettsyrer) er sunt fett. Men som sagt, de bør ikke overdrives dersom du passer på vekta. Og det samme gjelder for annet snacks også. Du kan jo også bruke forskjellige grønnsaker som snacks i tillegg til solsikke-kjernene. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.