AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 Dette spørsmålet omhandler vel ikke direkte psykiatri, men er viktig for meg så dere får ha meg unnskyldt at jeg spør. Jeg bor på vestlandet og har vært uføretrygdet mesteparten av mitt voksne liv. Mine foreldre er velstående og har drevet et firma med stor omsetning i mange, mange år. De bør på østlandet så langt vekk fra meg. Nå har det bare gitt firmaet til min bror. Er det rett og riktig? Vi er 3 søsken som ikke har fått noe. Han tjener store penger på dette, mens vi 3 andre står igjen med ingenting... Anonymkode: 0a1a8...72a 0 Siter
Kayia Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 (endret) Nei slik du framstiller det (at de forfordeler formue skjevt om jeg forstår deg rett?) er ikke juridisk lovlig, men dersom de bestemmer hvem som skal arve hvilke objekt/verdier er det innafor. Be om bistand til å vurdere saken, mulig broren din har kjøpt (deler av eller hele) virksomheten, og at de har annen kapital som vil kompensere dette ift arv? I såfall er det lovlig nemlig. Arvingers sosiale, helsemessige eller økonomisk status har ikke noe med saken å gjøre, din uføretrygdhistorikk inkludert. Arv er regulert av juss, ikke av «rettferdighet» eller følelser Endret 28. juli 2019 av Kayia 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 12 minutter siden, Kayia skrev: Nei slik du framstiller det (at de forfordeler formue skjevt om jeg forstår deg rett?) er ikke juridisk lovlig, men dersom de bestemmer hvem som skal arve hvilke objekt/verdier er det innafor. Be om bistand til å vurdere saken, mulig broren din har kjøpt (deler av eller hele) virksomheten, og at de har annen kapital som vil kompensere dette ift arv? I såfall er det lovlig nemlig. Arvingers sosiale, helsemessige eller økonomisk status har ikke noe med saken å gjøre, din uføretrygdhistorikk inkludert. Arv er regulert av juss, ikke av «rettferdighet» eller følelser Han har ikke kjøpt firmaet, men bare overtatt det.. Jeg tror verken jeg eller de andre søstrene mine får noe som helst. Broren min har alltid blitt favoritisert i alle sammenhenger.. Anonymkode: 0a1a8...72a 0 Siter
Kayia Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke kjøpt firmaet, men bare overtatt det.. Jeg tror verken jeg eller de andre søstrene mine får noe som helst. Broren min har alltid blitt favoritisert i alle sammenhenger.. Anonymkode: 0a1a8...72a Dette trenger ikke være ulovlig, dersom dine foreldres øvrige verdier (hus/hytte/formue etc) kompenserer arv til dere. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 Jeg synes det viktigste her er hva som er rettferdig, og ikke hva loven sier. Dere er tross alt familie. Dessverre tror jeg foreldrene dine har lov til å gi bedriften til ett av barne uten å kompensere dere andre. Det betyr ikke at det er riktig og rettferdig: https://www.jusstorget.no/generasjonsskifte-i-aksjeselskaper-arv-og-arveavgift/ "Når generasjonsskiftet gjennomføres mens senior er i live, skjer dette typisk ved at senior – som regel i samråd med arvingene – inngår avtale med ett eller flere barn om å overta familiebedriften. Så lenge senior er eier og overdragelsen skal skje i seniors levetid, er dette en handling senior kan foreta uten hensyn til andre arvinger. Det betyr at senior kan overføre virksomheten vederlagsfritt, for en lavere pris enn markedsverdien eller til markedspris, alt etter hvilken løsning som best ivaretar hensynet til bedriften." Sånn som jeg leser det kan de gi bedriften til ett av barna uten å kompensere de andre. Sånne ting er superkomplisert, så ikke stol på meg. (Årsaken til at loven er sånn er antageligvis hensynet til bedriften og de ansatte der. Det er ikke alltid bra for en bedrift å bli splittet opp.) Du spør om hva som er rett og rimelig. Det kommer litt an på. Noen bedrifter er ikke så mye mer verd enn det de aktive eierne legger inn av arbeid. Da er det greit at den som gjør jobben sitter igjen med gevinsten. Hvis det er mer enn en håndfull ansatte synes jeg du burde fått en aksjepost. Mulig de som overtar bør ha en større andel. 0 Siter
frosken Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette spørsmålet omhandler vel ikke direkte psykiatri, men er viktig for meg så dere får ha meg unnskyldt at jeg spør. Jeg bor på vestlandet og har vært uføretrygdet mesteparten av mitt voksne liv. Mine foreldre er velstående og har drevet et firma med stor omsetning i mange, mange år. De bør på østlandet så langt vekk fra meg. Nå har det bare gitt firmaet til min bror. Er det rett og riktig? Vi er 3 søsken som ikke har fått noe. Han tjener store penger på dette, mens vi 3 andre står igjen med ingenting... Anonymkode: 0a1a8...72a Juridisk sett har dine foreldre rett til å gi bort hva de vil til hvem de vil, så lenge disposisjonen får reell betydning mens dine foreldre lever. Det er derfor neppe noe juridisk galt med det de har gjort, og når det gjelder overtakelse av et firma, så er det vel heller ikke helt uvanlig at det gjøres på denne måten for å unngå problemer med videre drift. 0 Siter
frosken Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 6 timer siden, Kayia skrev: Dette trenger ikke være ulovlig, dersom dine foreldres øvrige verdier (hus/hytte/formue etc) kompenserer arv til dere. Det er ingen krav om rettferdig fordeling av foreldres formue dersom disposisjonene er såkalte livsdisposisjoner, dvs. at de får reell virkning mens foreldrene lever. Man kan gjøre nøyaktig hva man selv vil med sin formue dersom man sørger for gjennomføringen mens man lever. Derimot kan man ikke gjøre tilsvarende i et testamente. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 25 minutter siden, frosken skrev: Det er ingen krav om rettferdig fordeling av foreldres formue dersom disposisjonene er såkalte livsdisposisjoner, dvs. at de får reell virkning mens foreldrene lever. Man kan gjøre nøyaktig hva man selv vil med sin formue dersom man sørger for gjennomføringen mens man lever. Derimot kan man ikke gjøre tilsvarende i et testamente. Ja, da må jeg vel bare innse at broren min får overta livsverket til foreldrene mine uten å betale en krone.. Og tjene millioner, men jeg og mine søstre ikke får noe.. Anonymkode: 0a1a8...72a 0 Siter
cilie Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da må jeg vel bare innse at broren min får overta livsverket til foreldrene mine uten å betale en krone.. Og tjene millioner, men jeg og mine søstre ikke får noe.. Anonymkode: 0a1a8...72a Det høres ikke greit ut. Snakker dere ikke sammen rundt dette i familien? 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da må jeg vel bare innse at broren min får overta livsverket til foreldrene mine uten å betale en krone.. Og tjene millioner, men jeg og mine søstre ikke får noe.. Anonymkode: 0a1a8...72a Kan du si litt mer om bedriften? Er det noen ansatte i tillegg til eierne? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da må jeg vel bare innse at broren min får overta livsverket til foreldrene mine uten å betale en krone.. Og tjene millioner, men jeg og mine søstre ikke får noe.. Anonymkode: 0a1a8...72a Har du snakket med dine foreldre om dette? På en måte er det jo bra at en av dere søsken har mulighet for å drive familiebedriften videre og det er vel rett og rimelig at denne personen tjener mest. Men dere andre søsken bør jo nesten få noe. Syns Gargamel sitt forslag om at dere søsken kunne fått aksjer i bedriften høres ut som et godt forslag, det har jeg sett at andre familier velger å gjøre. Jeg kan ikke noe om juss rundt dette, så ta det jeg sier med en klype salt. Men foreslår i første omgang at dere søsken snakker med faren deres om hva dere syns er rett og rimelig, og gjerne kommer med konkrete forslag som å få en viss prosent av aksjene. Anonymkode: b75f2...611 0 Siter
kupton Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: men jeg og mine søstre ikke får noe.. Dette er ikke sikkert. Dine foreldre har vel noe mer enn bedriften - hus, hytte, penger i banken etc. Dette kan dere arve. Det finnes noe som heter pliktdelsarv. Denne er på 1 mill, og vil bli forhøyet etter siste lovforslag. Anbefaler at du googler en del på arv. 0 Siter
frosken Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, da må jeg vel bare innse at broren min får overta livsverket til foreldrene mine uten å betale en krone.. Og tjene millioner, men jeg og mine søstre ikke får noe.. Anonymkode: 0a1a8...72a Ja, juridisk sett så har du ikke noe du skal ha sagt i forhold til at dine foreldre velger å overdra familiebedriften til broren din. Den dagen lengstlevende foreldre dør, så kan det vel fortsatt være mulig at dere alle arver noe. Bortsett fra de tilfellene hvor det er tatt opp pensjonistlån på boligen, så vil det som regel være noe arv. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 Skrevet 28. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, da må jeg vel bare innse at broren min får overta livsverket til foreldrene mine uten å betale en krone.. Og tjene millioner, men jeg og mine søstre ikke får noe.. Anonymkode: 0a1a8...72a Ligger vel litt mer til historien enn dette? Anonymkode: 3b245...e17 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ligger vel litt mer til historien enn dette? Anonymkode: 3b245...e17 Det har du ihvertfall ingenting med!! Det ligger vel bak mer i enhver historie enn 30 ord på nettet din dust. Anonymkode: 0a1a8...72a 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du ihvertfall ingenting med!! Det ligger vel bak mer i enhver historie enn 30 ord på nettet din dust. Anonymkode: 0a1a8...72a Det er faktisk vanskelig å mene noe om hva som er rettferdig når du ikke gir litt mer opplysninger. Det er stor forskjell på å nærmest overta en arbeidsplass og å arve en større bedrift. Uansett mener jeg du bør snakke med foreldrene dine og om hva som føles rettferdig. Jussen kommer i annen rekke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Skrevet 29. juli 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette spørsmålet omhandler vel ikke direkte psykiatri, men er viktig for meg så dere får ha meg unnskyldt at jeg spør. Jeg bor på vestlandet og har vært uføretrygdet mesteparten av mitt voksne liv. Mine foreldre er velstående og har drevet et firma med stor omsetning i mange, mange år. De bør på østlandet så langt vekk fra meg. Nå har det bare gitt firmaet til min bror. Er det rett og riktig? Vi er 3 søsken som ikke har fått noe. Han tjener store penger på dette, mens vi 3 andre står igjen med ingenting... Anonymkode: 0a1a8...72a Har dere et veldig dårlig forhold til foreldrene? Anonymkode: b1b91...352 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.