Gå til innhold

Helsepersonell med egenerfaring som psyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber innen psykisk helse, men har i tillegg til utdanning også egenerfaring som alvorlig psykisk syk. Jeg har i hovedsak lagt dette langt bak meg, men kan fortsatt være plaget med depresjoner i perioder. Føler meg trygg på at jeg selv kan vurdere når jeg er i form til å være på jobb. Akkurat nå er jeg sykmeldt. Hva tenker dere om å dele egne erfaringer når jeg er på jobb? Synes dere det er tillitsvekkende at jeg vet godt hva jeg snakker om, eller gjør det meg til en svakere/dårligere hjelper? 

Anonymkode: 4099a...373

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at de som jobber med pasienter generelt ikke bør dele av sine erfaringer med egne diagnoser o.l. siden slikt kan føre til rolleforvirring mellom pasienter og behandlere. 

Anonymkode: e86c7...e6b

Skrevet (endret)

Tror helsepersonell generelt sett skal være forsiktige med å dele for mye om egen sykdom. Jeg har møtt de som ikke er så flinke til å balansere "personlig v.s. privat", hvor det har føltes belastende, men jeg har også møtt helsepersonell som jeg følte kunne forstå meg på et dypere plan. H*n relaterte seg til min depresjon på en spesiell måte, og det kom sannsynligvis av at h*n nylig hadde vært sykmeldt på grunn av akutt sykdom og dødsfall i nær familie. Jeg tror det kan være en styrke for helsepersonell å ha egne erfaringer om de har tilstrekkelig avstand til egen sykdom og ikke fører problemene sine over på pasienten og skaper rolleforvirring slik ab.....e6b beskriver.   

Endret av meteora
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber innen psykisk helse, men har i tillegg til utdanning også egenerfaring som alvorlig psykisk syk. Jeg har i hovedsak lagt dette langt bak meg, men kan fortsatt være plaget med depresjoner i perioder. Føler meg trygg på at jeg selv kan vurdere når jeg er i form til å være på jobb. Akkurat nå er jeg sykmeldt. Hva tenker dere om å dele egne erfaringer når jeg er på jobb? Synes dere det er tillitsvekkende at jeg vet godt hva jeg snakker om, eller gjør det meg til en svakere/dårligere hjelper? 

Jeg synes ikke ditt privatliv hører hjemme på jobb.

Anonymkode: f7f43...339

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er en hensiktsmessig strategi som hjelper pasienten.

Skrevet

Hvis du greier å tolke når det faktisk passer seg, og holde det personlig kan det være greit. Men det er store feilsteg som kan tas, så jeg ville nok i de aller fleste tilfeller holdt meg for god for det.

Anonymkode: d65b8...41c

Skrevet

Jeg er spl, og jeg har aldri snakket om meg til pasienter. Jeg kan vise en forståelse som andre pleiere ikke kan, jeg kan snakke med pasientene på en annen måte og jeg bygger tillit på denne måten, men de får ikke vite om bakgrunnen min. Jeg tenker det hadde blitt feil, de skal få slippe å forholde seg til mine "ting". 

Anonymkode: 6ecd3...f50

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er spl, og jeg har aldri snakket om meg til pasienter. Jeg kan vise en forståelse som andre pleiere ikke kan, jeg kan snakke med pasientene på en annen måte og jeg bygger tillit på denne måten, men de får ikke vite om bakgrunnen min. Jeg tenker det hadde blitt feil, de skal få slippe å forholde seg til mine "ting". 

Anonymkode: 6ecd3...f50

Enig i ditt resonnement. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...