Gå til innhold

Ærlighet i terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, kupton skrev:

I prinsippet er det to typer hjerner. De som evner å tenke og forstå generelt og abstrakt, og de som kun oppfatter ting enkelt og konkret. 

Froskens utsagn var generelt, og hun påsto ikke noe om noen. Klok som hun er, vet hun at hun ikke vet noe om hvordan ts eller andre har oppført seg i terapi. Derfor kommer hun med et klokt, generelt svar. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere sin egen adferd i lys av dette svaret. 

Hvilken hjerne mener du at jeg er?

Anonymkode: bff6c...6ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, kupton skrev:

I prinsippet er det to typer hjerner. De som evner å tenke og forstå generelt og abstrakt, og de som kun oppfatter ting enkelt og konkret. 

Froskens utsagn var generelt, og hun påsto ikke noe om noen. Klok som hun er, vet hun at hun ikke vet noe om hvordan ts eller andre har oppført seg i terapi. Derfor kommer hun med et klokt, generelt svar. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere sin egen adferd i lys av dette svaret. 

Husk også at i tekst kommer ikke alt frem. Snakker du med noen i rl kan personen utbrodere mye mer og fortelle om alle tankene man tenker og ikke fremstå som «enten/eller». Nyansene kommer ikke frem på tekst.

Jeg for min del vet at jeg tenker mye mer nyansert enn det jeg formidler i tekst fordi jeg ikke orker å skrive lange utbroderinger. I tekst kommer som regel derfor det enkle og konkrete frem. Jeg prøver å folusere på spørsmålet.

Jeg er forøvrig enig i at frosken er en klok dame. Hun har hjulpet meg mye og fått meg til å våkne mange ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tror du her misforstår Froskens svar litt. Mange følelser er OK å vise i terapi, men det handler kanskje litt om hvordan de kommer til uttrykk? Det er f.eks. helt OK og mange ganger nødvendig å få lov til å gråte, men å utaggere med fysisk sinne mot seg selv eller møbler er ikke hensiktsmessig.

I mitt tilfelle er det å vise følelser så vanskelig at det kommer feil ut uansett hvordan jeg gjør det. Derfor må jeg avstå. Det har med meg og ikke andre å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

@frosken: jeg ber om unnskyldning hvis du oppfattet mitt svar negativt. Det var heller ikke vondt ment og har ingenting med deg å gjøre. Det med følelser er så vanskelig for meg at det er enten/eller, jeg får ikke til å forklare hva jeg mener. Jeg håper svaret mitt ikke forstås negativt, og du skal vite at jeg har satt stor pris på dine svar, også de som svir. Du har hjulpet meg mye. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle er det å vise følelser så vanskelig at det kommer feil ut uansett hvordan jeg gjør det. Derfor må jeg avstå. Det har med meg og ikke andre å gjøre. 

Uten at jeg kjenner deg, ville jeg tenke at i terapirommet har du en unik mulighet til å øve på å vise følelser i små porsjoner av gangen.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Uten at jeg kjenner deg, ville jeg tenke at i terapirommet har du en unik mulighet til å øve på å vise følelser i små porsjoner av gangen.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det - derfor blir det så enten/eller når det kommer til å vise følelser som går på meg som person. Det er derfor best å fokusere på andre ting jeg mestrer dårlig. Jeg føler jo at jeg har vært flink og lykkes når det kommer til andre ting. 

Drømmeautomat
Skrevet

Enig i at det må være et mål å være ærlig, men det fins unntak. Hvis man f.eks. røyker cannabis en gang i uka og blir spurt om rusbruk vil jeg si at man bare bør svare nei, så lenge man selv ikke ønsker å endre det. I verste tilfelle kan det ende med at du blir fratatt førerkortet, og uansett vil mange henge seg opp i dette slik at man kaster bort tid på det.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ps. Jeg har etter beste evne forsøkt å være ærllg og ikke bare utagert i terapi. Jeg har jobba virkellg hardt og stått på. Kanskje mer enn mange andre. Jeg har gått gjennom mye smerte og lært på den harde måten. Jeg har også forsøkt å lære av mine reaksjoner og bruke dem konstruktivt i behandlingen. Jeg har hatt en enorm utvikling. 

Jeg mener jeg har vært ærlig, så er kjempevondt for meg lese svaret ditt. Men jeg vet at svaret ditt er konstruktivt ment og et forsøk på å hjelpe, ikke ment som negativ kritikk.

Nå vet jeg dessuten at det jeg har trodd er å vise mine følelser ses på som utagering. Jeg skal aldri gjøre det mer, det var tøft nok å gjøre det, og jeg har trosset masse angst og skam ved å gjøre det. Det er ingen andre som har fått se mine følelser, jeg skjuler dem godt og spiller uberørt hele tiden fordi jeg ikke klarer å vise noen mine føleser og ikke vil være noen belastning for andre. 

Det virker som om du tolker alt i verste mening.Jeg leste Froskens svar og fant ingen kritikk til deg i det. Og vis Jeg kan tillate meg å si dette uten at hele din verden går under , du vil nok få det mye bedre om du kutter ut ordene alltid og aldri fra ditt vokabular. Livet er ikke svart/hvitt. 

Anonymkode: 4f2b8...99d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om du tolker alt i verste mening.Jeg leste Froskens svar og fant ingen kritikk til deg i det. Og vis Jeg kan tillate meg å si dette uten at hele din verden går under , du vil nok få det mye bedre om du kutter ut ordene alltid og aldri fra ditt vokabular. Livet er ikke svart/hvitt. 

Anonymkode: 4f2b8...99d

Du velter ingenting med svaret ditt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil takke dere alle for svar, råd og ærlige tilbakemeldinger på meg som person. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, kupton skrev:

Betyr svaret ditt at jeg er dum/har lav iq?

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr svaret ditt at jeg er dum/har lav iq?

Han kan vel ikke vite noe om akkurat DIN, da! 

Anonymkode: 02525...9ce

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler min behandler har vært ganske tydelig på at det ikke er mer håp for meg, og det er ikke noen vits å lete etter håp mer. 

Jeg for min del antar at den følelsen er akkurat det - en følelse - og at det er lite sannsynlig at den stemmer overens med virkeligheten. Riktignok har jeg lest litt av hvert om behandlere her, men det virker veldig sært at en profesjonell behandler tydelig uttrykker at det ikke er noe håp.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, laban skrev:

Jeg for min del antar at den følelsen er akkurat det - en følelse - og at det er lite sannsynlig at den stemmer overens med virkeligheten. Riktignok har jeg lest litt av hvert om behandlere her, men det virker veldig sært at en profesjonell behandler tydelig uttrykker at det ikke er noe håp.

Kupton har sagt her at han har gitt opp noen pasienter fordi det ikke fantes håp om bedring. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kupton har sagt her at han har gitt opp noen pasienter fordi det ikke fantes håp om bedring. 

Jeg sa vel noe mer enn bare det? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg sa vel noe mer enn bare det? 

Ja, du sa at de ble gitt opp fordi de ikke ville eller greide å jobbe godt nok i terapitimene. De nyttiggjorde seg altså ikke behandlingen ;)

BeautifulWorld
Skrevet

Jeg forteller behandleren min absolutt alt. Jeg er veldig ærlig.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, BeautifulWorld skrev:

Jeg forteller behandleren min absolutt alt. Jeg er veldig ærlig.

Jeg har også gjort det. Til nå. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolket det som om det ikke var framgang i behandlingen / samspillet mellom akkurat den pasienten og akkurat den behandleren. Det betyr ikke at det ikke er håp for pasienten. 

Men nå blir det kanskje i meste laget med antakelser og tolkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...