Gå til innhold

Helseangst. Stole på leger?


Millee89

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehuggu
58 minutter siden, Hodestups skrev:

Nei. Men det stemmer for de jeg har vært borti, og det er svært mange dessverre. Inkludert sykepleiere.

Så kjipt, da... 

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.9.2019 den 8.52, Hodestups skrev:

Problemet er jo at leger er mennesker; de er ikke ufeilbarlige (nå underdriver jeg). 

De gjør feil, de kommer til å gjøre feil - også med deg. De gjør feil med omtrent alle pasientene én eller annen gang i løpet av pasientens tid hos dem, med mindre den tiden som pasient hos dem kun er over noen få år.

Jeg har masse, masse, MASSE erfaring med leger, og har funnet ut at:

- De fleste spesialister har kun middelmådig kunnskap om sin egen spesialitet.
- Spesialistene har INGEN til alt for lite kunnskap generelt sett - allmennkunnskap. Derfor sitter de fast i et spor og greier ikke å hjelpe pasienter med videre utredning. Hvis man ikke er en a4, finner de ikke ut av det. De greier bare a4! Og bare det! Kun de pasientene som følger lærebokas eksempel vil kunne få nyttig hjelp.
- De glemmer. De glemmer at du skulle hatt time hos spesialist-person, glemmer å skrive ut resept, glemmer å henvise, glemmer å lytte til pasientene.
- Du må mase på dem, hvis ikke skjer det ikke noe! 
- Du må gjøre hjemmeleksa di sjøl, den eneste måten du kan finne ut av noe som helst på er å lese, lese, lese hjemme, studere både på norsk, engelsk og ev. andre språk, for så å oppsøke fastlegen og komme med forslag ("kan det være sånn og sånn, kan du sjekke det og det"), da - og bare da - har du en sjanse til å komme videre i utredningen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger legen ikke har kommet på noe, men så har jeg måtte gjøre leksa sjøl og komme med forslag og fått høre "det var en god idé", "det var en interessant tanke, det prøver vi" og så videre! 
- De ELSKER (av HELE sitt hjerte!) å kalle all sykdom angst. De tror på en måte at idet de uttaler det elskede A-ordet, så er de fritatt for enhver behandling og videre utredning av pasienten. Det er legespråket for "dette gidder jeg ikke å sjekke ut"!
- Hvis man selv er overbevist om at det nettopp ikke er angst, må man ha motargumentene klare. Og hvis legen fortsatt ikke skulle gitt seg på at det ER angst, så må man påpeke at "hallo - da må du jo sørge for at jeg får hjelp mot denne angsten så symptomene forsvinner, da!". De kan ikke bare avskrive deg med det.
 

Synd at du har en slik erfaring, for jeg har heldigvis en annen erfaring.  Har møtt noen leger som passer på det du beskriver, men de aller fleste bestreber seg for å finne ut hva som feiler pasienten.  Og de prøver så godt de kan for å få pasienten frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎09‎.‎2019 den 12.17, Millee89 skrev:

Ble iallfall ikke noe beroliget nå 😭😭

Det store flertallet pasienter opplever å få god hjelp i helsetjenesten. De blir både forstått og hjulpet på gode måter. Et lite mindretall opplever å få svært dårlig hjelp, men for de det gjelder er dette alvorlig - og ofte har folk større behov for å beskrive sine negative enn sine positive erfaringer. 

Det høres ut som om du er godt i gang med behandling for din helseangst. Det virker også som om du forstår at det er helseangst du har? Når man har helseangst, så vil det være fornuftig å ikke oppsøke lege hver gang du kjenner noe. Det er veldig sjelden man trenger legetilsyn umiddelbart, så for å bli noe bedre bør du la være å oppsøke lege hyppig. 

Samtidig kan selvfølgelig også folk med helseangst bli syke - eller påkjørt av en bil. Du vil gjenkjenne akutt sykdom eller skade - og i slike tilfeller skal du som andre ta kontakt med fastlegen. Når det gjelder alle de uspesifikke symptomene, som for eksempel det du synes ligner på ting du har lest om MS, så er det fornuftig å ikke oppsøke lege annet enn når det er forhåndsavtalt. Snakk med psykologen og fastlegen din om hvilke retningslinjer du bør lage for deg selv når det gjelder å oppsøke lege. 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Det store flertallet pasienter opplever å få god hjelp i helsetjenesten. De blir både forstått og hjulpet på gode måter. Et lite mindretall opplever å få svært dårlig hjelp, men for de det gjelder er dette alvorlig - og ofte har folk større behov for å beskrive sine negative enn sine positive erfaringer. 

Det høres ut som om du er godt i gang med behandling for din helseangst. Det virker også som om du forstår at det er helseangst du har? Når man har helseangst, så vil det være fornuftig å ikke oppsøke lege hver gang du kjenner noe. Det er veldig sjelden man trenger legetilsyn umiddelbart, så for å bli noe bedre bør du la være å oppsøke lege hyppig. 

Samtidig kan selvfølgelig også folk med helseangst bli syke - eller påkjørt av en bil. Du vil gjenkjenne akutt sykdom eller skade - og i slike tilfeller skal du som andre ta kontakt med fastlegen. Når det gjelder alle de uspesifikke symptomene, som for eksempel det du synes ligner på ting du har lest om MS, så er det fornuftig å ikke oppsøke lege annet enn når det er forhåndsavtalt. Snakk med psykologen og fastlegen din om hvilke retningslinjer du bør lage for deg selv når det gjelder å oppsøke lege. 

Lykke til:-)

Jeg er fullt innforstått med at jeg har alvorlig helseangst som preger meg i stor grad. 

Jeg sliter ennå litt med å forstå at det er angsten som gir meg så ekstreme symptomer. 

De siste dagene har jeg hatt smerter over venstre bryst. Dette måtte jeg gå til legen for, jeg ble livredd for hjerteinfarkt. Han mente det ikke var relatert til hjertet en gang. Men muskulært i brystet. Som igjen skyldtes angst. 

Nå blir dagene mine ødelagt av dette. Redd for nye brystsmerter.... 

Jeg går til psykolog og håper jeg blir ennå bedre snart. For dette er slitsomt. Hodepine. Prikking. Brystsmerter. Ja....Jeg har hatt masse symptomer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Millee89 skrev:

Jeg er fullt innforstått med at jeg har alvorlig helseangst som preger meg i stor grad. 

Jeg sliter ennå litt med å forstå at det er angsten som gir meg så ekstreme symptomer. 

De siste dagene har jeg hatt smerter over venstre bryst. Dette måtte jeg gå til legen for, jeg ble livredd for hjerteinfarkt. Han mente det ikke var relatert til hjertet en gang. Men muskulært i brystet. Som igjen skyldtes angst. 

Nå blir dagene mine ødelagt av dette. Redd for nye brystsmerter.... 

Jeg går til psykolog og håper jeg blir ennå bedre snart. For dette er slitsomt. Hodepine. Prikking. Brystsmerter. Ja....Jeg har hatt masse symptomer...

Her gjør du en slag feilslutning. Du måtte ikke gå til legen selv om du opplevde noen smerter på forsiden av kroppen. 

Jeg tror det er litt sånn at du ikke kommer til å bli noe særlig bedre, før du bestemmer deg for å tåle angsten litt mer enn du gjør nå. Hvis du fortsetter å oppsøke legen for å bli betrygget hele tiden, så vil det neppe skje noen endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Millee89 skrev:

 

Nå blir dagene mine ødelagt av dette. Redd for nye brystsmerter

Hvorfor er du redd for nye brystsmerter? Det er jo ikke noe farligere å ha muskulære smerter i brystet enn i tåen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 20.31, issomethingwrong skrev:

Hvorfor er du redd for nye brystsmerter? Det er jo ikke noe farligere å ha muskulære smerter i brystet enn i tåen? 

Jeg vet ikke.... Det stikker ikveld også. Ikke kjent det før idag. Men spesielt kvelden... stikker over venstre bryst og opp til kragebeinet på en måte. Og gir seg, før det kommer tilbake... 

 

Dette sa legen var muskulært. Uten å ta EKG. Jeg er vel redd fordi jeg frykter det er noe med hjertet... ettersom han ikke sjekket meg. Men han sa bare at jeg er 30 år og jeg får som hovedregel ikke hjerteinfarkt med mindre det er familiært. Når jeg beskrev smertene sa han bare muskulært pga spenninger.... skal jeg stole på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 19.39, frosken skrev:

Her gjør du en slag feilslutning. Du måtte ikke gå til legen selv om du opplevde noen smerter på forsiden av kroppen. 

Jeg tror det er litt sånn at du ikke kommer til å bli noe særlig bedre, før du bestemmer deg for å tåle angsten litt mer enn du gjør nå. Hvis du fortsetter å oppsøke legen for å bli betrygget hele tiden, så vil det neppe skje noen endringer. 

Nei du har så rett...  jeg er egentlig fullt klar over det. Men har vel såpass angst ennå med så sterke symptomer som skremmer meg. 

Prikker enormt i ene foten. Ene hånden. Og stikkinger i bryst... legene sier det er angst. Og dette skal jeg stole på uten at de har gjort MR, ekg eller lignende. Det sliter jeg skikkelig med. Men jeg prøver... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Millee89 skrev:

Nei du har så rett...  jeg er egentlig fullt klar over det. Men har vel såpass angst ennå med så sterke symptomer som skremmer meg. 

Prikker enormt i ene foten. Ene hånden. Og stikkinger i bryst... legene sier det er angst. Og dette skal jeg stole på uten at de har gjort MR, ekg eller lignende. Det sliter jeg skikkelig med. Men jeg prøver... 

MR vil ikke hjelpe, - annet enn en kort periode. Det finnes haugevis med ting man ikke oppdager på MR. Når tenker du at undersøkelsene bør slutte når du ikke har symptomer på nevrologisk sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

MR vil ikke hjelpe, - annet enn en kort periode. Det finnes haugevis med ting man ikke oppdager på MR. Når tenker du at undersøkelsene bør slutte når du ikke har symptomer på nevrologisk sykdom?

 

Kanskje når de har sjekket det de kan.... 

Men jeg kan jo ikke forlange sånt når de mener jeg ikke har alvorlige symptomer, jeg ser den.... Men samtidig har jeg så mye symptomer... skremmende hva psyken kan gi meg av fysiske symptomer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Millee89 skrev:

 

Kanskje når de har sjekket det de kan.... 

Men jeg kan jo ikke forlange sånt når de mener jeg ikke har alvorlige symptomer, jeg ser den.... Men samtidig har jeg så mye symptomer... skremmende hva psyken kan gi meg av fysiske symptomer...

Det er ingen ende på hva man _kan_ sjekke, - men det er verken hensiktsmessig eller økonomisk forsvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, frosken skrev:

Det er ingen ende på hva man _kan_ sjekke, - men det er verken hensiktsmessig eller økonomisk forsvarlig. 

Nei... jobber med å si det til meg selv... 

 

Takk for at du svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

7 minutter siden, Annamaria skrev:

Har helseangst selv. Plutselig fått en føflekk bak øyet som må følges med på. 

Hvor ligger egentlig en føflekk bak øyet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
Akkurat nå, Xtra skrev:

Hvor ligger egentlig en føflekk bak øyet? 

Den vises på bildet optikeren tar av øyet

ses ikke utenpå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Annamaria skrev:

Den vises på bildet optikeren tar av øyet

ses ikke utenpå 

ok, takk for oppklaring, aldri hørt om. Jeg trodde føflekker var i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 22.57, Millee89 skrev:

 

Kanskje når de har sjekket det de kan.... 

Men jeg kan jo ikke forlange sånt når de mener jeg ikke har alvorlige symptomer, jeg ser den.... Men samtidig har jeg så mye symptomer... skremmende hva psyken kan gi meg av fysiske symptomer...

Det må være kjempe slitsomt å ha det sånn. For deg så er jo symptomene virkelige,det setter igang en masse ubehagelige prosseser som gir deg angst. Om du tenker deg om,si at du fikk den mr undersøkelsen,hvordan ville du hatt det i perioden du ventet på svar?. De er vel flinke på det du sliter med på Modum bad,kansje du kunne fått en henvisning dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...