Gå til innhold

Kupton: Hvilken kompetanse ligger det bak denne artikkelen i Tidsskriftet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er det forfatterenes kompetanse du mener, i såfall er trykker du bare på "om forfatterne".

Anonymkode: 7298a...704

AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når det er sånt hysteri rundt benzo.

Anonymkode: 1d364...321

Skrevet

Gjerden kjenner jeg fra 80-tallet. Han er på ideologisk basis motstander av psykofarmaka.

De to andre er høyt kvalifiserte farmakologer. Ulempen med dem er at de ser alt fra perspektivet "In vitro". In vivo ser verden svært ofte annerledes ut.

I min tid sluttet jeg å konsultere farmakologer som ikke også hadde betydelig klinisk praksis. Aamo i Trondheim og Tanum i Oslo er fantastiske unntak. De behersker både farmakologi og psykiatrisk klinikk.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, issomethingwrong skrev:

https://tidsskriftet.no/2018/09/debatt/kvetiapin-brukes-mye

I fravær av andre medisiner mot angst som ikke er vanedannende og har raskt innsettende effekt, mener jeg at lave doser antipsykotika faktisk brukes for lite mot denne problemstillingen, men artikkelforfatterne er tydeligvis sterkt uenige? 

Hva er problemet med å kjøre en vitenskapelig studie av kvetiapin (eller andre piller) mot angst ? Hvorfor dette gis uten å undersøke om pillen virker først?

Burde ikke være mangel på folk med angst som kan delta i en slik vitenskapelig studie, dette er en gigantisk stor pasientgruppe  som profittsøkende pharma bedrifter sannsynligvis ville jaktet på om de mente det var økonomiskt lønnsomt (??)

Dersom pillen (virkelig) virker mot angst, men pharma bedriftene ikke kan kjøre studier på det fordi patentet er på vei til å gå ut el.l, så må en enten endre patentsystemet for å gjøre slikt lønnsomt (altså dokumenterer patentinnehaver effekt for ny pasientgruppe enn opprinnelig patent var for, fornyes patentet for ny pasientgruppe, el.l), eller så får stater ta på seg jobben med studien da om ingen eier rettighetene lenger

(Jeg aner ingenting om temaet, men svarte likevel, tror min ekstremt høye logikk og resonement - evner (ja ikke norsk-evner lol), veier opp for mange på faglig kunnskap, bare hyggelig å bidra :) )

Anonymkode: 6bf60...488

Skrevet (endret)
3 minutter siden, cathlin skrev:

Hva er serum lipider?

Fettstoffer: kolesterol og/eller triglycerider i blodet. 

Endret av Villanda
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eller så får stater ta på seg jobben med studien da om ingen eier rettighetene lenger

Enig. Men det bevilges ingen penger til slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...