Gå til innhold

Hvor ville du reist ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å bli mer bevisst på alle områder, men ikke slutte å fly eller slutte å spise rødt kjøtt eller slutte å kjøpe nye klær.  Det handler om mer måtehold på alle områder.

Det kommer ikke til å skje. Folk later som de er så opptatt miljøet, men det er bare på papiret.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

  Selv flyr jeg en del, og har tenkt meg en langhelg til høsten og da kommer jeg til å fly selv om det er kun privat reise.

Anonymkode: 2b45d...5e6

Selvfølgelig, det er en menneskerett å fly.

Anonymkode: ef822...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å skje. Folk later som de er så opptatt miljøet, men det er bare på papiret.

Selvfølgelig, det er en menneskerett å fly.

Anonymkode: ef822...e3a

Hvis det er en menneskerett å fly så er det ganske mange som ikke får det.  Jeg tror ikke et øyeblikk at du er mer opptatt av nøkternhet og flyskam enn alle andre.  Det kan godt hende at du flyr aldri, men da er jeg sikker på at det er pga. mangel på penger.

Jeg har ikke tenkt å snu helt og fullt om på livet mitt de siste årene jeg lever pga. noen profeter.  Fly forurenser ikke mer nå enn for ti år siden, men plutselig skal alle bli så utrolig bevisste.  Det gjelder å tenke helhet.

Anonymkode: 2b45d...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis det er en menneskerett å fly så er det ganske mange som ikke får det.  Jeg tror ikke et øyeblikk at du er mer opptatt av nøkternhet og flyskam enn alle andre. 

Det er jeg ikke, men jeg er ingen hykler og later som jeg er så bekymret for miljøet. Det er bare å se på den årlige tråden om Earth Hour her på DOL: "Her sitter tusenvis av sosialistiske kvinner i stummende mørke en time i året for å spare miljøet, mens de febrilsk planlegger vårens sydentur. Ja, for skikkelige ferier i fjerne strøk må man jo unne seg for å få seg en pause fra deprimerende tanker om at alle klimautslippene snart har ført til at verden er i ferd med å gå under.".

Anonymkode: 55565...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke tenkt å snu helt og fullt om på livet mitt de siste årene jeg lever pga. noen profeter.  Fly forurenser ikke mer nå enn for ti år siden, men plutselig skal alle bli så utrolig bevisste.  Det gjelder å tenke helhet.

Anonymkode: 2b45d...5e6

Det er bare en floskel. Forurensing er nå en ting, det finnes rett og slett ikke nok ressurser/energi tilgjengelig på jorda til at vi kan fortsette å forbruke slik vi gjør nå, særlig ikke nå når folkerike land som Kina og India forventer samme levestandard som oss. Og hvilken rett har vi til å nekte dem det? Forbruket må kraftig ned, ellers ender vi med full krig om ressursene og total kollaps av sivilisasjonen slik vi kjenner den. Men folk lever i fornektelse, og tror det holder å slå av strømmen en time i året, samt å sortere avfall i tre søppelsekker.

Lykke til.

Anonymkode: 55565...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare en floskel. Forurensing er nå en ting, det finnes rett og slett ikke nok ressurser/energi tilgjengelig på jorda til at vi kan fortsette å forbruke slik vi gjør nå, særlig ikke nå når folkerike land som Kina og India forventer samme levestandard som oss. Og hvilken rett har vi til å nekte dem det? Forbruket må kraftig ned, ellers ender vi med full krig om ressursene og total kollaps av sivilisasjonen slik vi kjenner den. Men folk lever i fornektelse, og tror det holder å slå av strømmen en time i året, samt å sortere avfall i tre søppelsekker.

Lykke til.

Anonymkode: 55565...7bb

For noe tull du presterer å lire ut av deg.  Du får sikkert stjerne i himmelen.

Anonymkode: 2b45d...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg reist på venninnetur:

*Stockholm

*Reims (Champagne)

*København

*Tallin (veldig flott by, har vært der 2 ganger)

*Irland eller Skottland, litt mindre byer, lite kjent der

*Menton, Grasse eller Nice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
16 timer siden, Dorthe skrev:

Er det bedre å kjøre dieselbil gjennom hele Europa?

Det er et ganske komplisert spørsmål som fikk meg til å google en del i går kveld.

Svaret er nok at dieselbil er litt bedre enn fly hvis man kjører alene, og veldig mye bedre enn fly hvis det er flere i bilen.

Tog er overlegent bedre enn både tradisjonell bil og fly, uansett hvordan man ser på det.

Det som overrasker kanskje noen at elbil ikke er SÅ forbaska mye dårligere enn tog. Hvis man er 4 stk i en mellomstor elbil vil jeg tro det faktisk er bedre for klimaet enn tog, selv om man tar med produksjon av bilen, men ser bort fra produksjon av toget. Det spiller ingen rolle i regnestykket om strømmen kommer fra brunkull eller vannkraft, siden både tog og elbil går på strøm.

(Jeg baserer dette på en kilde som sier at en elbil bruker 50% mer energi per passasjer/km enn tog, når det er gjennomsnittlige 1,5 passasjerer i elbilen og gjennomsnittlig belegg i toget. I tillegg at 50% av energibruket gjennom levetiden til en elbil er produksjon av bilen.)

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

 

Det som overrasker kanskje noen at elbil ikke er SÅ forbaska mye dårligere enn tog. Hvis man er 4 stk i en mellomstor elbil vil jeg tro det faktisk er bedre for klimaet enn tog, selv om man tar med produksjon av bilen, men ser bort fra produksjon av toget. Det spiller ingen rolle i regnestykket om strømmen kommer fra brunkull eller vannkraft, siden både tog og elbil går på strøm.

 

Men man får en utfordring med lading av elbil på kontinentet. I f.eks. Frankrike er de tilnærmet fraværende; der er strømmen dyr og bilene jo ikke sponset av staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

For noe tull du presterer å lire ut av deg.  Du får sikkert stjerne i himmelen.

Anonymkode: 2b45d...5e6

Takk for dine gode og gjennomtenkte argumenter. Ignoransen lenge leve!

Anonymkode: 55565...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re. flyskam og klima: Jeg er vanligvis mot prisregulering, men synes det er rart ikke flyprisene er noe mer regulert. Det er ikke noe problem å finne flybilletter til Sydeuropa til få hundrelapper, om man er fleksibel. Vel og bra at hver og en av oss bør ta ansvar, men jeg synes flyreiser burde koste litt mer.

 

Eksempel: Athen i oktober og november, priser fra 399: https://www.norwegian.no/booking/fly/lavpris/?D_City=OSLALL&A_City=ATH&D_SelectedDay=01&D_Month=201910&mode=ab#/?origin=OSLALL&destination=ATH&outbound=2019-10&inbound=2019-10&adults=1&currency=NOK

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke, men jeg er ingen hykler og later som jeg er så bekymret for miljøet. Det er bare å se på den årlige tråden om Earth Hour her på DOL: "Her sitter tusenvis av sosialistiske kvinner i stummende mørke en time i året for å spare miljøet, mens de febrilsk planlegger vårens sydentur. Ja, for skikkelige ferier i fjerne strøk må man jo unne seg for å få seg en pause fra deprimerende tanker om at alle klimautslippene snart har ført til at verden er i ferd med å gå under.".

Anonymkode: 55565...7bb

Jeg følger ikke med her.  Sitter sosialistiske kvinner på dol i stummende mørke en time i året for å spare miljøet denne timen?  Hva med miljøbevisste høyre kvinner?  Er ikke de med?  Det er meg bekjent ikke kun sosialister som sparer miljøet.

For min del kan man finne på noe annet enn sydenturer for å slippe deprimerende tanker, som du kaller det, men nå er det slik at mange drar dit pga. både psykisk og fysisk helse.  Depresjon er sykdom og bør respekteres på lik linje med ryggplager, MS, ME, MA, MO eller hva disse sykdommene heter.  Skal disse menneskene flytte til Syden alle mann?  Og, hva vil da skje i verden?

Ja forbruket må ned, men det betyr ikke at alt skal kuttes ut i morgen.  Vi må fly både innenlands og utenlands fra Norge.

Anonymkode: 2b45d...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Xtra skrev:

Men man får en utfordring med lading av elbil på kontinentet. I f.eks. Frankrike er de tilnærmet fraværende; der er strømmen dyr og bilene jo ikke sponset av staten.

Vi kjørte rundt en ukes tid i nord-Italia og Provence, og la ikke merke til en eneste ladestasjon for el-biler 😮 Rart, selv til tross for det du sier på slutten der. Det betyr jo at vi ikke kan dra på ferie med elbilen dit, i alle fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, påskelilje skrev:

Her ville jeg reist på venninnetur:

*Stockholm

*Reims (Champagne)

*København

*Tallin (veldig flott by, har vært der 2 ganger)

*Irland eller Skottland, litt mindre byer, lite kjent der

*Menton, Grasse eller Nice

Jeg har vært i Epernay i Champagne - veldig fint. Har lyst på Reims og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cilie skrev:

Jeg har vært i Epernay i Champagne - veldig fint. Har lyst på Reims og.

Jeg har også vært der! Vi bodde i en liten landsby ikke langt fra Epernay, og var en dag i Epernay (bl.a. i noen milelange vinkjellere på omvisning, satt i et tog 🙂 ), og en dag i Reims. Vi likte velidg godt landskapet i Champagne. Vil gjerne tilbake dit!

Jeg har også vært i de tre franske byene jeg nevnte. Grasse og Menton er sjarmerende og små, likte begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
19 timer siden, Xtra skrev:

Re. flyskam og klima: Jeg er vanligvis mot prisregulering, men synes det er rart ikke flyprisene er noe mer regulert. Det er ikke noe problem å finne flybilletter til Sydeuropa til få hundrelapper, om man er fleksibel. Vel og bra at hver og en av oss bør ta ansvar, men jeg synes flyreiser burde koste litt mer.

 

Eksempel: Athen i oktober og november, priser fra 399: https://www.norwegian.no/booking/fly/lavpris/?D_City=OSLALL&A_City=ATH&D_SelectedDay=01&D_Month=201910&mode=ab#/?origin=OSLALL&destination=ATH&outbound=2019-10&inbound=2019-10&adults=1&currency=NOK

 

Så vidt jeg forstår er det null skatt på flydrivstoff på internasjonale flyvninger (aviation fuel tax exemption). Det kunne vært et greit sted å starte.

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg har også vært der! Vi bodde i en liten landsby ikke langt fra Epernay, og var en dag i Epernay (bl.a. i noen milelange vinkjellere på omvisning, satt i et tog 🙂 ), og en dag i Reims. Vi likte velidg godt landskapet i Champagne. Vil gjerne tilbake dit!

Jeg har også vært i de tre franske byene jeg nevnte. Grasse og Menton er sjarmerende og små, likte begge to.

Ja, må få med seg champagne-kjellerne i Champagne. Vi var på Möet og bodde to netter på et koselige Villa-Eugene. Skjønner egentlig ikke at vi ikke dro innom Reims, men vi var vel slitne etter mye kjøring. Kom sørfra med bil og skulle helt hjem. 

Å, nå fikk jeg lyst til å reise på ferie🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...