Gå til innhold

Frekt av legen å klandre pasienten for sine psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i samtale med en lege da jeg sliter veldig i perioder. Det er jo flere grunner til at jeg sliter, men bl.a ble jeg utsatt for vold, overgrep og rusede omsorgspersoner som liten. Nå er jeg i tjueårene. 

Legen sa at jeg kunne velge noe annet enn å være psykisk syk. Hver dag kunne jeg "gå ut i verden og velge noe annet". Hvis jeg ville være psykisk syk var det mitt valg. Jeg er usikker på om legen egentlig hadde lest i journalen min, for hvis legen hadde det, var det jo ganske frekt å si noe sånt. Tipper at legen selv hadde slitt med å fungere i hverdagen om hennes omsorgsperson hadde misbrukt henne både fysisk og psykisk. Det var noen ganske grove overgrep jeg ble utsatt for i blant. 

Og så har jeg grått i dagevis på grunn av dette, fordi jeg ser for meg møtet med denne legen igjen og igjen i hodet mitt, og tenker at jeg for faen må klare å skjerpe meg, da, siden legen sa det. - Men så klarer jeg ikke det, og jeg blir fortvilet og sint på meg selv. Dette har ført til at jeg har begynt å skade meg selv mer alvorlig enn noen gang, og jeg vurderer å gi opp det hele.

Anonymkode: 14898...79d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en søkkanes idiotisk uttalelse den legen kom med, jeg skjønner godt du blir fortvilet. I blant høres setninger så fint inne i hodene våre og så skjer det et eller annet på vei ut. Forhåpentligvis mente vedkommende det på en helt annen måte enn det kom ut. 

Uansett, istedet for å herje med kroppen din, hvorfor ikke bruke energien på å få det litt bedre?

Gjest Surrehuggu
Skrevet

Det er leit at du opplevde møtet med denne legen på en så vond måte. 

Jeg kan forstå reaksjonen din, men jeg tror at jeg også kan forstå legen. I første omgang hadde nok også jeg blitt veldig lei meg, provosert, og kanskje til og med sint.