Gå til innhold

Kan jeg stenge alle legejournaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stengt alle journaler på et sykehus, men kan jeg stenge journaler fra f.eks. legevakta og fastlege?  

Anonymkode: 01326...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Fionys skrev:

Hva mener du med stenge?

At ingen får lov å lese dem.  Jeg fikk ikke lov å ha dem makulert siden jeg ble fortalt at jeg måtte ha muligheten til å skifte mening.  Det kommer aldri til å skje og jeg hater slik bedreviter oppførsel.

Anonymkode: 01326...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At ingen får lov å lese dem.  Jeg fikk ikke lov å ha dem makulert siden jeg ble fortalt at jeg måtte ha muligheten til å skifte mening.  Det kommer aldri til å skje og jeg hater slik bedreviter oppførsel.

Anonymkode: 01326...55a

Tror ikke du kan stenge av for all innsyn. Du kan se om du finner ut det du lurer på her på denne siden https://helsenorge.no/pasientjournal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan det. Det er en så alvorlig sak at helsetjenesten er pålagt å kalle deg inn for informasjon på forhånd. Til slutt må du skrive under på at du er informert om risikoen ved dette, og at du tar på deg ansvaret selv.

Den gang jeg drev med dette, var det halvparten som ikke møtte - sannsynligvis pga paranoia. Deres journal ble ikke stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Ja, du kan det. Det er en så alvorlig sak at helsetjenesten er pålagt å kalle deg inn for informasjon på forhånd. Til slutt må du skrive under på at du er informert om risikoen ved dette, og at du tar på deg ansvaret selv.

Den gang jeg drev med dette, var det halvparten som ikke møtte - sannsynligvis pga paranoia. Deres journal ble ikke stengt.

Jeg har stengt alle journaler på et sykehus og møtt opp til informasjonsmøte.  Det er en av de verste stundene i mitt liv og jeg har forståelse for at ikke alle greier det.  Jeg forstår ikke dine gjetninger om paranoia, men synes de passer bra med mitt inntrykk av helsepersonell innen psykiatrien.

Mitt spørsmål er om jeg kan gjøre det samme på legevakten og hvor mange instanser jeg må til siden jeg har hatt forskjellige fastleger.

Anonymkode: 01326...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, kupton skrev:

Ja, du kan det. Det er en så alvorlig sak at helsetjenesten er pålagt å kalle deg inn for informasjon på forhånd. Til slutt må du skrive under på at du er informert om risikoen ved dette, og at du tar på deg ansvaret selv.

Den gang jeg drev med dette, var det halvparten som ikke møtte - sannsynligvis pga paranoia. Deres journal ble ikke stengt.

Hvorfor er dette så alvorlig? Hva er risikoen? Og hvorfor tør de ikke å møte opp? 

Anonymkode: d7a0f...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener personlig at så godt som alle som ønsker å stenge eller slette journalen sin lider av en eller annen form av paranoia. 

Ser egentlig ingen rasjonelle grunner for å gjøre dette og det er bare destruktivt, objektivt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener personlig at så godt som alle som ønsker å stenge eller slette journalen sin lider av en eller annen form av paranoia. 

Ser egentlig ingen rasjonelle grunner for å gjøre dette og det er bare destruktivt, objektivt sett.

Når journalene inneholder både faktafeil og opplysninger om personer som lett kan finnes frem til så er det grunn til å gjøre noe med det.  I første omgang kan man be om sletting, men når det ikke fører frem så er eneste alternativet og stenge den.  For min del kan du kalle det paranoia, men jeg synes det er respektløst.

Anonymkode: 01326...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette så alvorlig? Hva er risikoen? Og hvorfor tør de ikke å møte opp? 

Anonymkode: d7a0f...ca4

Det er alvorlig for de som har en eller annen lidelse/sykdom som helsepersonell må ta hensyn til ved en akuttsituasjon. Det samme med medisinbruk. Uten lov til å bruke journal, kan pasienten få medisiner en er allergisk mot. En kan begynne å operere en pasient på Marevan uten å ha gjort nødvendige tiltak. Det kan ta for lang tid å finne årsaken til bevisstløshet osv osv.

De møter ikke opp fordi de er redd for å dele informasjon om seg selv. Redd for at denne skal bli journalført, og de har ofte en tanke om at hensikten med journalføringen er at en skal bruke opplysningene mot dem ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, kupton skrev:

Det er alvorlig for de som har en eller annen lidelse/sykdom som helsepersonell må ta hensyn til ved en akuttsituasjon. Det samme med medisinbruk. Uten lov til å bruke journal, kan pasienten få medisiner en er allergisk mot. En kan begynne å operere en pasient på Marevan uten å ha gjort nødvendige tiltak. Det kan ta for lang tid å finne årsaken til bevisstløshet osv osv.

De møter ikke opp fordi de er redd for å dele informasjon om seg selv. Redd for at denne skal bli journalført, og de har ofte en tanke om at hensikten med journalføringen er at en skal bruke opplysningene mot dem ved en senere anledning.

Beklager, men nå går du for langt.  Du kan umulig tro at "DE" er en ensartet gruppe som tenker likt.  Det har vært feil i mine journaler som har hatt alvorlige konsekvenser.  Det handler ikke om allergier eller medisiner.  Det er typisk psykiatrisk helsepersonell å tro at de vet best.  En ansatt på en psykiatrisk avdeling (på sykehus hvor jeg har stengt journalen) sa til meg:  du kan godt føle det slik, men vi har alltid rett".  Sykehusdirektøren sa da jeg ringte han at han var så gammel at han visste at feil kunne skje.  På det sykehuset var det til og med feil om medisin dose og flere fakta feiler og opplysninger om mine nærmeste ut fra samtaler hvor både jeg og andre trodde var i fortrolighet og ville ikke blitt spredt blant personalet.  Sykehuset nektet å slette dette.

Kom ikke og si til meg at dere har alltid rett.  Slik arroganse hører ikke hjemme i mine tråder.  Jeg kommer aldri til å sette min fot på dette sykehuset igjen.  Det har jeg sørget for.  

Anonymkode: 01326...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk faktisk to og et halvt år til jeg fikk vite at jeg kunne stenge journalen og jeg hadde kjempet for slettinger hele den tiden.  Ingen informerte meg om det.  Ingen instans og det er snakk om flere.

Nå får jeg spydigheter når jeg spør enkelt spørsmål om dette lar seg gjøre med alle journaler.

Anonymkode: 01326...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når journalene inneholder både faktafeil og opplysninger om personer som lett kan finnes frem til så er det grunn til å gjøre noe med det.  I første omgang kan man be om sletting, men når det ikke fører frem så er eneste alternativet og stenge den.  For min del kan du kalle det paranoia, men jeg synes det er respektløst.

Anonymkode: 01326...55a

Jeg, som ikke er paranoid, gir fullstendig og blanke faen i hva det står om meg i journalen min. Jeg har aldri interessert meg for å lese den. Den er et arbeidsverktøy for legen min og ikke noe jeg verken har noe med eller interesse for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg, som ikke er paranoid, gir fullstendig og blanke faen i hva det står om meg i journalen min. Jeg har aldri interessert meg for å lese den. Den er et arbeidsverktøy for legen min og ikke noe jeg verken har noe med eller interesse for.

 

Samme her. Men jeg vet at noen tenker forsikringspenger. 

Anonymkode: 2374c...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha herregud, paranoid? Jeg stengte mine psyk.journaler på to sykehus og en legevakt. Det var en del av prosessen med at det var et tilbakelagt stadium i livet og en misforståelse/antagelse basert på gamle notater som ikke hadde noe med nåværende sak å gjøre jeg opplevde. 

 

Anonymkode: 9d50a...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha herregud, paranoid? Jeg stengte mine psyk.journaler på to sykehus og en legevakt. Det var en del av prosessen med at det var et tilbakelagt stadium i livet og en misforståelse/antagelse basert på gamle notater som ikke hadde noe med nåværende sak å gjøre jeg opplevde. 

 

Anonymkode: 9d50a...d14

Forvirret... Er du TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk faktisk to og et halvt år til jeg fikk vite at jeg kunne stenge journalen og jeg hadde kjempet for slettinger hele den tiden.  Ingen informerte meg om det.  Ingen instans og det er snakk om flere.

Nå får jeg spydigheter når jeg spør enkelt spørsmål om dette lar seg gjøre med alle journaler.

Anonymkode: 01326...55a

Du virker særdeles lett krenket og kverulerende. Holder du på sånn i RL også er det ikke rart noe havner i journalen.

Anonymkode: 4c5a6...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...